جولان اشغالی جزیی از خاک سوریه است؛

وزیر خارجه سوریه: در روند بازسازی سوریه اولویت با کشورهای حامی است/ آماده گفت‌وگو با کُردها هستیم

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۵:۵۰:۴۷
کد خبر: ۷۸۹۴۶۰
وزیر خارجه سوریه: در روند بازسازی سوریه اولویت با کشورهای حامی است/ آماده گفت‌وگو با کُردها هستیم
وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه در روند بازسازی سوریه اولویت با کشورهای حامی سوریه است، افزود که دمشق با سیاست نگاه به شرق روابط اقتصادی خود با ایران، روسیه، چین ، هند و مالزی را توسعه می دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه دمشق اظهار داشت که در مرحله بازسازی سوریه اولویت مشارکت در آن با کشورهایی است که در جنگ ضد تروریسم در کنار سوریه ایستادند و این کشور را حمایت کردند.

المعلم تصریح کرد که دفتر اقتصادی وزارت خارجه در چارچوب سیاست نگاه به شرق در جهت توسعه روابط اقتصادی خود با ایران، روسیه، چین، هند و مالزی و نیز دیگر کشورهایی که در کنار سوریه بوده اند و در توطئه چینی ها شرکت نداشتند،عمل می کند.

وی همچنین به اهمیت ایجاد کمیته مشترک اقتصادی سوریه - روسیه در هفته گذشته در دمشق و نشست های مهمی که به منظور شراکت راهبردی بین دو کشور در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همزمان با روابط سیاسی و نظامی با روسیه برگزار شد، اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه تاکید کرد سوریه با وجودی بحرانی که با آن روبرو شده و توطئه چینی برخی کشورها علیه خود، ایمان راسخی به عربیت داشته و آنچه در جهان عرب جریان دارد که سوریه جزئی از آن است، نقص و کمبود در فعالیت عربی است که باید اصلاح شود.

وزیر خارجه سوریه درباره سفر «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان به دمشق گفت: این اقدام گامی رو به جلو به منظور شکستن محاصره ای بود که در ظاهر در چارچوب طرح آمریکا و در باطن طرح اسرائیل برعلیه سوریه و تضعیف آن در عرصه عربی و منطقه ای در پیش گرفته شده بود.

وی در خصوص تحولات شمال شرق سوریه نیز تاکید کرد که هیچ کس در سوریه موجودیت های مستقل و نظام فدرالی را مطلقا نمی پذیرد و جایگزینی به جز بازگشت این مناطق به آغوش میهن و بازگرداندن همه خاک این کشور به حاکمیت جمهوری عربی سوریه وجود ندارد.

وزیر خارجه سوریه همچنین به آمادگی دمشق برای گفت و گو با کردهای سوریه اشاره کرد و گفت که کردها بخشی از جامعه ما به شمار می روند و دولت همواره آماده گفت و گو با آنها درباره مسائلی است که به نفع کشور است.

این مقام سوریه اضافه کرد: رهبری سوریه گفت و گوهای سیاسی را به منظور رهایی استان ادلب از وجود تروریست ها ترجیح می دهد و تصمیم نهایی آزادسازی کامل خاک سوریه است.

المعلم با انتقاد از نقض توافقنامه «سوچی» گفت که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و تروریست ها تاکنون به توافقنامه «سوچی» پایبند نبوده اند.

وی سخن گفتن در باره آغاز کار کمیته قانون اساسی را زود هنگام دانست و ادامه داد که تاخیر در تشکیل این کمیته به دلیل تلاش برخی کشورهای غربی برای دخالت در این کمیته و نیز مشکلاتی است که ترکیه در مسیر تشکیل آن ایجاد کرده است.

وزیر خارجه سوریه گفت که کسانی که به دنبال آمریکا علیه سوریه توطئه کردند در سال 2019 وضعیت مطلوبی نخواهند داشت در حالی که سوریه هر روز رو به بهبودی است و امیدواریم سال آینده برای مردم سوریه از هر جهت مطلوب تر باشد.

وزیر خارجه سوریه درخصوص حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه به شکل غیر قانونی و بدون هماهنگی با دولت سوریه نیز گفت این کشورها می خواهند که در حل و فصل سیاسی بحران سوریه نقش آفرینی کنند اما این مساله محقق نخواهد شد و آنها باید به اشغال خاک سوریه پایان دهند.

المعلم باردیگر تاکید کرد که جولان اشغالی جزیی از خاک سوریه است و با توجه به قوانین بین المللی جزو مناطق اشغالی محسوب می شود که باید به این قطعنامه ها احترام گذاشت بخصوص قطعنامه شورای امنیت که الحاق جولان به سرزمین های اشغالی را باطل و غیر قانونی می داند.

وی افزود که آنچه اکنون جولان را حمایت می کند مقاومت و پایداری مردم جولان و رد اقدامات اسرائیلی ها است همانطور که مردم این منطقه انتخابات (از سوی اسرائیل) را در این منطقه نپذیرفتند. در نهایت جولان دیر یا زود به سوریه بازگردانده می شود.

المعلم در خصوص روابط سوریه با گروه های فلسطینی نیز بیان داشت که سوریه مساله فلسطین را قطب نما می داند و به همین دلیل همه گروه های فلسطینی را در آغوش گرفت و حمایت کرد بخاطر این مسأله تحت فشار قرار گرفت و برغم بد عهدی برخی اما سوریه حمایت از ملت فلسطین در مواجهه با رژیم اشغالگر و به دست آوردن حقوق قانونی خودشان و تشکیل کشور مستقل فلسطنی به پایتختی قدس را رها نکرد.

وی اضافه کرد که سوریه از بازگشت مهاجران سوری به کشور استقبال می کند و تدابیری را برای تسهیل بازگشت آنها حتی بازگشت کسانی که به شکل غیرقانونی از کشور خارج شده اند و طبق آمار شمار آنها به 220 هزار شهروند سوری می رسد اتخاذ کرده و هیچ یک از آنها در تنگنا قرار نخواهند گرفت درحالی که قوای غربی سعی دارند با اهداف سیاسی مانع بازگشت آنها به سوریه شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز