وزیر امور خارجه در استانبول:

همکاری‌های ایران، ترکیه و آذربایجان در حوزه دانش‌بنیان باید گسترش یابد/ مواضع مشترکی درباره مشکلات منطقه داریم

۱۳۹۷/۰۸/۰۸ - ۱۳:۰۴:۰۹
کد خبر: ۷۷۰۶۰۵
همکاری‌های ایران، ترکیه و آذربایجان در حوزه دانش‌بنیان باید گسترش یابد/ مواضع مشترکی درباره مشکلات منطقه داریم
وزیر امور خارجه در نشست سه جانبه استانبول گفت: امروز دنیا با اقتصاد دانش بنیان می تواند حرکت جدی داشته باشد و ما سه کشور این توان را داریم که در حوزه اقتصاد دانش بنیان با یکدیگر همکاری های بسیار خوبی داشته باشیم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، پس از نشست سه جانبه (ایران، ترکیه و آذربایجان) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در استانبول گفت: مایل هستم ابتدا روز ملی ترکیه را خدمت مردم و دولت ترکیه تبریک عرض کنم. همین طور افتتاح افتخارآمیز فرودگاه استانبول را به دولت و مردم ترکیه تبریک می‌گویم. حتما این فرودگاه نقش بسیار خوبی در نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر و کشورهای منطقه با جهان ایفا خواهد کرد.

وی خطاب به وزیر امور خارجه ترکیه افزود: از برادر عزیزم آقای چاووش اوغلو برای میزبانی جلسه ششم همکاری های سه جانبه ایران-ترکیه و آذربایجان تشکر می کنم و همچنین از همکارانمان برای تهیه کردن بیانیه بسیار خوبی که در این جلسه صادر شد، سپاسگزارم. این بیانه نشان دهنده تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک، دین مشترک و روابط دراز مدت بین دو کشور است که ریشه در تاریخ دارد و در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

ظریف اظهار کرد: سه کشور اراده مشترکی برای همکاری در جهت توسعه روابط، بهبود وضعیت منطقه و بهبود شرایط زندگی هم مردم سه کشور و هم مردم منطقه دارند. منطقه ای که متأسفانه با چالش های متعددی رو به رو است و کشورهای ما مواضع مشابهی در مورد این چالش ها دارند. امیدواریم مشکلات منطقه ما (یمن، فلسطین و سوریه) به صورت صلح آمیز حل و فصل شود؛ موضوعی که در این بیانیه هم به آن اشاره شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: مایلم از همکارانم برای حمایتشان از برجام و تأکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری ها در چارچوب برجام و محکومیت اقدامات یک جانبه، اقداماتی که نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین المللی است، تشکر کنم. ما سه کشور امکانات بسیار خوبی برای همکاری در حوزه های انرژی، ترانزیت، علوم و فناوری، فرهنگی و انسانی داریم و ما این همکاری ها را تسهیل خواهیم کرد. امروز دنیا با اقتصاد دانش بنیان می تواند حرکت جدی داشته باشد و ما سه کشور این توان را داریم که در حوزه اقتصاد دانش بنیان با یکدیگر همکاری های بسیار خوبی داشته باشیم.

ظریف هم‌چنین از همکاری سه کشور در بخش خصوصی حمایت و بر ضرورت آن تاکید کرد و گفت: ما از ایجاد یک چارچوب (فروم) مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور استقبال می‌کنیم و این را گام جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. هم‌چنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرکی مهم هستند. 

وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفتیم که نیاز است کارشناسان سه کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه ساله آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز