نماینده مردم سلماس:

تجمیع قوانین در مجلس دهم آغاز شده است/ وضع قانون برای بهتر اداره کردن کشور است

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۸:۰۱:۵۶
کد خبر: ۶۹۵۳۰۴
تجمیع قوانین در مجلس دهم آغاز شده است/ وضع قانون برای بهتر اداره کردن کشور است
نماینده سلماس با تایید این موضوع که حجم مصوبات در مجلس زیاد است گفت: مجلس در این دوره شروع کرده است به تجمیع قوانینی که واقعا نیاز نیست یاقوانینی که برای کشور احساس نمی شود یا تاریخش گذشته است، این کارها در حال صورت گرفتن است.

«شهروز برزگر کلشانی»، نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، پیرامون حجم مصوبات مجلس گفت: وضع قوانین براساس نیاز کشوراست. قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسد در قالب دو پروسه صورت می گیرد؛ یا از طریق لایحه است که از طرف دولت ارائه می‌شود یا از طریق طرح است که نمایندگان ارائه می دهند، در نهایت هردو باید به تصویب مجلس برسد. البته این طرح یا لایحه هه اول در کمیسیون تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و سپس راهی صحن می شوند.

او ادامه داد: درهردو روش نیاز جامعه است که تعیین می کند که آیا این قانون باشد یا نباشد. در مرحله اجرا دولت وقتی می‌بیند که نمی‌تواند بهتر خدمات رسانی کند و دستش بسته است و نمی تواند ازطریق آیین نامه داخلی یا دستور العمل هایی که به او مجوز داده شده است کشور را مدیریت کند نیاز به قانون دارد قوانینی هم که وضع می شود اگربر خلاف قوانین گذشته باشد دو سوم آرا می خواهد و قانونی که قطع به یقین ناقض به قانون گذشته و قانون اساسی باشد شورای نگهبان رد می کند.

برزگر با تایید این موضوع که حجم مصوبات در مجلس زیاد است گفت: مجلس در این دوره شروع کرده است به تجمیع قوانینی که واقعا نیاز نیست یا قوانینی که برای کشور احساس نمی شود یا تاریخش گذشته است، این کارها در حال صورت گرفتن است. مجلس شورای اسلامی برای اینکه بتواند در راس امور بودن خود را حفظ کند چندین مکانیسم برای نظارت بر اجرای قانون دارد که این دومین وظیفه ذاتی مجلس بعد از وضع قانون است.

او ادامه داد: در نظارت بر اجرای قانون، مجلس چندین وظیفه دارد؛ تحقیق، تفحص، سوال، تذکر واستیضاح، اینها مکانیسم هایی است که نمایندگان می‌توانند نظارت خود را تقویت کنند اگر یکی از این موارد وجود نداشته باشد نماینگان روی می آورند به وضع قانون جدید.

نماینده مردم سلماس در پاسخ به این سوال که بهتر نیست از حجم قانون کاسته شود و در بحثی قوی تر کارصورت گیرد گفت: کارهایی که در مجلس با این حجم وسیع انجام می شود برای عملیاتی کردن بودجه است تا بتوانیم ردیف بودجه ها را مشخص تر اعمال کنیم. کارهایی که از همین حال برای مجلس شروع می شود در واقع به نوعی شناخت کاستی های کشور است که چه اقدامی صورت گیرد و در چه پروسه ای باید حرکت کنیم تا سال بعد بتوانیم کاستی هایی که امسال شناسایی شده را جبران کنیم.

 او ادامه داد: در کشورهای دیگر ممکن است سیستم حکومتی و حاکمیتی  بر حسب تفکیکی قوا نباشد و یا به این شکلی که دموکراسی در کشور ما حاکم است نباشد. البته همه کار مجلس وضع قانون نیست بعضی اوقات ارائه گزارش است. مجلس در راس امور است و وضع قانون برای بهتر اداره کردن کشور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز