معاون پارلمانی رئیس جمهور:

وزرای پیشنهادی شرایط خوبی در مجلس دارند/ جنیدی نظرات دولت را به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۱۳:۳۰:۵۷
کد خبر: ۷۶۸۶۴۰
وزرای پیشنهادی شرایط خوبی در مجلس دارند/ جنیدی نظرات دولت را به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد
معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: خانم جنیدی به نمایندگی از دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کردند و نظرات دولت را در آنجا مطرح کردند و ما امیدواریم آن چیزی که انجام کی گیرد براساس قانون و به مصلحت کشور باشد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حسینعلی امیری»، معاون پارلمانی رئیس جمهور، در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت:‌ بر اساس قانون اساسی، مصوبات مجلس به نظر شورای نگهبان می رسد. این شورا نیز از جهت عدم مغایرت با شرع مقدس و قانون اساسی این مصوبات را رسیدگی و نظر خود را به مجلس اعلام می کند. اگر اختلاف نظری بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان پیش بیاید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شود.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بر اساس اصل 110 قانون اساسی، نظارت بر سیاست های کلی کشور بر عهده رهبری است که ایشان می توانند این اختیارات را به شخص حقیقی یا حقوقی واگذار کنند

امیری یادآور شد: رهبر معظم انقلاب این اختیار را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کرده اند.

وی ادامه داد: آنچه اکنون محل ایراد و اشکال است این بوده که اختیارات به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده است، مجمع یک ترکیب حقوقی دارد و با یک آیینی اداره می شود. این ایراد وارد است که بخشی از مجمع تشخیص مصلحت یا یک کمیسیون و جمعی از آن نسبت به مطابقت مصوبات مجلس با سیاست های کلی اظهارنظر می کنند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: در حالی که ما معتقدیم این اختیارات با همان ترکیبی که گفته شد به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده است.

امیری تصریح کرد: معاون حقوقی رییس جمهوری در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام به نمایندگی از دولت حضور یافت و نظرات دولت را در این زمینه مطرح کرد، امیدواریم آنچه انجام می شود بر اساس قانون اساسی باشد.

وی تاکید کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شکلی است که مقررات فُرودین با مقررات فرازین نباید مغایرت داشته باشد. برای هر دستگاهی که در کشور مقررات وضع می کند ناظری در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: ناظر قانونگذاری مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان است، برای دولت هم که مقرراتی را وضع می کند هم ناظر قضایی و هم ناظر قانونی دارد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه توضیحات خود گفت: مصوبات دولت را هم رییس مجلس شورای اسلامی و هم دیوان عدالت اداری کنترل می کند. حتی شورای عالی امنیت ملی هم که قانون وضع می کند به دلیل اهمیت بالای آن در قانون اساسی ناظر دارد که رهبر معظم انقلاب هستند. هر کسی در کشور مقررات وضع می کند قانون اساسی برای آن ناظر تعیین کرده است.

امیری بار دیگر درباره فرآیند تصویب قانون در کشور یادآور شد: مصوبات مجلس باید به نظر شورای نگهبان برسد و این شورا از جهت مغایرت نداشتن با شرع و قانون اساسی اظهارنظر می کند. اگر منطبق با شرع و قانون تشخیص داده شد، تایید می کند و رییس مجلس آن را به رییس جمهوری برای ابلاغ اعلام می کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در خصوص وضعیت وزرا برای رای‌آوری در روز شنبه نیز گفت:  برنامه‌ریزی که برای چهار وزیر پیشنهادی انجام شده است؛ این افراد در برخی کمیسیون‌های تخصصی و سایر کمیسیون‌های مجلس طبق برنامه حضور پیدا کردند و قرار است در سایر کمیسیون‌ها هم حضور پیدا کنند. در مجامع استانی هم در حال مذاکره هستند. در این بین اگر نمایندگان مجلس سوالی داشته باشند آقایان آمادگی دارند تا به سوالات آنها جواب دهند. بنابراین خوشبختانه الان گفت‌و‌گوی خیلی خوبی بین وزرای پیشنهادی و نمایندگان شکل گرفته است. وضعیت خیلی سازنده و خوب بوده که در مقایسه با روز اول ما شرایط بهتری داریم. سیری که در حال طی شدن است تا روز شنبه ان شاء الله شاهد بهتر شدن وضعیت آقایان هستیم.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی روز شنبه را برای رسیدگی به وضعیت چهار وزیر پیشنهادی در نظر گرفته است و ما بسیار امیدوار هستیم که با درک شرایط حال حاضر کشور و تحریم‌های پیش رو و ضرورت تکمیل کابینه و تیم اقتصادی دولت با توجه به اینکه صهیونیست و آمریکا از رخنه اقتصادی ما می‌خواهند استفاده کنند، این کار زودتر صورت بگیرد. امیدواریم نمایندگان با رای بالا به چهار وزیر پیشنهادی، در جهت تکمیل کابینه و پیام همبستگی به ترامپ به دولت کمک کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز