نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

مشکل این است که نمی‌توان قوه قضاییه را مجلس کشاند/ مردها هم بدون اذن زن نباید از کشور خارج شوند/ نمایندگانی که طرح سوال کردند، اختیارات رئیس‌جمهور را در نظر گرفته‌اند؟

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۵:۳۸:۲۸
کد خبر: ۷۴۱۵۱۸
مشکل این است که نمی‌توان قوه قضاییه را مجلس کشاند/  مردها هم بدون اذن زن نباید از کشور خارج شوند/ نمایندگانی که طرح سوال کردند، اختیارات رئیس‌جمهور را در نظر گرفته‌اند؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد؛ قطعا دولت کاستی هایی دارد و انتظارات ما و مردم را در این یک سال اخیر برآورده نکرده است؛ اما به هر حال دولت هم با مشکلاتی رو به رو است. نمایندگانی که طرح سوال را مطرح کردند را مخاطب خودم قرار می دهم و می گویم؛ آیا اختیارات رئیس جمهور را در نظر گرفته اند؟

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «پروانه سلحشوری»، نماینده مرم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت و گوی تفصیلی با خبرگزاری برنا، در خصوص طرح  سوال از رئیس جمهور گفت: این حق نمایندگان مجلس است اما آنها از این حق باید در جهت منافع ملی کشور استفاده کنند. این اقدام نباید منجر به سوء استفاده های سیاسی و جناحی شود.

روحانی حقایق را بگوید تا مردم تکلیف خود را بدانند

اخیرا بحثی جنجالی در مجلس بوجود آمده مبنی بر طرح سوال از رئیس جمهور، به طور کلی نظر شما درباره این موضوع چیست؟

قطعا دولت کاستی هایی دارد و انتظارات ما و مردم را در این یک سال اخیر برآورده نکرده است؛ اما به هر حال دولت هم با مشکلاتی رو به رو است. نمایندگانی که طرح سوال را مطرح کردند را مخاطب خودم قرار می دهم و می گویم؛ آیا اختیارات رئیس جمهور را در نظر گرفته اند؟ تا چه حد مسائل در حوزه اختیارات رئیس جمهور است؟ متأسفانه هیچ وقت روسای جمهور ما به وضوح نمی گویند در این جا من اختیار نداشتم، در اینجا نظر من اعمال نشد، در اینجا من نمی توانم کاری بکنم. روحانی باید بگوید، حداقلش این است که مردم تکلیف خودشان را بدانند. باید بدانیم چه نهادهایی پاسخگو نیستند و چه نهادهایی دخالت مستقیم دارند؛ اما هرگز رو در روی مردم برای پاسخگویی قرار نمی گیرند.

من نماینده مجلس توان طرح سوال از رئیس جمهور در خصوص وضعیت ارز و نا به سامان شدن وضعیت اقتصادی را دارم اما مساله اینجا است که آیا می توانم قوه قضائیه را نیز به مجلس بکشانم تا توضیح دهند برای مبارزه با فساد چه کرده است؟ در حقیقت من قدرت به چالش کشیدن قوه قضائیه را دارم؟ اگر یک نماینده ای این کار را بکند  بلافاصله احضار می شود. مگر آقای صادقی چه کرده و چه گفته بود که برایش دادخواست آمد واحضارش کردند. قوه قضاییه ای که عدالت باید پایه و اساس آن باشد اگر کارش را  خوب انجام دهد، اگر مجلس کارش را خوب انجام دهد، اگر دولت در حوزه اختیاراتش کارش را درست انجام دهد و اگر نهادهایی که دخالت می کنند و قدرتمند هستند، نفوذ کمتری داشته باشند، اینجاست که متوجه می شویم واقعا رئیس جمهور چه اختیاراتی دارد.

رئیس جمهور می تواند طرح سوال را که سیاسی است به یک فرصت تبدیل کند. دیدم که ایشان یک جا گفتند در این فرصت می توانم ناگفته ها را بگویم. خواهش من این است که آقای رئیس جمهور مثل آقای احمدی نژاد بگم بگم نکند. احمدی نژاد جوی متشنج و ادبیات سیاسی بسیار بدی را در مملکت و فرهنگ ما رایج کرد که بسیار ناپسند است.

برخورد اقای پور ابراهیمی اوج بی‌اخلاقی بود

در روز استیضاح وزیر کار شاهد بروز اتفاقاتی در صحن علنی مجلس بودیم که عملا آن جلسه را به جلسه استیضاح اخلاق و زیر سوال بردن کلیت نظام تبدیل کرد. دلیل بروز این بی اخلاقی ها چیست؟

احمدی نژاد ادبیات سیاسی مخربی را در فرهنگ ما رایج کرد که آثار آن هنوز هم ادامه دارد. می‌دانیم که نارضایتی عمومی در بین مردم بسیار زیاد است و همه قوا هم درگیر این نارضایتی هستند. بعضا افرادی حس می‌کنند فضا خاکستری است و جو نسبت به نظام بی‌اعتماد است بنابراین فرصت برای ماهیگیری از این آب گل آلود فراهم است. وقتی بدی هرکسی را بگویید مردم می‌پذیرند و چون اعتمادی به کلیت نظام ندارند باور می‌کنند. متأسفانه به شخصه در روز استیضاح شوکه شدم که آیا استیضاح ربیعی بود یا استیضاح بعضی از نمایندگان. من نمی‌دانم چطور باید آن را تفسیر کرد.

درست است ما نماینده هستیم ولی حق نداریم از نفوذمان استفاده و برای مثال فرزندمان را رئیس هولدینگ کنیم. اما من هم مثل بقیه مردم حق دارم فرزندم شاغل باشد و این حق طبیعی هر انسانی است. دختر آقای پزشکیان از سال ۹۰ مشغول به کار بوده و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است اگر این نخبه‌ها مشغول کار نشوند پس چه کسی باید کار کند؟ برخورد اقای پور ابراهیمی اوج بی‌اخلاقی بود وی همیشه برای من شخصیت قابل احترامی بودند و همیشه به ایشان رجوع می‌کردم زیرا آدم توانمندی هستند؛ اما کار درستی نبود و نباید استیضاح تا این حد سیاسی می‌شد. وقتی در مجلس شفافیت آرا نداریم و خانه ملت غیر ازکاری که باید انجام دهد کارکردهای دیگری دارد انتظار چنین چیزهایی را هم باید داشته باشیم. اما حداقل برای کسانی مثل ما یک سری ابهامات کنار رفت. برای مثال یکی از نماینده‌ها گفت به من پیشنهاد ۵۰۰ میلیونی دادند، قوه قضائیه باید به همه این مسائل رسیدگی کند. در صورت ورود قوه قضائیه به این موارد و رد صلاحیت این افراد توسط شورای نگهبان و در عوض تایید صلاحیت افراد با صلاحیت، دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی در مجلس و کشور نخواهیم بود.

آقای ضرغامی در موقعیتی نیستند که بخواهند، طرح ارائه بدهند

نظر شما درباره پیشنهاد آقای ضرغامی برای تهیه طرحی به منظور عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها چیست؟

حتما نیاز است که نمایندگان در عزل و نصب ها ورود نکنند چون اساسا در حوزه اختیارات  نمایندگان نیست. همچنین چنین اختیاری را از نظر قانونی نداریم که بخواهیم در عزل و نصب ها دخالت کنیم.  کاملا موافق هستم که نمایندگان در عزل و نصب ها دخالت نکنند اما چیزی که به نظرم مهم بوده این است که آقای ضرغامی در موقعیتی نیستند که بخواهند چنین طرحی را بدهند. استارت این کار باید از خود نمایندگان زده شود و بنده بعضا خودم  ورود  پیدا کردم. اینکه نمایندگان، دولت را برای انتخاب گزینه هایی تحت فشار قرار دهد، قطعا کار غلطی است. اگر دولت از ناحیه ای تحت فشار قرار می‌گیرد، واقعیت را به مردم بگوید. آن زمان این مسائل به تدریج حل و مشکل  آن رفع می شود.

بهتر است طرحی ارائه دهیم که در عزل و نصب ها نمایندگان دخالت نکنند اما این طرح قطعا پذیرفته نمی شود زیرا بیشتر نمایندگان راغب این کار هستند. اما در تهران این اتفاق کمتر می افتد زیرا نمایندگان تهران 30 نفر هستند و تا به حال فراکسیونی ورود نکردیم که کسی را سر کار بگذاریم.

برخی از اعضای فراکسیون امید در استیضاح و طرح سوال ورود می کنند

در آغاز اکثر استیضاح ها و طرح سوال ها ابتدا نام فراکسیون امید را می شنویم ولی در ادامه اثری از ادامه فعالیت آنها نیست؟ دلیل این امر چیست؟ اگر آغاز گر نبودند چرا نامشان مطرح است و اگر آغازگر بودند چرا کنار کشیدند؟

قطعا این تحلیل درستی نیست. فراکسیون امید اگر قرار باشد فردی را استیضاح کند پای آن می‌ایستد. ولی نمی‌توانم انکار کنم که اعضایی از فراکسیون امید خودشان در این قضیه ورود پیدا می کنند. من نماینده همیشه از تشکیلات تبعیت نمی‌کنم و تشکیلات هم همیشه به من نمی‌گوید چه کنم. در بسیاری از موارد ما با اختیار خودمان ورود پیدا می‌کنیم و استیضاح‌ها و طرح سوال‌ها با نظر خودمان هست.

در مواقعی که منافع ملی حکم می‌کند ما قطعا از دولت حمایت می‌کنیم و در مواردی که به دولت نقد وارد است ما حتما نقد می‌کنیم و هیچ هراسی نداریم. اما اینکه بخواهند سیاسی کاری کنند و بگویند کار فراکسیون امید بوده است، من فکر می‌کنم شاید برخی دولتی ها که از فراکسیون امید خوششان نمی آید به این موضوع دامن بزنند. البته شاید هم به این موضوع در مجلس و رسانه‌ها دامن زده شود اما قطعا این طور نیست که ما چنین کاری کرده باشیم.

برخی مردان برای اجازه خروج زنان از کشور پول مطالبه می‌کنند

تسهیل خروج زنان از کشور در مجلس در چه مرحله ای قرار دارد؟

با اینکه مدافع جدی زنان هستم معتقدم، چه برای خانم ها و چه برای آقایان این خروج باید توافقی انجام شود. اگر برای خانم ها چنین طرحی را قائل شدید برای آقایان نیز قائل شوید. اگر زنی نمی‌تواند بدون اذن مرد جایی برود مرد هم نباید بتواند بدون اذن زن این کار را انجام دهد. من خودم از امضا کنندگان طرح تسهیل خروج زنان هستم اما عقیده اصلی من این است که چنین طرحی برای مردان هم باید ایجاد شود.

 این موضوع شامل عده ای خاص شده است. دلیل خاصی دارد؟

اینکه شامل یک عده خاص می شود، حداقل یک گام به جلو است. شنیده ام بعضی مردان برای دادن اجازه خروج به همسران خود از آنان یا از نهاد های زیربط مطالبه پول می کنند. این قانون و این طرح مانع چنین اتفاق هایی می شود.

تنها یک زن به عنوان رییس دانشگاه (الزهرا) فعالیت می کند

 اطلاع دارید هم اکنون چه تعداد زن در مدیریت کشور نقش دارند؟

امور مرتبط با زنان بسیار کند پیش می رود و این کندی آزار دهنده است. استارت مطالبه داشتن مدیران زن از طرف خود ما زده شد و مجلس شروع کننده آن بوده است. مطرح کردیم برای سهم 50 درصدی، نیازمند حضور پررنگ تری از زنان در حوزه مدیریتی هستیم. شاهدیم که اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه زنان هستند اما شما یک رییس دانشگاه زن به غیر از دانشگاه الزهرا را نام ببرید! در حوزه آموزش و پرورش 70درصد کارکنان زن هستند. در وزارت علوم بسیاری از فارغ التحصیلان خانم مشغول کارند در وزارت بهداشت هم همینطور، پس وزارت خانه ها این پتانسیل را دارند. اما برای اولین بار در دولت آقای روحانی یک زن به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شد اما گمان می‌‌کنم که آن را هم آقای هاشمی در جواب مطالبات مردم انجام دادند.

به وضوح تغییرات ملموسی در بکار گیری زنان در این دولت دیدیم. کافی است احساس شود زنی که در مسند دولتی بوده انگونه که باید نمی تواند کار کند و این پتکی می شود بر سر همه زنان. فعالین مانند ما باید بیشتر از اینها تلاش کنند تا جامعه متعادل داشته باشیم.

لایحه حمایت از کودکان کارنامه موفق این مجلس است

به اعتقاد برخی کارشناسان لایحه حمایت از کودکان دارای ایراد است؟ نظر شما در این باره چیست؟

لایحه حمایت از کودکان چندین گام رو به جلو بود. در نظر گرفتن حقوق کودک تحولی بود که در این مجلس رخ داد. در خصوص این لایحه با تعداد زیادی از حقوق دان ها در ارتباط بودیم. لایحه شاید صد در صد بازدارندگی نداشته باشد اما قطعا تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت و ابعاد حمایتی خوبی دارد. در بعضی موارد خود من این صلاح را می دیدم که مجازات بیش از موارد قید شده در لایحه این باشد.

سال هاست مفهومی غلط از زن در جامعه تعریف شده است

به نظر شما علت افزایش ازدواج سفید و موقت در کشور چیست؟

وقتی در جامعه کرامت زن پاسداشت نشده، وقتی که مردان را به این گونه تربیت می کنند که زن وسیله ای است برای التذاذ، فکر می کنید بهتر از این می شود؟! بعد هم پای ماهواره ها را وسط می کشند. در کشور خودمان تبلیغات در حال صورت گرفتن است و من زن باید به عنوان یک انسان دیده شوم، انسانی که توان دارد هم نماینده مجلس باشد هم وزیر، زنی که هم مدیر مدرسه باشد هم پزشک. چرا انسانیت زن و همه کارهایی که می تواند به عنوان یک انسان به مانند یک مرد انجام دهد، دیده نمی شود. سالهاست که زن مفهومی بسیار غلط در کشور ما داشته و ممکن است ازدواج سفید از نتایج همین نگاه باشد.

صیغه چند ساعته همان فساد است

علت افزایش صیغه موقت را در چه چیز می دانید؟

بله! متاسفانه موضوع صیغه افزایش یافته و سایت هایی در این خصوص ساخته شده و آن هم صیغه چند ساعته که همان فساد است. تا وقتی که مسئولین بجای اینکه زنان را در اشتغال بکار گیرند کار دیگری برای آنها تعریف می کنند وضع بر همین منوال خواهد بود. اگر زنان و مردان شاغل باشند کمتر این مسایل را مشاهده می کنیم. بیکاری، اقتصاد نابه‌سامان و جامعه در حال گذار آن هم بدون در نظر گرفتن مولفه های مدرنیسم، زیر پاگذاشتن سنت ها همگی باعث این وضعیت شده است. در حال حاضر نیاز است که به همه گروه های علمی، تحقیقاتی دلسوز وفعال اجازه صحبت داده شود. وقتی افزایش حداقل سن ازدواج را مطرح کردیم با کلی مخالفت برخوردیم. مگر ما چه گفتیم، ما گفتیم کودک 8 ساله ازدواج نکند. چرا باید دختر نابالغ ازدواج کند این باعث آسیب جسمی است. اگر زن ها به فضای عمومی بروند و اگر فضای سالم برای تفریحات آنها ایجاد شود، کمتر شاهد مشکلات خواهیم بود.

زنان از نبود شغل استثمار می شوند

برخی رسانه ها خبر از اشتغال زنان به خصوص مشاغل سخت مانند کوره پزی ها داده اند؟ آیا گزارشی از این دست دارید؟

گزارشی از وضعیت زنان دریافت نکردم. خود من دو سال رئیس فراکسیون زنان بودم اما بیگاری کشیدن از زنان و مردان توسط کارفرمایان امری است که به خاطر نیاز مردم به‌ حداقل‌ها گسترش یافته است. متاسفانه مردم ما در نبود شغل سالم و مناسب استثمار می‌شوند و فرصت‌های شغلی فراهم نیست بنابراین شاهد این اتفاقات هستیم.

سیاست صدا و سیما در جهت آگاهی بخشی نیست

شاهد برخی بداخلاقی ها نسبت به زنان به خصوص در مترو هستیم؟ گزارش در این باره به فراکسیون زنان ارائه شده است؟

 برخورد های نادرست با زنان دست فروش مترو بحثی است فرهنگی نه سیاسی. قطعا چنین زنانی به کار نیاز دارند و به نظر من نباید این کار را از آنها بگیرند زیرا منبع درآمد و گذران زندگی شان از این راه است.

اما درباره برخوردهای نیروی انتظامی آنها باید از ادبیات سالم و درستی در مواجهه با مردم استفاده کنند. متأسفانه خشونت در جامعه ما بیداد می‌کند چه از نوع کلامی و چه از نوع فیزیکی. شکستن حرمت‌ها و بداخلاقی زیاد شده و جامعه به سمت بی‌اخلاقی می‌رود و این روند گسترش پیدا کرده است. من فکر‌ می‌کنم چنین حرکاتی نیازمند رسانه‌ای شدن است. مشکل مملکت این است که هر خشونت، آسیب و بداخلاقی را پنهان و فکر می‌کنند اگر پنهان کنند مردم نمی‌دانند چه خبر است؛ در حالی که مردم می‌دانند زیر پوست شهر چه اتفاقاتی می گذرد. صدا وسیما رسانه فراگیر و البته انحصاری است. سیاست‌هایی که در صدا و سیما اتخاذ می‌شود در جهت آگاهی بخشی نیست و انگار در یک جامعه دیگری سیر می‌کنند. برنامه های صدا و سیما برای یک گروه ۱۰ یا ۱۵ درصدی و شاید کمتر است. به نظر من صدا و سیما باید در مسائل این چنینی ورود کند؛ من نماینده فقط می‌توانم تذکر دهم.

نمایندگان زن در دوره قبلی مجلس علیه زنان سخن می گفتند

موضوعات مربوط به زنان و فراکسیون زنان مطرح شد آیا عملکرد این فراکسیون را قابل دفاع می دانید؟

من به عنوان رئیس فراکسیون زنان، قطعا نمی‌گویم که بد عمل کردم. اگرچه معتقدم می‌شد بهتر کار کرد. فراکسیون توانست ارتباط خوب با مردم ایجاد کند و زنان دیده شوند. بعضا در دوره‌های قبلی زنان نماینده حرفی هایی می‌زدند که بر علیه زنان بود، مثل بحث ورزشگاه‌ها که یکی از نمایندگان گفته بود، بروند به کار خانه برسند و بچه داری کنند.

نمایندگی از سخت‌ترین مشاغل است. کسی که نماینده مجلس می‌شود نباید هیچ زنی را برای کار کردن منع کند؛ چون خودش سخت‌ترین شغل موجود را دارد. ما در این حوزه سعی کردیم صدای مردم، دختران، زنان و جوانان باشیم و حرف‌های آنها را منعکس کنیم. از طرف دیگر به این معنی نبود که گروه‌های اجتماعی دیگر را فراموش کنیم.

فراکسیون برای زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان خانه‌دار، مشاوره‌های ازدواج، افزایش وام ازدواج و بودجه ورزش و جوانان تلاش کرد و خدا را شکر منجر به نتایج ملموسی شد. اما من و بسیاری از دوستانم، رسانه‌ای فراگیر مثل صدا و سیما نداریم که بگوید شما این کارهایی که کردید. ما حقمان است به عنوان نماینده‌ با مردم صحبت کنیم ولی از ما دعوت نمی شود تا درباره مسائل و مشکلات این قشر از جامعه صحبت کنیم.

خود من را فقط یک بار برای فقط درباره موضوع بازنشستگی خواستند و آن هم چون در موضوع فمینستی و از طرفی صندوق‌های بازنشستگی خیلی بر علیه من کار کرده بودند. آنها از من خواستند بیایم توضیح بدهم همان بحث ۴۵ دقیقه‌ای یا ۱ساعته و بقیه دعوت‌ها هیچ کدام جدی نبودند تا بتوانم صادقانه درباره مشکلات و اقدامات فراکسیون زنان سخن بگویم.

یک انتقادی به نمایندگان خانم به ویژه نمایندگان خانم تهران می شود، مبنی بر اینکه هنوز خود را با وظایف نمایندگی تطبیق نداده و بعضا خیلی فعالیت ها را همراهی نمی کنند یا برای مثال عنوان می شود که نمایندگان تهران پنج شنبه و جمعه را حق خود می دانند که در کنار خانواده باشند در صورتی که با آغاز نمایندگی وظایف چیز دیگری است. پاسخ شما به این انتقادات چیست؟

ما ۳۰ نماینده تهران هستیم. ۲۲ مرد و ۸ زن. آیا این سوال از مردان که چگونه در مناطق حضور پیدا می‌کنید و یا چطور باموکلین‌تان رو به رو می‌شوید، پرسیده می‌شود؟ گود محمودآباد را می‌شناسید. نمایندگان زن ما به آنجا هم رفتند. مابه مناطقی در شهر ری و تهران سر زدیم که کمتر کسی سراغ آنها را می‌گیرد. بارها شده روز استراحت هم نداشتیم.

اولین بار است که ما نمایندگان تهران چیزی به نام دفاتر مناطق داریم. یعنی ما در منطقه پردیس، اسلامشهر، شهرری و شمیرانات دفتر داریم و در این دفاتر حضور پیدا می‌کنیم. مردم را می‌بینیم و با مشکلاتشان رو به رو می‌شویم؛ هرچند ممکن است کاری از دستمان برنیاید.  من چند وقت پیش خانمی را در پردیس دیدم که واقعا مشکل داشت اما کاری از دستم برنمی‌آمد و شرمنده شدم. شبکه ۵ تلویزیون باید اقدامات نمایندگان تهران را منعکس کند. اما آیا شما دیدید این اتفاق بیافتد؛ شاید هم عیب از فراکسیون ماست که این اقدامات پوشش داده نمی شود. با جان و دل کار انجام می‌دهیم و با رنج مردم رنج می‌کشیم. ضعف رسانه‌ای و نداشتن رسانه فراگیر مانع از نشان دادن عملکرد فراکسیون امید و زنان شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز