نشست تخصصی از عاشورا تا اربعین در ژاپن برگزار شد

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۱۰:۵۷:۳۴
کد خبر: ۷۷۰۲۸۱
نشست تخصصی از عاشورا تا اربعین در ژاپن برگزار شد
نشست تخصصی و شناخت تاریخی " از عاشورا تا اربعین" ویژه مخاطبان ژاپنی، روز یکشنبه 6 ابان ماه از سوی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و با همکاری جامعه المصطفی(ص) ژاپن برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، در این نشست تخصصی که با هدف معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی – ایرانی و ارائه شناخت بهتر از فرهنگ، سنت، اداب و رسوم این مناسبت مذهبی در ایران و با حضور رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن بر پا شده بود، در 5 بخش شامل:

1- زمینه های تاریخی واقعه کربلا

2- پیاده روی اربعین ، فراتر از مرزها

3- جایگاه اجتماعی- معنوی،

4- آداب، فرهنگ و رسوم دهه محرم در ایران

5- جایگاه زنان در واقعه کربلا

مطالب مربوطه اماده و در قالب فیلم، پاورپوینت و نقطه نظرات و دیدگاه های شخصیت های برجسته علمی غیر ایرانی ارائه گردید.

در این مراسم سفیر کشورمان در ژاپن طی سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از رایزنی فرهنگی و جامعه المصطفی(ص) برای برپایی این نشست در جهت معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی و ابراز خرسندی برای حضور در جمع علاقه مندان به این فرهنگ گفت: راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای اسلامی در پی حادثه ای بزرگ در تاریخ اسلام، همواره مورد توجه مسلمانان و شیعیان بوده و هست که به عنوان بزرگ ترین راهپیمایی تاریخ جهان با نزدیک به بیست میلیون نفر همه ساله در این ایام با شور و عشق فراوان برپا می گردد و امیدوارم این نشست بتواند شناخت دقیق تر و بهتری را از یکی از فرهنگ ها و مناسبت های مهم در ایران ارائه نماید.

رحمانی موحد با تاکید بر جایگاه پاسداشت شعائر اسلامی و دینی در ایران به عنوان کشوری با حکومت مردم سالاری دینی افزود: راهپیمایی اربعین نماد پیام کربلا برای همه سرزمین ها و همه زمان هاست.

سفیر ایران در ژاپن همچنین به نودمین سال روابط ایران و ژاپن هم اشاره کرد و افزود: ایران و ژاپن به عنوان دو ملت بزرگ با تاریخی کهن همواره ارتباطات نزدیک و دوستانه ای با یکدیگر داشته اند و امروز که در آستانه نودمین سال روابط رسمی دو کشور در کنار بیش از سیصد سال روابط فرهنگی و تاریخی قرار داریم امیدوارم شاهد نقطه عطفی در تعمیق و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو طرف باشیم.

در ادامه این برنامه، رایزن فرهنگی کشورمان هم ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در نشست گفت : این برنامه در ادامه سلسله نشست هایی است که از سوی رایزنی فرهنگی در جهت ارائه شناخت بهتر و دقیق تر از فرهنگ و تمدن اسلام و ایران برپا می گردد که می تواند در تعمیق روابط دو ملت بزرگ ایران و ژاپن موثر واقع شود.

دیوسالار علاقه مندی دو کشور به حوزه های فرهنگی و تمدنی یکدیگر را مورد توجه قرار داد و افزود : همواره دو ملت نسبت به فرهنگ و تمدن کهن یکدیگر علاقه مندی های فراوانی داشتند و در این زمینه و ارائه شناخت دقیق تر، ژاپن شناسان ایرانی، ایران شناسان و اسلام شناسان ژاپنی همواره نقش ارزنده ای را ایفا نموده اند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع این نشست تخصصی اظهار امیدواری کرد که بتوان در آستانه نودمین سال روابط رسمی دو کشور با برگزاری برنامه های متنوع و تخصصی، تعاملات و ارتباطات فرهنگی دو کشور را بیش از پیش توسعه و تعمیق بخشید.

در بخش دیگری از برنامه و با حضور سفیر کشورمان در ژاپن از پایگاه اطلاع رسانی  و وب سایت فیلم مستند شرقی در خصوص زندگینامه و آثار مرحوم پروفسور ایزوتسو اسلام شناس شهیر ژاپنی که از سوی رایزنی فرهنگی با همکاری مسعود طاهری نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این فیلم به زبان ژاپنی راه اندازی شده است رونمایی شد.

بخش بعدی برنامه نیز به ارائه مطالب، فیلم ها و پاورپوینت های تهیه شده اختصاص داشت که توسط دکتر مهدی جوانمردی محقق دانشگاه توکیو و فاطمه مرشد زاده ارائه گردید و بسیار مورد توجه قرار گرفت و در پایان نیز با حضور ارائه دهندگان وهمچنین حجت الاسلام و المسلمین ساوادا معاون جامعه المصطفی(ص) العالمیه به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

همچنین در این برنامه نمایشگاه صنایع دستی و اقلام فرهنگی برپا ضمن آن که با مشارکت برخی از ایرانیان مقیم نیز متناسب با سنت ها و نذورات ایام محرم اعم از حلوا، خرما، شعله زرد و ... برای آشنایی مخاطبان و شرکت کنندگان از آنان پذیرایی به عمل آمد و همچنین با استفاده از دستگاه های VR صحنه هایی از کربلا به صورت سه بعدی ارائه گردید که توسط میهمانان مورد استفاده و ملاحظه قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز