نشست تحلیلی بررسی وضعیت شفافیت در اقتصاد ایران برگزار شد؛

اصغرزاده: متاسفانه شاهد اقتصاد زیرزمینی و خاکستری هستیم/ صنایع کوچک بی‌پشت و پناهند

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۱۵:۴۳:۲۱
کد خبر: ۷۴۰۳۸۵
اصغرزاده: متاسفانه شاهد اقتصاد زیرزمینی و خاکستری هستیم/ صنایع کوچک بی‌پشت و پناهند
نشست تحلیلی بررسی وضعیت شفافیت در اقتصاد ایران،با حضور اسدالله عسگر اولادی و ابراهیم اصغرزاده برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این نشست که از طرف ستاد برگزاری «نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک ایران" برگزار شد، «اسد‌الله عسگر اولادی»، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و «ابراهیم اصغرزاده»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند که در ذیل مشروح آن آمده است:

عسگراولادی:  شفافیت یعنی همه آن جنبه‌های منابع عمومی که پنهان است و باعث می‌شود مورد سوء استفاده قرار گیرد، آشکار و عیان شود.»

اصغرزاده: « این تعریف آقای عسگر اولادی تعریف صحیحی است. اتفاقی که افتاده این است که بدون تعارف جامعه ایران طی چند ماه گذشته دچار لرزه‌هایی شده که شاید پیش لرزه‌های یک زلزله بزرگتر باشد. در اعتراضاتی که شاهد بودیم، جدای از ابعاد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آن مهمترین جنبه‌ای که در اعتراض عموم مردم مشترک بوده وضعیت معیشتی و اتفاقی بوده که در حوزه اقتصاد افتاده است.

متأسفانه اتفاقی که در اقتصاد ایران افتاده، پیدایش اقتصاد زیر زمینی و خاکستری است که بخش  مهمی از یک کشور را می‌بلعد، گزارش نمی‌دهد، مالیات نمی‌دهد و باعث حساسیت جامعه شده و به بخشهایی که به صورت یک اقتصاد پنهان است واکنش نشان می دهد. نسبت به تصمیمات اشتباه مجریان هم  واکنش نشان می دهد و این واکنش جامعه ناشی از نوعی تقاضای عمومی برای آگاهی از مناسبات پشت پرده است. لذا آن قسمت شفاف قسمتی است که دستگاه های مختلف کار خود را انجام می دهند، مورد سوال مردم نیست، بلکه بخش های غیرشفاف باعث سوال می شود.

این درحالی است که صاحبان سرمایه‌های کوچک که همین نمایشگاه هم متعلق به آنهاست، آمدند و در صنایع و بنگاه های کوچک و متوسط سرمایه‌گذاری کردند، هرچند با مشکلات ریز و درشت مواجه‌اند و به دادگاه‌ها احضار می‌شوند. ارز بالا و پایین می شود و ضربان قلب آنها تغییر می‌کند. هم من، هم آقای عسگراولادی و هم مقامات کشور معتقدند صنایع کوچک می تواند موتور محرک اقتصاد و اشتغال باشند اما اراده‌ای برای حل مشکل آنها نیست.

متأسفانه همه فکر دولت صنایع بزرگ است، صنایع بزرگ راه را بلدند و با بانک رابطه برقرار می کنند، سرمایه در گردش می‌گیرند و وقتی هم ضرر می‌کنند به دادشان می‌رسند. اما صنایع کوچک متأسفانه بی پشت و پناهند. وقتی از آنها سوال می کنیم میگویند این صنایع کوچک حدشان همین قدر است. در  صورتی که آن اقتصاد پنهان و موازی و اقتصادی که ما نمی توانیم نام ببریم اما رئیس جمهور می گوید  اسکله قاچاق دارند، برادران قاچاقچی هستند و می‌توانند کالای قاچاق بیاورند و مالیات و گمرک ندهند. اما یک بازاری و یک تولیدکننده که می‌خواهد شفاف باشد و تولیدش در ثبت دیده شود باید برود مالیات به گمرک بدهد و همه مقررات را رعایت کند و با هزار مشکل برخورد کند.

متأسفانه آن بخش اقتصاد پنهان که به نظر من الان چیزی حدود بیش از یک چهارم اقتصاد کشور را در اختیار دارد، پنهان‌کاری می‌کند.»

عگسراولادی: «من فرمایش آقای اصغرزاده تکمیل می کنم. ما از دولت چه می خواهیم؟ وقتی آقای روحانی دولت یازدهم را تشکیل داد اسم آن را دولت تدبیر و امید گذاشت، تدبیر کرد و تدبیرها جواب داد اما امیدها جواب نداد. مردم هنوز منتظر جواب امیدهایشان هستند. دولت می‌گوید خدمتگزار مردم هستم. من الان می گویم خدمتگزار مردم باش ولی قیم مردم نباش. با کسی که خدمتگزارش هستی مشورت کن. در حال حاضر با بخش غیر دولتی مشورت نمی‌شود؛ خودشان تصمیم می گیرند. همین  تصمیمی که گرفتند در مورد ارز. رئیس بانک مرکزی برای ارائه این بسته ارزی با چه کسی مشورت کرد؟ این بسته غلط است و سه ماه دیگر فاتحه آن خوانده است. مگر اینکه با مردم مشورت کنید. در  همین شهرستان‌ها افراد زیادی هستند و باید مورد مشورت قرار بگیرند.

به وزیر صنعت پیشنهاد دادیم که ماهی یک روز به کارخانه‌ها برو و درد دل کارفرماها راگوش کن!»

اصغرزاده: «اتفاقاتی که در این 3 ماه گذشته بر  سر ارز افتاد نشان داد که دستهایی در کار است. من قبلا اصلا در اندیشه توطئه نبودم اما این باعث شد که تفاوت قیمت ارز یک رانت وحشتناکی را برای عده‌ای ایجاد کند و عده‌ای را هم به خاک سیاه بنشاند. در این که این بخش از تصمیمات بانک مرکزی شفاف نبوده است من هم با شما موافقم .

من هم مثل شما اعتقاد  این است که برای شفاف سازی اقتصاد اولاً باید به سمت اقتصاد تولید محور برویم، یعنی اقتصاد مولد محور تصمیم گیری‌ها و قانونگذاری باشد؛ نه اقتصاد دلالی و سوداگری و سرمایه‌گذاری. متأسفانه نظام بانکی ما نظام برشکسته‌ای است و فقط به سود فکر می کند. همین تفکر وقتی وارد شهرداری می شود می‌گوید شهر را بفروشید، وقتی وارد اقتصاد می‌شود همه چیز را کالا محور می کند، حتی آلودگی هوا را هم می‌خواهد بفروشد.

اعتقاد ما این است این دست‌هایی که وارد اقتصاد  شدند، از رانت اطلاعاتی استفاده می کنند و دارای امنیت هستند.

اقتصاد ما اگر بخواهد به همین شکل پیش برود یعنی مقابل دنیا ایستادن، من معتقدم که دچار مشکل می‌شویم و جامعه این مسیر را قبول ندارد. اما آیا معنی آن این است که ما در برابر آمریکا دستمان را بالا ببریم؟ خیر! منظور  همان سیاستی است که چین در برابر آمریکا داشته، ایران هم می تواند داشته باشد و با آمریکا رابطه برقرار کند. رابطه ما با دنیای خارج به این مفهوم نیست که ما به انقلاب پشت کنیم. برجام محصول این نوع نگاه به خارج بود که ما می توانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و می‌توانیم ساعت ها با آمریکا گفت وگو کنیم. دیدیم که نه کشور ایران سقوط کرد و نه آمریکا لولو خورخوره بود.»

گفتنی است در جریان برگزاری نشست، برخی از صاجبان صنایع کوچک، به بیان نظرات و انتقادات خود از وضعیت اقتصادی کشور در رابطه با تولید پرداختند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز