دروغگویی‌های کاخ سفید؛

هدف آمریکا از تحریم فشار بر مردم برای آشوب و تغییر حکومت است

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۵:۰۳:۵۶
کد خبر: ۷۷۵۵۴۳
هدف آمریکا از تحریم فشار بر مردم برای آشوب و تغییر حکومت است
به‌رغم ادعای مقامات کاخ سفید، آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران هدفی جز فشار بر مردم، آشوب و تغییر حکومت ندارد و ادعای فشار بر سیاسیون ایران برای تغییر رفتار صحت ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ سیاستمداران و مقامات آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌ها بر علیه ایران ادعا دارند هدف آنها از تحریم نه فشار بر مردم ایران، بلکه فشار بر رهبران و مقامات سیاسی ایران است. اما وقتی پازل‌های تحریم را کنار هم می‌چینیم به این نتیجه می‌رسیم که هدف آمریکا از تحریم چیزی جز فشار وارد کردن بر مردم نیست.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، در 8 مه 2018 «18 اردیبهشت ماه» از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اعلام کرد، آمریکا همه تحریم‌هایی که با برجام رفع شده بود را مجددا علیه ایران اعمال خواهد کرد. دور اول بازگشت تحریم‌ها که شامل صنایع خودروسازی، خرید و فروش طلا و سایر فلزات گرانبها، مبادلات مالی با دلار و ریال بود، از مرداد ماه آغاز شد.

ترامپ در سخنان خود یک‌بار دیگر ایران را «پیش‌قراول ناامنی در جهان» نامید و برنامه موشکی ایران و حمایت کشورمان از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان را زمینه‌ساز تهدیدهای جدی برای جهان خواند.

بخش دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران که شامل خرید و فروش نفت، بانک مرکزی، کشتیرانی و بیمه بود از روز پنجم نوامبر (14 آبان ماه) به وقت واشنگتن از سرگرفته شد.

به همین منظور «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «استیو منوچین»، وزیر خزانه داری این کشور، در مصاحبه‌هایی اعلام کردند شدیدترین تحریم های ممکن را علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌کنند تا تغییر رفتار دهد. همچنین در جایی دیگر عنوان کردند این تحریم‌ها صرفا برای فشار آوردن به رهبران سیاسی ایران است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نوشت: این کشور (آمریکا) مردم ایران را آنقدر تحت فشار قرار خواهد داد تا صدای آنها بلند شود.

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، واکنش تندی به این اظهارت سخیف نشان داد؛ «جان بولتون گفت: به قول انگلیسی‌ها، آنقدر فشار را زیاد می‌کنیم تا هسته از پوست بیرون بزند، مانند میوه‌ای که آنقدر فشار داده می‌شود تا له شده و هسته‌اش بیرون بزند. جواب: دعا کنید هسته‌ ما بیرون نزند‌. اگر بزند هستی شما را خواهد سوزاند.»

نیوزویک در گزارشی صحبت‌های پمپئو را منتشر کرد که گفته بود «ایران اگر می‌خواهد مردمش غذا داشته باشند، باید از آمریکا حرف شنوی داشته باشد.»

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان، در واکنش به گزارش خبرگزاری نیوزویک، صحبت‌های پمپئو را جنایت علیه بشریت خواند و اظهار کرد: «ما فراموش نخواهیم کرد پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، آشکارا مردم ایران را به گرسنگی دادن تهدید کرد. این جنایت علیه بشریت است. آمریکا به دنبال تحمیل هوا و هوس خود به ایران است. او هم مانند پیشینیانش خواهد فهمید به‌رغم تلاش‌های آمریکا، ایران نه‌ تنها تمامیتش را حفظ خواهد کرد، بلکه پیشرفت نیز خواهد کرد.»

در ادامه این توئیت‌های جنجالی وزیر خارجه آمریکا نوشت: «شرم بر نیوزویک (NEWS WEEK) که به ظریف کمک کرد تا دروغ‌ پراکنی کند. حقیقت این است که آمریکا هرگز غذا و دارو را تحریم نکرده و چنین کاری نمی‌کند. تراکنش‌های مالی مرتبط با نیازهای بشر دوستانه از تحریم‌ها معاف هستند.» در ادامه هم ظریف سند اظهارات پمپئو را منتشر کرد.

اما آیا فشار این تحریم‌ها بر رهبران سیاسی ایران تاثیر می گذارد یا بر مردم ایران؟

در این باره با چند فعال سیاسی گفت‌وگویی داشتیم.

«مرتضی مبلغ»، فعال سیاسی، معتقد است: «بدون تردید خسارت‌های این تحریم ها به طور مستقیم متوجه مردم است. آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تحریم‌ها مستقیما بر جامعه ایران تاثیر می‌گذارد. سیاستمداران آمریکایی ظاهرنمایی می‌کنند که هدف تحریم‌ها فشار بر رهبران سیاسی ایران است چراکه تاثیر مستقیم این تحریم‌ها بر مردم ایران بوده و مردم آن را با تمام وجود حس کرده‌اند.»

«غلامرضا ظریفیان»، یک فعال سیاسی اصلاح طلب، اینگونه بیان کرد: «نظام جمهوری اسلامی ایران اساس کار خود را برمبنای مردم سالاری قرار داده است. سیاست‌مداران آمریکایی ادعا می‌کنند هدف از تحریم‌ها فشار آوردن بر رهبران سیاسی ایران برای تغییر رفتار درمنطقه است. اما شرایط فعلی خلاف آن را می‌رساند، بیشترین تاثیر و آسیب این تحریم‌ها بر مردم خصوصا طبقه متوسط به پایین است. تحریم‌ها روی ملموس‌ترین و محسوس‌ترین بخش اقشار اجتماعی ما که طبقه متوسط به پایین است، اثر می‌گذارد. آمریکا به دنبال تقویت شکاف در حاکمیت جمهوری اسلامی است. مسئولین می‌توانند با مدیریت و برنامه‌ریزی درست و یکصدا شدن نظام در حل مشکلات مردم تاثیر این آسیب‌ها را به حداقل برسانند.»

«عبداله ناصری»، فعال سیاسی و عضو بنیاد باران، هم در این مورد بیان می کند: «تبعات روانی و اقتصادی تحریم‌ها کمتر مسئولین جامعه را درگیر می‌کند و قطعا عموم مردم متحمل این فشارها خواهند بود. طبقه تکنوکرات و صنعت‌گران هم که اصولا مولد هستند و از شرایط رفاهی و معیشتی خوبی برخوردارند، برای  سرمایه‌گذاری دچار تردید و ریسک شده‌اند. آثار زیان بخش تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی، بر دوش مردم است و عناصر مولد کشور هم با این شرایط به سمت تولید و سرمایه گذاری نمی‌روند. بحران‌های ارزی و جابه‌جایی قیمت‌ها باعث شده عموم جامعه مصرف کننده شوند.»

«نصرت‌الله تاجیک»، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در این باره می‌گوید: «تحریم‌های آمریکا دو بعد روانی و اجرایی دارد که قسمت روانی آن بیشتر از قسمت اجرایی تاثیرگذار است. ترامپ جنگی روانی علیه ایران در مجامع بین المللی به راه انداخته است. انتظار داشتیم بعد از برجام مقداری از تنش‌های بین‌المللی کاهش پیدا کند تا بتوانیم زندگی مردم را بهتر مدیریت کنیم که با روی کار آمدن ترامپ، این برنامه‌ها به هم خورد و به مردم لطمه وارد خواهد شد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز