استاد حوزه و دانشگاه:

حضور خانم‌ها مانع فحاشی در استادیوم‌ می‌شود/ از نظر شرعی تماشای فوتبال اشکال ندارد

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۶:۴۴:۴۵
کد خبر: ۷۶۵۸۹۸
حضور خانم‌ها مانع فحاشی در استادیوم‌ می‌شود/ از نظر شرعی تماشای فوتبال اشکال ندارد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: از نظر شرعی اگر کسی قصد گناه و معصیت داشته باشد حرام است اما اگر قصد تماشای فوتبال باشد، اشکالی ندارد.

«محسن غرویان»،  استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "حضور زنان در ورزشگاه" گفت: این حضور بستگی به قصد و نیت خانم ها دارد.  شاهد بودم که برخی آقایان این امر را گناه تلقی کردند اما قصد و نیت کسانی که به ورزشگاه می روند، چه ورزشگاه فوتبال چه والیبال یا هر بازی دیگر فقط تماشای ورزش است. تماشای ورزش گناه محسوب نمی شود.

او ادامه داد: این حضور به نیت افراد بستگی دارد و منحصر به تماشای بازی دیروز نیست. خانم ها در ورزشگاه والیبال و ورزش های دیگر حضور پیدا کردند آن هم در فضا های کوچکتر و مشکلی پیش نیامد. اما در استادیوم به این بزرگی فوتبال بعید است کسی به قصد گناه وارد شود. کسانی که به خانم‌ها مجوز تماشای ورزش دادند، این مجوز برای تماشای فوتبال بود و گناه محسوب نمی شود.

او در پاسخ به این سوال که اگر حضور خانم ها در ورزشگاه حرام است بنابراین پخش کشتی و شنا در تلویزیون چه حکمی دارد" گفت: این کاملا حرف به جایی است، تلویزیون نباید صحنه های کشتی و خیلی از صحنه های دیگر را پخش کند. از نظر شرعی اگر کسی قصد گناه و معصیت داشته باشد حرام است اما اگر قصد، تماشای فوتبال باشد اشکالی ندارد.

غرویان افزود: حضور خانم ها در مسابقات فوتبال و میادین ورزشی باعث نگه داشتن حرمت توسط آقایان می شود. یکی از مشکلاتی که در مسابقات آقایان وجود دارد این است که آنها حرف های زشت و رکیک می زنند اما اگر خانم ها باشند، غیرتشان اجازه نمی دهد در ورزشگاه حرکات رکیک  و یا حرف های زشت بزنند. حضور خانم ها جلوی بسیاری از گناهان و فحاشی ها را می گیرد. 

او در پاسخ به این سوال که حضور خانم ها باید در ورزشگاه منع شود، آن هم به صرف اینکه احتمال آسیب اجتماعی وجود دارد" گفت: اینکه بخواهیم به صرف احتمال آسیب اجتماعی خانم ها را از حضور در ورزشگاه منع کنیم کار درستی نیست. زیرا این احتمال در مورد حضور آقایان هم هست زیرا احتمال تندروی آنها بیشتر است.

غرویان گفت: از نظر عرفی خانم ها برای نگاه کردن ورزش، تشویق، برای احترام به پرچم ایران و دفاع از حقوق ملت ایران به ورزشگاه می روند و نباید با دید منفی نگاه کنیم و بگوییم افراد برای گناه می‌روند. من مخالف نگاه جنسیتی برای حضور زنان در ورزشگاه هستم. نگاه کردن خانم ها نباید باعث شود که ما تفاوت جنسیتی قائل شویم. استفاده از فضای ورزشی و ورزش کردن برای خانم ها و آقایان ضروری است. باید توصیه کرد چه خانم و چه آقا مرتکب گناه و معصیت نشوند. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز