عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی:

عزم روحانی در شفافیت کارآمد خواهد بود/ رویکرد جدید روحانی جنگی نیست/ صحبت‌های آقای رییس جمهور در حضور سفیران بخشی از پازل سیاست خارجی است

۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۰۵:۰۳:۴۰
کد خبر: ۷۳۲۵۹۲
عزم روحانی در شفافیت کارآمد خواهد بود/ رویکرد جدید روحانی جنگی نیست/ صحبت‌های آقای رییس جمهور در حضور سفیران بخشی از پازل سیاست خارجی است
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: باید امید به موثر بودن افراد در کشور و در عرصه های مختلف افزایش یابد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «محمدصادق جوادی حصار»، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در خصوص مواضع جدید رییس جمهور در سیاست خارجی گفت: صحبتهای اقای رییس جمهور در حضور سفیران وزارت خارجه بخشی از پازل سیاست خارجی ایران  بویژه در مورد امریکایی ها است.

او ادامه داد: آقای رییس جمهور بخش های دیگر را  هم تجربه کردند از جمله گفت و گو، مذاکره، مفاهمه، قرارداد و پیمان بین المللی که به عنوان برجام امضا شد. اما این بخش جدید صحبت های ریس جمهور می تواند در ادامه دو رویکرد و دو منظور باشد.

جوادی حصار گفت: رویکرد اول اینکه در همه جای دنیا جنگ و صلح در کنار هم مطرح هستند یعنی این طور نیست که مذاکره همواره به جنگ منجر شود یا صلح بدون مذاکره میسر باشد، بلاخره این ها با هم ارتباط دارند. در شرایط فعلی خیلی دور از دسترس است که ایران و امریکا وارد جنگ شوند و یک طرف به پیروزی مطلق و طرف دیگر شکست خورده مطلق باشد.

او ادامه داد: همه امکانات برای پرهیز از جنگ باید به کار گرفته شود، حتی تهدیدات نظامی هم برای جلوگیری از جنگ صورت مطرح می شود. حرف ایران این است که جنگ چیز خوبی نیست اما اگر رخ دهد زیانش هم برای ماست و هم برای کشور مقابل.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رویکرد دوم این است که روحانی می خواهد در عرصه داخلی بخش نظامی و گفت‌و‌گوها مبتنی بر قدرت نظامی را خودش مدیریت کند و اجازه ندهد در اختیار جریان های غیر قابل کنترل قرار بگیرد.

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که بحث شفافیت مطرح شده از سوی دولت چقدر می تواند در این شرایط کار آمد باشد، بیان کرد: بحث خوبی است و در این شرایط خاص که مردم مقداری ناامید شدند، می تواند کارامد باشد. این اتفاقات اگر مبتنی بر شفافیت و امید افرینی باشد به انسجام ملی که سخت مورد نیاز امروز کشور است، کمک زیادی خواهد کرد.

او در خصوص نشست دولت با فعالین سیاسی و نخبگان گفت: اگر در جهت مطلوب حرکت کنیم و تعریف مشخص هم داشته باشیم، این نشست موثر خواهد بود؛ اگر غیر این باشد باعث تفرق آرا می‌شود. مطلوب ما بر چیدن یاس و ناامیدی و ایجاد بسترهای مشارکت افرین است. باید کاری کنیم تا مردم علاوه بر مشارکت از نتایج آن هم بهره مند شوند.

او ادامه داد: باید امید به موثر بودن افراد در کشور و در عرصه های مختلف افزایش یابد. بحث مطرح شده از سوی برخی این است که هر کاری می کنند، کانون های قدرت پنهان در نهایت به جای آنها تصمیم می گیرند و این منجر به ناامیدی و عدم مشارکت می شود. باید مردم متوجه شوند که با مشارکت جمعی و پشتوانه، دولت در مسیر شفافیت حرکت می کند.

او در پایان در مورد پیشنهادش در این شرایط گفت: دولت را باید کاملا منتقدانه حمایت کرد. گاهی کارهای خوب دولت را نمی بینیم و دولت را تخریب و گاهی بدون چون و چرا حمایت می کنیم. گمان می کنم جامعه رو به رشد مدنی باید اموزش ببیند که کی و چگونه انتقاد و در چه مرحله ای حمایت کند. باید از طریق احزاب، مطبوعات و فضای مجازی اموزش دهیم که حمایت و انتقاد باید منوط به ادله خاص باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز