صادق زیباکلام:

گروه‌های مخالف دولت و مخالفین خارجی از ضربه خوردن روحانی و زمین‌گیر شدن او به شدت استقبال می‌کنند/ دولت ارز را عمدا گران نکرد/ عده‌ای شهردار ضد فساد را تاب نیاوردند

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۱۱:۱۸:۲۹
کد خبر: ۶۹۵۷۶۵
گروه‌های مخالف دولت و مخالفین خارجی از ضربه خوردن روحانی و زمین‌گیر شدن او به شدت استقبال می‌کنند/  دولت ارز را عمدا گران نکرد/ عده‌ای شهردار ضد فساد را تاب نیاوردند
استاد دانشگاه تهران گفت: توطئه دولت پنهان در بازار ارز، توهم فکری اصلاح‌طلبان است با این حال منکر تلاش‌های دولت پنهان برای ناکارآمد بودن دولت نیستم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «صادق زیباکلام»، استاد دانشگاه تهران، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص حرف و حدیث‌هایی که درباره علت گرانی ارز به وجود آمده است، گفت: صحبت‌های بسیاری از جانب اصلاح طلبان و دولتمردان در این چند روز شکل گرفته است که همگی سعی داشتند، مقصر  اصلی گرانی دلار را مخالفین دولت چه در داخل و چه در خارج معرفی کنند.

او ادامه داد: بنده این واقعیت را قبول دارم که گروه‌های مخالف دولت در داخل، که از آنها با عنوان دولت پنهان یاد می‌شود و مخالفین خارجی، همچون بن سلمان از ضربه خوردن روحانی و زمین‌گیر شدن دولت او به شدت استقبال می‌کنند اما دلایل منطقی برای گرانی دلار آن قدر زیاد است که توطئه دولت پنهان در بازار ارز تنها یک توهم فکری از جانب اصلاح‌طلبان است. با وجود اینکه به نظر نمی‌رسد دولت عمدا ارز را گران کرده باشد اما نباید فراموش کرد در نهایت همین دولت است که بیشترین نفع را از گران شدن دلار می‌برد و می‌تواند کسری بودجه خود را به نحوی جبران کند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اتفاقات گسترده‌ای که در چند ماه گذشته در فضای سیاسی ایران اتفاق افتاده، گفت: التهابات دی ماه 96، خط و نشان کشیدن دادستانی برای شورای شهر، استعفای چند باره شهردار تهران، احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، احتمال واکنش ترامپ در قابل حوادث شیمیایی سوریه همگی می‌توانند علتی بر گرانی ارز باشند اما اینکه بخواهیم گروه‌هایی همچون سپاه را در پشت پرده گرانی ارز تصور کنیم، نمی‌تواند صحت داشته باشد.

زیباکلام با اشاره به دخالت‌های برخی مسوولان و برخی گروه‌ها و رسانه‌ها در بحث استعفای شهردار تهران عنوان کرد: مقصر اصلی در این بین مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن هستند. وقتی صدای خانه ملت ضعیف باشد و ابهتی از خود نداشته باشد، نباید تعجب کرد افراد این اجازه را به خود بدهند که با یک نهاد انتخابی همچون شورای شهر اینگونه برخورد کند.

او در خصوص فساد حاکم بر شهرداری در سال‌های قبل عنوان کرد: زمانی که قالیباف در سال 84 سکان شهرداری را برعهده گرفت، 35 هزار نفر در شهرداری مشغول بودند اما پس از گذشت 12 سال تعداد شاغلین شهرداری به 70 هزار نفر رسید. این در حالی است که شهرداری تهران به تخصص بسیاری از این افراد هیچ نیازی ندارد و در این مدت هیچ منفعتی برای شهرداری تهران نداشتند به جز اینکه حقوقی را ماهیانه از شهرداری دریافت می‌کردند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: شهرداری تهران ماهیانه 550 میلیارد تومان حقوق به کارکنان خود پرداخت می‌کند در حالی که بودجه سالانه سازمان محیط زیست با 60 هزار پرسنل حدود 400 میلیارد تومان است. علاوه بر این هزینه‌های بسیاری صرف هیات‌های مذهبی، مداحان، راهپیمایی اربعین و بیلبوردهای غیرتبلیغاتی می شد. جدا از درست یا غلط بودن این کار باید دید همه مردم شهر تهران آیا راضی بودند عوارضی که پرداخت می‌کنند، صرف بیلبوردهایی شود که مذاکرات هسته‌ای را زیر سوال می‌برد یا راضی بودند شبکه حمل و نقل عمومی، که نیازمند بخشی از همین پول‌ها بود، تکمیل شود؟!

زیباکلام در پایان بیان کرد: شهرداری تهران در واقع قلکی است که درآمد زیادی دارد و به دلیل شفاف نبودن امور مالی آن، حساب و کتابی بر دخل و خرج آن وجود ندارد. کاملا طبیعی است که عده‌ای شهردار ضد فساد را تاب نیاورند و از هر راهی استفاده کنند تا او را به زیر بکشند و جایگزینش را شخصی قرار دهند که منافع آن‌ها همچون گذشته تأمین شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز