کارشناس مسایل اقتصادی:

تغییر دلار به یورو به عنوان ارز تکلیفی عمل معقولانه ای است

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۰۹:۴۰:۲۸
کد خبر: ۶۹۹۹۵۱
تغییر دلار به یورو به عنوان ارز تکلیفی عمل معقولانه ای است
کارشناس مسایل اقتصادی گفت: سیاست های آمریکا و تصمیمات لحظه ای ترامپ این احتمال را به وجود می آورد که تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند که در این صورت، تغییر دلار به یورو به عنوان ارز تکلیفی عمل معقولانه ای خواهد بود.

«مهدی تقوی»، کارشناس مسایل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در خصوص تعیین یورو به عنوان ارز تکلیفی اظهار کرد: با این اتفاق تنها در مبادلات تجاری از یورو به جای دلار استفاده می شود و به جای اینکه دلار وارد کشور شود، یورو وارد می شود. بنابراین علی الظاهر فرق چندانی میان دلار و یورو به عنوان ارز تکلیفی وجود ندارد البته دلایل متعددی سبب می شود تا یورو جایگزین دلار در مبادلات تجاری شود.

وی ادامه داد: از جمله این دلایل می توان به افت ارزش یورو نسبت به دلار اشاره کرد که به نفع جیب مردم و قدرت خرید آنها می شود. از طرفی سیاست های آمریکا و تصمیمات لحظه ای ترامپ این احتمال را به وجود می آورد که تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کند که در این صورت، تغییر دلار به یورو به عنوان ارز تکلیفی عمل معقولانه ای خواهد بود.

این استاد سابق دانشگاه علامه در ادامه افزود: اگر ما مورد تحریم قرار گرفتیم دیگر نباید خودمان اقتصادمان را محدود کنیم. این تصمیم می تواند برای کشور هزینه داشته باشد. مثلا اگر صادر کننده ای دلار کسب کرده باشد باید با پرداخت هزینه ای آن را تبدیل به یورو کند و بالعکس یعنی اگر وارد کننده ای دلار لازم داشته باشد، باید یورو را با پرداخت هزینه ای تبدیل به دلار کند که در هر دو حالت هزینه از جیب مردم می رود.

وی در پایان بیان کرد: مطمئنا بعد از مدتی صرافان خارجی از این تصمیم نهایت سوء استفاده را می برند و هزینه مبادله بالاتری را به مسافران ایرانی تحمیل خواهند کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز