نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی:

نگران ترور لاریجانی بودیم/ سال ۹۸ کاندیدا مجلس نخواهم شد/ اگر آقای لاریجانی با طناب اصولگرایان به میدان بیاید، موفق نخواهد شد/ اصولگرایان را در دنیا کسی جدی نمی‌گیرد

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۵:۰۳:۳۶
کد خبر: ۷۸۲۰۴۹
نگران ترور لاریجانی بودیم/ سال ۹۸ کاندیدا مجلس نخواهم شد/ اگر آقای لاریجانی با طناب اصولگرایان به میدان بیاید، موفق نخواهد شد/ اصولگرایان را در دنیا کسی جدی نمی‌گیرد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای حزب اعتماد ملی، که یکی از تاثیرگذارترین احزاب کشور است، برای انتخابات سال 98 و 1400 برنامه مفصلی داریم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ «الیاس حضرتی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، جزو معدود نمایندگانی است که علاوه بر فعالیت سیاسی در حوزه رسانه هم فعالیت دارد. حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد با تفکر اصلاح طلبی است. همچنین او سابقه چندین دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد و این بار در قالب لیست امید نماینده مردم تهران در مجلس شد. حضرتی به درخواست مهدی کروبی برای مشارکت در تأسیس حزب اعتماد ملی پاسخ مثبت داد و اخیرا پس از کش و قوس‌های فراوان در این حزب، به عنوان قائم مقام منصوب شد.

دلیل اصلی که باعث شد پای صحبت های حضرتی بنشینیم، بحث درباره کاندیدا شدن او در سال1400 بود. موضوعی که حضرتی آن را یک شوخی خواند و گفت: «جدی نگیرید چراکه تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده است. در حال حاضر همه ذهنیت‌ها متوجه انتخابات 98 مجلس است که من قطعا در این انتخابات کاندیدا نمی‌شوم. ما برای حزب اعتماد ملی، که یکی از تاثیرگذارترین احزاب کشور است، برای انتخابات سال 98 و 1400 برنامه مفصلی داریم و به موقع در این باره صحبت خواهیم کرد.» همچنین حضرتی معتقد است در زمان استیضاح وزیر اسبق اقتصاد، به دوستان خود پشت پا زده است.

متن کامل مصاحبه «الیاس حضرتی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را می خوانید:

اختلافات درباره پارلمان اصلاحات و شورای عالی سیاست گذاری به کجا کشید؟

پارلمان اصلاحات و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مکمل یکدیگر هستند. مجموعه‌ای از احزاب، عناصر تشکیل دهنده شورای عالی سیاست‌گذاری هستند که در قالب شورای هماهنگی فعالیت می‌کنند. حدود 28 حزب به طور هفتگی یا دو هفته یک‌بار به ریاست بنده جلساتی را با حضور تعدادی از شخصیت‌های تاثیرگذار که در قالب احزاب فعلی نیستند، برگزار می‌کنیم. این کلیاتی از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است.

مباحثی در محافل گوناگون مطرح می‌شود که شخصیت‌های تاثیرگذار چه کسانی باشند و میزان و موضع تاثیرگذاری را چه کسی تشخیص دهد و این تعداد نسبت‌شان با تعداد احزاب چگونه است؟ 

این‌ها مواردی است که در محافل اصلاح‌طلبی جزو صحبت‌های اولیه مطرح است اما این مباحث مانعی از ادامه کار نمی‌شود. قرار شده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با همه نقدها و انتقادها معطل این مباحث نماند و کارش را شروع و در ادامه نقص‌هایش را برطرف کند. شورا باید نقدها را بشنود و تا آنجا که امکان دارد آنها را حل کند و در کنار آن راه را هم ادامه دهد و از زمان جا نماند چون زمان زیادی نداریم.

یکی از موضوعات و ایده‌هایی که مطرح شده تشکیل پارلمان اصلاحات است. در این خصوص کمی توضیح دهید؟

پارلمان اصلاحات هنوز موضوع، مطلب و ابعادش خیلی روشن نیست. در محافل مختلف پیشنهادهای مختلفی راجع به آن مطرح می‌شود. در برخی محافل گفته شده هرکدام از احزاب 15 نفر را معرفی کنند که از بین 30 حزب چیزی حدود 450 نفر معرفی می‌شود و این‌ها پارلمان اصلاحات را تشکیل دهند. برخی دیگر هم معتقدند، نه فقط احزاب بلکه مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان در قالب حزب‌های مختلف در شهرستان‌ها انتخابات انجام دهند و منتخبین در شهرستان‌ها جمع شوند و انتخاب اعضای استان را انجام دهند و استان‌ها هم مجمع پارلمان اصلاحات شوند.

ایده دیگر در خصوص پارلمان اصلاحات این بود که به احزاب سهمیه‌ای داده شود و در کنار آن هم  سهمیه‌ای به مجمع استانداران، نمایندگان و وزرا بعد از انقلاب که اصلاح‌طلب بودند، سهمیه داده شود. در این بین سهم زنان، جوانان و اقلیت‌های مذهبی مشخص شود و این‌ها عناصر پارلمان اصلاحات را تشکیل دهد.

این‌ها فعلا در حد نظریه، تئوری‌پردازی و حرف و حدیث است و هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. تصمیم این است که به مرور این تصویر و پازل تکمیل‌تر شود و در آینده به سمت پارلمان اصلاحات برویم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و تصویر روشن، شفاف و عملیاتی، باید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و همینطور احزاب به موازات جلسات خود را برگزار کنند.

موافق هستم که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بدون وقفه به کار خود ادامه و نقص‌ها را برطرف کند و گوشش همیشه برای نقدها و انتقادها باز باشد. همچنین ترکیب خودش را به نسبت ِ قوی بودن حضور احزاب و محدود بودن حضور شخصیت‌ها تنظیم و پیش برود و در کنارش کمیته‌ای مشخص شود تا بتواند زمینه اجرای پارلمان اصلاحات را فراهم کند.

به انتقادها در خصوص شورای عالی سیاست گذاری اشاره کردید. نظر شما در خصوص گلایه‌ها به شورای عالی سیاست‌گذاری چیست؟

من خودم جزو افرادی هستم که به شورا گلایه و انتقاد دارم اما معتقدم باید حضور جدی و فعال در روند شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داشته باشیم و در این مسیر اشکالات رفع شود.

شاهد هستیم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گزینه‌هایی را برای کاندیداتوری در سِمت‌های مختلف معرفی می‌کند ولی بعد از انتخاب افراد و انتصاب‌شان در نهایت افراد شخصی عمل می‌کنند. چرا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان  بر عملکردها نظارتی ندارد؟

شورای عالی سیاست‌گذاری توفیقات خوبی در انتخابات 92، 94، 96 به دست آورد و باید این را به عنوان پشتوانه تجربی همراه خود داشته باشیم  و قدردانی کنیم. زمانی که شخصی برای نمایندگی و یا هر سمت دیگری انتخاب می‌شود، شورای عالی سیاست‌گذاری باید یک کمیته نظارت، پیگیری و یک اتاق فکر جهت تدارک، پشتیبانی و ارائه طرح و برنامه برای منتخبین خود داشته باشد. این یکی از نقص‌هایی است که در  شورای عالی سیاست‌گذاری وجود دارد.

شورای عالی سیاست‌گذاری به مصابه سازمانی است که همه ابعاد، کمیته‌ها و بخش‌های مختلف را دارا نیست. این شورا یک گردهمایی است تا پتانسیل مجموعه اصلاح‌طلبان هدر نرود و در مسیر ویژه هدایت شوند.

 موافق یک کمیته نظارتی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستم. اگر قرار باشد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به مصابه یک ستاد دائمی در میدان اصلاح‌طلبی جهت ببخشد، باید کمیته‌ای برای نظارت بر عملکرد منتخبین و کمیته‌ای دیگر برای تدارک و پشتیبانی و همین‌طور برای آینده داشته باشد. این‌ها پیشنهاداتی است که در جلسات آتی شورا مطرح خواهم داد.

خاتمی موافق است به سمت پا گرفتن پارلمان اصلاحات برویم

نظر آقای خاتمی درباره شورای عالی سیاست‌گذاری و پارلمان اصلاحات چیست؟

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و پارلمان اصلاحات باهم در تضاد نیستند. آقای خاتمی هم مثل بنده به این موضوع نگاه می‌کند و معتقد است شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کار خود را شروع و سر و سامان بخشد و از فعالیت‌های احزاب، شخصیت‌ها و تمام پتانسیل موجود استفاده کند و در این مسیر، شکل پازل اصلی و تصویر واقعی روشن و شفاف پارلمان به مرور مشخص شود و به سمت پا گرفتن آن پیش برویم.

برخی معتقدند فراکسیون امید تشکیلات قوی ندارد و در زمان استعفای شما این موضوع قوت گرفت. آیا این انتقاد را قبول دارید؟

فراکسیون امید همچنان با قدرت در مجلس به ساماندهی می‌پردازد و به صورت منظم جلسه برگزار می‌کند. فراکسیون امید نسبت به دو فراکسیون دیگر در مجلس منظم‌ترین، تشکیلاتی‌ترین و تاثیرگذارترین فراکسیون است.

یعنی آنجا که اراده، برنامه‌ریزی و اقدام کرده به تنهایی یا نهایتا به کمک دیگر فراکسیون‌ها (عمدتا مستقلین) توانسته موفق عمل کند. نمونه آخر انتخاب نماینده هیات نظارت مطبوعات بود که آقای وکیلی با یک رای خوب و با وجود گزینه‌هایی که دیگر فراکسیون‌ها داشتند، توانست رای بیاورد. همچنین انتخاب من و آقای تابش در شورای پول و اعتبار از دیگر موفقیت‌های فراکسیون امید است. به غیر از شورای نظارت بر صدا و سیما در بقیه جاها کاندیداهای فراکسیون امید توانستند رای بیاورند.

زمان استیضاح وزیر اقتصاد به نزدیک‌ترین‌ دوستانم‌ پشت پا زدم

در خصوص بحث استیضاح و سوال‌ها فراکسیون امید چگونه عمل می‌کند؟

در این موارد فراکسیون با جدیت و سازماندهی ورود کرد چون سیاست کلی فراکسیون امید این است، در حالی که به دولت نقد دارد اما با همه توان به موضوعات ورود کند.

شما در بحث استیضاح وزیر اقتصاد عملکردی خلاف جهت فراکسیون امید داشتید؛ چرا؟!

در استیضاح وزیر اقتصاد من دو مطلب و پیام داشتم که درون اصلاح‌طلبی می‌شد از این دو به عنوان تغییر استراتژِی یاد کرد. اول اینکه بر عملکرد اصلاح‌طلبان نقد داشتم؛ معتقدم اگر سیاستمدار یا گروهی یا حزبی نتواند اولویت‌ها، نیازها و گرفتاری‌های مردم را تشخیص دهد مردم آن را محترمانه و یا حتما غیرمحترمانه کنار بگذارند. درک و هوش یک سیاستمدار به این است که متوجه اولویت‌های مردم شود. یک زمانی اولویت مردم موضوعات سیاسی و حقوق شهروندی بود البته الان هم است اما اولویت‌های پررنگ‌تر در ردیف جلوتر قرار گرفته است، مانند معیشت، مشکلات تولید، نابسامانی مدیریت و بی‌برنامگی اقتصادی. باید به مردم بگوییم اولویت‌ها را درک و با شما هم همدردی می‌کنیم.

پیام دوم استیضاحم این بود که به دولت هشدار بدهم علاوه بر اینکه با شما رفیق هستم اما شریک تصمیمات غلط شما نیستم. اگر تصمیم به خودکشی گرفته‌اید با شما همراه نیستیم. برای این مملکت برنامه داریم و می‌خواهیم مملکت را بسازیم. می‌خواستم فراکسیون بار این مشکلات را بر دوش بکشد و نمی‌خواستم تنها این کار بکنم اما در فراکسیون رای نیاورد بنابراین پای استیضاح ماندم. در طول عمرم اینقدر به من فشار نیامده بود که در زمان استیضاح وزیر سابق اقتصاد بر من سخت گذشت. با بغض گفتم متاسفم که امروز وزیر را استیضاح می‌کنم. تعداد زیادی از دوستانی که خیلی هم دوست‌شان دارم از من خواهش کردند امضایم را پس بگیرم اما در پاسخ گفتم شما تاریخ ویل دورانت را خواندید؟ بعضی‌ها  گفتند: آری برخی هم گفتند: نه؛ گفتم اگر می‌خواندید در یازده جلد که هر جلد هزار صفحه است در سطر به سطرش پیدا نمی‌کنید حضرتی نامه‌ای را امضا کرده اما بعد بخواهد امضایش را پس بگیرد. زمان استیضاح آقای کرباسیان به نزدیک‌ترین دوستانم پشت پا زدم. بعد از مخالف فراکسیون با استیضاح، برای دکتر عارف نوشتم خلاف تشکیلات و خلاف تصمیم فراکسیون عمل نمی‌کنم زیرا آدم مقیدی هستم که اگر در تشکیلاتی عضو باشم بنا ندارم خلاف تصمیمات آنجا عمل کنم. در یک سطر استعفای خود را اعلام کردم. در صحن مجلس در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد به عنوان نفر آخر صحبت کردم و به فضل پروردگار صحبت‌هایم تأثیرگذار بود چون از دل برآمده بود و بر دل نمایندگان و مردم نشست. بعد از استیضاح وزیر اقتصاد دوستان با استعفای من مخالفت کردند و مجدد در هیات رئیسه فراکسیون مشغول شدم.

فراکسیون امید قصد ندارد طی یک جلسه مطبوعاتی درخصوص عملکردش توضیح دهد؟

احتمالا با خواهش و درخواستی که از دکتر عارف داشتیم فراکسیون امید مصاحبه مطبوعاتی در خصوص عملکرد خود خواهد داشت و دوستان خواهند فهمید این فراکسیون یکی از فراکسیون‌های قوی مجلس است.

نظر شما درباره استیضاح‌های پی در پی در مجلس چیست؟

یادداشتی با عنوان لوث شدن استیضاح نوشتم. استیضاح قوی‌ترین و جدی‌ترین ابزار نظارتی مجلس است و از این ابزار در طول 4 سال نهایتاً 4 بار می‌توان استفاده کرد. نمی‌شود هر روز، هر هفته و هر ماه استیضاح کرد زیرا با بسیاری از این استیضاح‌ها موافقت نمی‌شود و فقط باعث ایجاد تزلزل، ناپایداری و بهم ‌ریختگی دستگاه مربوطه می‌شود. یک‌بار یک وزیر را استیضاح می‌کنید و تمام می‌شود. در استیضاح وزیر اقتصاد آقای لاریجانی به من گفتند شما مطمئنید این رأی می‌آورد و باعث آبروریزی مجلس و بهم ریختگی دستگاه نمی‌شود؟ که گفتم خیال‌تان راحت. مطمئنم ما موفق بیرون می‌آئیم و وزیر اقتصاد می‌افتد. 

فکر می‌کنم مجلس در زمینه استیضاح بهتر است خودش را جمع و جور  کند؛ اینکه هر روز و هر هفته یک استیضاح مطرح می‌شود این باعث لوث شدن بحث استیضاح شده است. در روزنامه اعتماد به موضوع «اعتیاد به استیضاح» اشاره کردیم؛ البته به جای اعتیاد یک کلمه بدتری بود اما از دوستان تحریریه خواهش کردم از آن کلمه استفاده نکنند.

نباید چاقوی ظریف را کند کرد

درخصوص استیضاح دکتر ظریف چه نظری دارید؟

استیضاح وزیر خارجه اقدام غیرقابل قبولی است. وزیر خارجه به عنوان سردار فداکار، سردار قهرمان و صادق  و به تعبیر رهبری شخصیت سالم، توانمند و موثر در صحنه بین‌المللی است.

نباید چاقوی دکتر ظریف را کند کنیم زیرا در صحنه بین‌الملل خواهند گفت در داخل کشور دست به استیضاح وزیر خارجه‌ خود زدند. در دفاع از نظام مظلوم، هیچ‌کس قدرت ظریف را ندارد. همه ابزارهای تبلیغاتی که دشمن علیه ایران به کار گرفته، فقط ظریف است که یک تنه مقابل آن صحبت می‌کند؛ البته گاهی آقای موسویان، که محکوم هم شده بود اما بعد تبرئه شد، هم صحبت‌های موثری در دفاع از نظام دارد. 

به نظرشما پولشویی در کشور وجود دارد؟

یک سنت قدیمی که در کشور ما وجود دارد این است که مثلا مطالبی را که روزنامه اعتماد بنویسند بازخواست می‌‌شود ولی اگر روزنامه کیهان بنویسد، تشویق می‌شود. در واقع با دو برخورد متفاوت رو به رو هستیم و این برخورد دوگانه متأسفانه وجود دارد. اگر فیلمی را که کارگردان صاحب نامی بسازد ممکن است اکران نشود اما فیلمی که در قالب جنگ است و رکیک‌ترین شوخی‌ها را در خود داشته باشد، اکران می‌شود.

پولشویی قطعا در کشور ما وجود دارد مانند همه کشورهای جهان. در دانمارک به مبلغ 200 میلیارد دلار پولشویی کشف شده است. برخی سازمان‌ها برای جلوگیری از پولشویی ایجاد شده اما ممکن است اهداف دیگری پشت آنها باشد.  اگر می‌خواهیم سیستم بانکی به روز داشته باشیم یکی از ویژگی‌های پررنگ آن جلوگیری از پولشویی است. اگر بخواهید در آلمان و انگلستان 100 میلیون از حساب خودتان برداشت کنید باید در زمینه‌اش، پیوست‌های توجیحی داشته باشید اما در ایران آزاد است. سیستم اگر بخواهد منظم شود باید به مسئله  مبارزه با پولشویی برود. اگر کسی در این باره هشدار داده نباید با او برخورد  شود بلکه باید هشدارها را جدی گرفت.

صحبت های موسویان مرا به گریه می‌اندازد

اشاره‌ای به آقای موسویان داشتید؛ کمی از ایشان بگوئید

گاهی صحبت‌های موسویان را گوش می‌کنم به گریه می‌افتم. آقای موسویان که در جمهوری اسلامی محکوم شده در خارج از کشور بهترین، قوی‌ترین و زیباترین دفاع را از ایران اسلامی دارد.

ظریف فوق‌العاده است؛ چنین کسی را به جای اینکه مجلس تقدیر و تشکر کنند و تاجی بر سرش بگذارند و به او تقدیرنامه بدهند، استیضاح می‌کنند و این کار وحشتناکی است. من مطئنم آقای ظریف از این فرصت استفاده می‌کند و از زحمات و مظلومیت خودش و همچنین ایران دفاع خواهد کرد.

فکر می‌کنید اصلاح‌طلبان مانند انتخابات گذشته بین مردم مقبولیت دارند؟

این یک واقعیت است که محبوبیت اصلاح‌طلبان کم شده اما باید دید به نسبت چه چیزی کم شده است. اگر محبوبیت اصلاح‌طلبان کم شده به این معنی نیست که به محبوبیت اصولگرایان اضافه شده است. نسبت به سال گذشته مقداری از این محبوبیت کاسته شده که این همگانی است یعنی محبوبیت شخصیت‌های دیگر، نهادها، ارگان‌ها و ... نیز کم شده است چراکه میزان سرمایه اجتماعی در کشور سقوط کرده و دلایل آن مشخص است. اصلاح‌طلبان سپر بلای بسیاری از تصمیمات اشتباه بودند و خودشان هم در محدودیت هستند. اصلاح‌طلبان مجبورند برای بسیاری از  مسائل که ایراد و مشکل وجود دارد، همچنان از نظام دفاع کنند و برابر مخالفین قد علم کنند.

در دنیا صحبت اصلاح‌طلبان است که دیده می‌شود و می‌توانند پاسخ افراد را بدهند وگرنه اصولگرایان را کسی در دنیا جدی نمی گیرد. اگر محبوبیت اصلاح‌طلبان بالا برود به نفع نظام است و اگر پایین بیاید به ضرر نظام. اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان جزئی از بدنه نظام هستند. چون اصولگرایان درکی از شرایط ندارند و در انتخابات آزاد هیچ زمانی رای نمی‌آورند، مگر اینکه دوپینگ کنند و نماینده مجلس شوند. اصلاح‌طلبان پتانسیل قوی دارند ولی در حال حاضر میدان زیادی در اختیارشان نیست و برخی از افرادشان را سیستم حراستی کشور برای مدیریت‌ها تایید نمی‌کند.

عملکرد اصلاح‌طلبان در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی واضح و روشن است و همه می‌توانند با افتخار از آن دوران دفاع کنند چه از نظر رشد اقتصادی چه از نظر پایین آمدن بیکاری، ارزش پول ملی، اعتبار در صحنه بین‌الملل. من تصور می کنم دوران آقای خاتمی بهترین و طلایی‌ترین دورانی بود که تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان، مردم کوچه و بازار، اصناف و دانشجویان از شرایط رضایت داشتند. این دولت مورد حمایت ما است اما دولت اصلاح‌طلبی نیست، خود آقای روحانی هم قبول دارد دولت اصلاح‌طلب نیست. اگر فرصتی پیش آید تا اصلاح‌طلبان بتوانند با اختیارات کامل دولت خودشان را تشکیل دهند آن موقع مشخص خواهد شد که چه کارکردی خواهند داشت.

برخی چهره های اصولگرا گرایش‌هایی به سمت جریان اصلاح‌طلبی داشته‌اند. آیا ممکن است در آینده شاهد همگرایی میان این دو طیف باشیم؟

بسیاری از دوستان باتجربه و پخته و در عین حال منصف اصولگراهای معتدل، اصلاح‌طلب هستند اما بنابر ملاحظاتی اصولگرا هستند وگرنه مثل ما فکر می‌کنند. مثلا آقای ناطق‌نوری حرف‌هایی می‌زنند و نقدهایی می‌کنند که با پیشنهادات آقای خاتمی تفاوتی ندارد. آقای باهنر هم حرف‌هایی می‌زند که با حرف‌های من تفاوتی ندارد.

سال 98 کاندیدای مجلس نخواهم شد

برخی رسانه ها خبر از کاندیداتوری شما در انتخابات 1400 داده‌اند؟ آیا تایید می‌کنید؟

در مصاحبه‌ای گفتم جنس اصلاح‌طلبان جنس انتخابات است و برای انتخابات همیشه کاندیدا دارند مثل آقایان جهانگیری و عارف؛ البته علاوه بر آن‌ها افراد دیگری هستند که امکان دارد کاندیدا شوند. پس از آن جناب بهمن‌زاده گفتند آقای حضرتی برای 1400 برنامه‌ریزی می‌کند. من قبلا اعلام کردم به شما هم می‌گویم، جدی نگیرید چراکه تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده است. در حال حاضر همه ذهنیت‌ها متوجه انتخابات 98 مجلس است که من قطعا در این انتخابات کاندیدا نمی‌شوم. ما برای حزب اعتماد ملی، که یکی از تاثیرگذارترین احزاب کشور است، برای انتخابات سال 98 و 1400 برنامه مفصلی داریم و به موقع در این باره صحبت خواهیم کرد.

برخی صحبت از حمایت اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی در انتخابات 1400 می‌کنند. آیا شما موافق این نظر هستید و اینکه اصلاح‌طلبان گزینه‌ای خواهند داشت یا خیر؟

لاریجانی شخصیت فکور و اندیشمندی است. در مجلس مدیریت بسیار خوبی دارد و از مدیریت او راضی هستیم. به‌رغم اینکه او کاندیدای ما نبود اما اگر انصاف را رعایت کنیم به ثواب نزدیک‌تر است. آقای لاریجانی مواضع و عملکرد خوبی برای برجام داشت و در CFT و FATF  هم همین‌طور که پس از آن خیلی مورد هجمه قرار گرفت.

ببب

ترس ترور شدن لاریجانی را داشتیم

در این مدت بی‌اخلاقی‌های زیادی نسبت به آقای لاریجانی شاهد بودیم...

بله. فحش‌های رکیک، تهمت‌های ناروا و بی‌انضباطی در سطح وسیعی علیه آقای لایجانی انجام شد در حدی که نگران بودیم او را ترور کنند! من فکر می‌کنم ایشان ظرفیت‌های بزرگی دارد اما اگر قرار باشد با  طناب صرفا اصولگرایان به میدان بیاید، موفق نخواهد شد. اما اگر با همین آهنگ به اصلاح‌طلب‌ها و اصول‌گرایان معتدل نزدیک شود و اگر از اصلاح‌طلب‌ها به هر دلیلی حمایت کند می‌تواند روزی از حمایت آنها استفاده کند. هرچند اصلاح‌طلبان کاندیدا به اندازه کافی دارند و بعید می‌دانم به این زودی‌ها چنین اتفاقی بیفتد. 

باتوجه به اینکه موضوع موسسات مالی غیرمجاز را پیگیری می‌کردید، یکی از اعضای اتاق بازرگانی در توییتی نوشت، «بعد از اجرایی شدن قانون مبارزه با پولشویی» افرادی که موجودی حساب آنها بالای 5 میلیارد تومان بود به دلیل نداشتن مدرک مراجعه نکرده‌اند. نظر شما در این باره چیست؟

در زمان بررسی وضعیت موسسات غیرمجاز ابتدا بیان شد افرادی که تا 50 میلیون سپرده دارند پول‌شان را پس بگیرند. جمعیت زیادی مراجعه کردند و برخی‌ به دلیل بهره‌ای که سال ۹۲ گرفته بودند، 20 میلیونی پول‌شان کم شد و برخی هم 10 یا 30 میلیون. بعد از آن اعلام کردند کسانی که 100 میلیون سپرده دارند بیایند و همین روند تکرار شد. پس از آن اعلام کردند 200 میلیون. در نهایت اعلام کردند کسانی که یک میلیارد سپرده دارند مراجعه کنند اما باید مدرک منشا پول خود را ارائه کنند که بر چه اساسی اینجا سپرده‌گذاری کرده‌اند. در این مقطع تعداد افراد ریزش پیدا کرد و من از ادامه آن خبر ندارم اما حدود 93 درصد کمتر از 100 میلیون تومان سپرده داشتند. به نظر من بحران سنگینی بود و حق برخی افراد ضایع و به آنها ظلم شد و همچنین به نظام ضربه وارد شد.

اخیرا شاهد طرح استیضاح وزیر ورزش و جوانان در مجلس بودیم که البته منتفی شد، شما عملکرد آقای سلطانی فر را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای سلطانی‌فر وزیر قوی بوده و در ورزش خوش درخشیده است. استیضاح او را باید فرصت طلایی تلقی کرد من هنوز او را ندیده‌ام ولی اگر می دیدم به او می‌گفتم با هیچ‌کس از همکارانم تماس نگیرد که واسطه شوند تا امضایشان را پس بگیرند، در عوض به آنها پیامک بزند و از همه آنها تشکر کند که  چنین فرصتی را ایجاد کردند. زحماتی که ورزشکاران ما در میادین مختلف می‌کشیدند و تلاش مربیان و فدراسیون‌ها و غیره باید به مردم نشان داده شود. باید تصویر مثبتی که وجود دارد را به مردم نشان داد. استیضاح فرصت مناسبی است که مردم نکات مثبت عملکرد وزرا را بشنوند. سلطانی‌فر جزو بخش‌هایی از حکومت جمهوری اسلامی است که می‌تواند به صورت شیوا این تصویر را به مردم ارائه دهد. استیضاح را همه می‌بینند اما در روز عادی مردم مصاحبه و گزارش را نمی‌بینند. به نظرم آقای سلطانی‌فر  باید نهایت استفاده را از این استیضاح می بردو خیلی قوی صحبت می کرد.

در آستانه 40 سالگی انقلاب هستیم عملکرد انقلاب را چقدر موفق دیدید؟ 

 40 سالگی انقلاب صحنه‌های ایثار بی‌نظیری میان مردم داشتیم که در کنار آنها مشکلات و نارسایی‌هایی هم وجود داشت و باید 40 سال انقلاب را غنیمت بشماریم. ارزیابی دقیق و بدون ملاحظه و عمیق از کارکردمان در طول 40 سال داشته باشیم در بخش‌هایی که مردم حضور داشتند بی‌نظیر بودیم. آمریکایی‌های فیلمی ساختند با عنوان سرباز رایان که برادر اول به جبهه رفت و شهید شد. زمانی که برادر دوم به جبهه می‌رود رئیس جمهور دستور می‌دهد او را به نزد مادرش برگردانید اما در کشور ما 5 برادر به جبهه رفتند و شهید شدند. خانواده‌ای را دیدم که 6 پسرشان شهید شد و یکی دیگر از پسرشان جانباز و پای مصنوعی داشت. خانواده‌ای را می‌شناسم که تمام روستا دعا کردند این خانواده فرزنددار شود و بعد از آن پسرشان را فدای انقلاب کردند. خانواده دیگری که 2 جانباز در خانه دارد و 3 پسر شهید شدند. عمل کردن به این حرف‌هایی که ما می‌‌زنیم بی‌نظیر است. این خانواده‌ها هیچ‌وقت از انقلاب و نظام انتظاری نداشتند و برای حکومت سالم، عدالت، معنویت، اقتدار و رونق کشور و زیبایی اسلام این کارها را انجام دادند. باید بررسی کنیم برابر آنها چقدر توانستیم تصویر زیبایی را ارائه دهیم و در مشکلات داخلی و خارجی چقدر خودمان و دشمنان موثر بودند. فصل ارزیابی خوبی است، اگر ارزیابی خوبی داشته باشیم. قطعا در بخش‌های مختلف مدیریتی مانند، ساختار، روش، تاکتیت، استراتژی، نوع و جنس باید اصلاحاتی ایجاد کنیم. وضع موجود اصلا برازنده این ایثارگری‌ها و فداکاری ها نیست.

نظر شما
پرونده ویژه