وزیر امور خارجه:

مصالح مردم را فدای خود نکنیم/ تاریخ به درستی اقدامات را قضاوت می‌کند

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۱۶:۴۲:۱۴
کد خبر: ۷۴۵۴۰۰
مصالح مردم را فدای خود نکنیم/ تاریخ به درستی اقدامات را قضاوت می‌کند
وزیر امور خارجه گفت: همه چیز ما از مردم است و باید برای مصالح مردم خود را فدا کنیم اما مصالح مردم را فدای خود نکنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در مراسم افتتاح موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: خیر مقدم عرض می کنم به حضاری که برای پاسداشت مردی که از همه وجودش برای جمهوری اسلامی مایه گذاشت تا ایران سربلند باشد، در این مراسم حضور یافتند.

وی با گرامی داشتن یاد مرحوم ایت الله هاشمی بیان کرد: رسم ادب نیست که من در چنین مجلسی سخنرانی کنم اما چون امر فرمودند با ارادت به آیت الله هاشمی و خانواده ایشان پذیرفتم.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: در دنیای امروز لازم است که برای اینکه بتوانیم اهداف کشور و انقلاب را پیش ببریم، همه ظرفیت های خود را به درستی بشناسیم و به موقع بکار ببندیم. باید از ابزارهای مختلف استفاده کنیم و نگران ثبت تاریخ نباشیم زیرا تاریخ به درستی قضاوت می کند. همه چیز ما از مردم است و باید برای مصالح مردم خود را فدا کنیم اما مصالح مردم را فدای خود نکنیم. استفاده از همه امکانات ضروری است و قبل آن شناسایی واقع بینانه ظرفیت ها ضروری است.

ظریف افزود: این شرایط همراه با خودش هم ظرفیت ایجاد می‌کند و هم چالش. این را هم بدانیم هیچ فرصت و ظرفیتی بدون چالش نیست و هیچ چالشی بدون فرصت نیست. بدانیم خدا هیچ امکاناتی را بدون تلاش مهیا نمی‌کند و تحمل فشارها است که می‌تواند ما را برای رسیدن به اهداف کمک کند و برای همین آیت‌الله هاشمی یک انقلابی مصلح و مصلح انقلابی بود.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان برای خلاص شدن از چالش‌ها، از ظرفیت‌هایمان که موجب قدرت ما شده فرار کنیم، تصریح کرد: شرایط و ظرفیت‌های ما ضرورت‌هایی را ایجاد کرده تا دیگران در برابر آن مقاومت کرده و چالش ایجاد کنند. عبور از این ظرفیت‌ها برای خلاصی از این چالش‌ها هیچ‌گاه در نگرش و ذات آیت‌الله هاشمی نبود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره تاکید داشتند از امکانات و توانمندی‌های جمهوری اسلامی مدبرانه و عاقلانه و واقع‌بینانه استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: همین مسئله موجب شد تا آیت‌الله هاشمی در بهترین فرصت مذاکره با صدام را شروع کند. اگر ‌آیت‌الله هاشمی نگران حرف جامعه بود، هیچ‌گاه نمی‌توانست مسیر منطقه را عوض کند. درایت رهبری و آیت‌الله هاشمی بود که توانستند از آن فرصت استفاده کند.

ظریف اضافه کرد: اگر آیت‌الله هاشمی گفت‌وگو با امیر عبدالله را انتخاب نمی‌کرد و از برخی نگرانی‌ها عبور نمی‌کرد، هرگز نمی‌توانست تاریخ‌ساز شود. شجاعتی که در امام و رهبری سراغ داریم در آیت‌الله هاشمی به وفور دیده می‌شود که اوجش در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پذیرفتن مسئولیت آن بود.

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی یکی از ابزارهای رسیدن به قدرت است، ابراز داشت: اگر به منطقه نگاه کنیم به هر کشوری که نگاه می‌کنیم، سلاحش از ما بیشتر است. عربستان ۶۷ میلیارد خرد تسلیحاتی داشت، امارات ۲۲ میلیارد خرید تسلیحاتی داشت و سایر کشور زیر چتر امنیتی یک کشور هستند ولی ما چه داریم که از همه امن‌تر بوده و قدرت داریم؟

وی در پایان گفت: وجه تمایز ما با این رژیم‌ها که خرید تسلیحاتی می‌کنند و در ناامنی هستند و ترامپ می‌گوید با عبور از این کشور عمرشان در سه هفته خلاصه می‌شود، ما چه داریم جز اتکا به خدا و مردم؟ این ظرفیت را باید قدرش را دانست کمااینکه باید قدر حضور در منطقه و استقلال‌مان را بدانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز