فضای سیاسی در هفته ای که گذشت؛

دامادی که رفت و دامادهایی که ماندند/ درگیری نماینده و استیضاح وزیر اقتصاد/ شاهکار ۹۰۰ هزاری احمدی نژاد و اعتصاب غذای بقایی

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۷:۱۸:۳۶
کد خبر: ۷۸۹۹۸۹
دامادی که رفت و دامادهایی که ماندند/ درگیری نماینده و استیضاح وزیر اقتصاد/ شاهکار ۹۰۰ هزاری احمدی نژاد و اعتصاب غذای بقایی
هفته جاری شاهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

دامادهای خبرساز مقامات

در هفته ای که گذشت دامادهای مقامات سرخط خبرها بودند. 

پس از واکنش‌ها به انتصاب کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی، به عنوان معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان زمین شناسی، مهدی‌زاده از این سمت استفعا داد. در متن استعفا خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: «از اینکه اینجانب را قابل دانستید و در این مقطع از بنده دعوت نمودید که در این وزارتخانه همراهتان باشم کمال تشکر و قدردانی را دارم. اجازه می‌خواهم از خدمت تان مرخص شوم و به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود در سنگر قبلی‌ام ادامه دهم».

در چندین روز اخیر همچنین انتصاب حسین میرخلیلی، داماد احمد خاتمی، امام جمعه تهران، به سمت رئیس حوزه ریاست سازمان برنامه و بودجه خبرساز شده است.

خاتمی در واکنش به انتقادها اعلام کرد که برای انتصاب دامادش به این سمت «هیچ سفارشی» نداشته است. وی تاکید کرد که «هیچگاه برای هیچ‌یک از دامادهایم سفارشی برای کاری نداشته و ندارم و نخواهم داشت.» خاتمی افزود: «در رابطه با مسئولیت آقای میرخلیلی نه در این مسئولیت و نه در مسئولیت قبلی بنده نه تلفنی نه پیامکی نه کتبی، هیچ سفارشی نداشته‌ام می‌توانید از آقای محمدی (رئیس محترم سابق سازمان اوقاف و امور خیریه) و آقای دکتر نوبخت بپرسید».

اما این دو خبر باعث شد دامادهای دیگر مسوولان هم یک به یک سر زبان بیافتند.

رقابت جلیلی با ظریف

سعید جلیلی که کمی زود به فکر انتخابات افتاده، شروع به سخنرانی و تخریب دولت کرده است. جلیلی که نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دارد گویا رقیب خود را ظریف وزیر خارجه کشورمان می داند. او در سخنرانی هایش با کنایه و طعنه عبارات ظریف را تکرار می کند و به برجام  و سیاست خارجی دولت حمله می کند تا شاید با کلید زدن رقابت با ظریف از شرایط کشور برای خود در انتخابات آینده ماهی بگیرد. جلیلی خود دستاوردی جز تحریم پشت تحریم و ایجاد ائتلاف بین المللی علیه ایران نداشت اما روی حافظه تاریخی کم مردم حساب ویژه ای باز کرده است.

نماینده سراوان و استیضاح وزیر اقتصاد

 دوشنبه این هفته فیلمی از یک نماینده مجلس در میان کاربران فضای مجازی دست به دست شد که درباره آن نوشته شده بود «اظهارات رکیک محمد باسط درازهی نماینده سراوان». در این فیلم که به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده بود، نماینده سراوان از مسئول یک محل تردد (گمرک) درخواست می‌کند تا اجازه ورود دهد، اما وقتی جواب منفی می‌شنود از کلمات رکیک استفاده می‌کند و یک نفر دیگر با رفتاری تند آن نماینده را به بیرون هدایت می کند.

پس از انتشار فیلم جنجالی نماینده سراوان در فضای مجازی، نمایندگان مجلس واکنش‌های متفاوتی به این موضوع داشتند، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، که در فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس برای بررسی بودجه سال 98 حضور یافته بود با انتقاد تند برخی از نمایندگان در این زمینه مواجه شود و جلسه این فراکسیون دقایقی با التهاب برگزار شده بود.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با اشاره به جزئیات این جلسه گفته بود: مجلس درباره کلیپی که از آقای درازهی نماینده سراوان در فضای مجازی منتشر شده بود جلسه غیرعلنی برگزار کرد. کلیپ منتشر شده تقطیع شده و بخشی از صحبت‌ها توهین آمیز به نظر می‌رسد.

نعمتی با اشاره به اظهارات نماینده سراوان در این جلسه اظهار داشت: آقای درازهی در این جلسه تاکید داشتند که بیش از 45 دقیقه در گمرک ایران معطل شده‌اند. نهایتا ما معتقدیم فارغ از فضا‌هایی که وجود دارد باید با این موضوع برخورد منطقی شود. در این جلسه مقرر شد آقایان مسعود پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی و دژپسند، وزیر اقتصاد و امور دارایی مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرند و بررسی‌های لازم را در این رابطه انجام دهند تا با آن کسی که مشکل آفریده برخورد لازم صورت گیرد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در ادامه با اشاره به توضیحات دژپسند در این جلسه گفت: آقای دژپسند در این جلسه تنها از منظر وزیر اقتصاد عذرخواهی کردند تا در ادامه ابعاد دیگر این موضوع بررسی شود.

پس از برگزاری جلسه غیرعلنی پارلمان درباره فیلم منتشر شده، بار دیگر در شامگاه روز گذشته این بار فیلمی از جلسه غیر علنی پارلمان به صورت گسترده در میان کاربران فضای مجازی منتشر شد که در این فیلم نشان داده می‌شود که نماینده سراوان اعلام می‌کند اگر وزیر استیضاح نشود و رئیس و کارمند هتاک گمرک برکنار نشوند از سمت خود استعفا می‌دهد.

در این فیلم، علی لاریجانی رئیس مجلس ضمن حمایت از نماینده سراوان اعلام می‌کند: "باید مشخص شود این کلیپ از سوی چه فردی منتشر شده؛ وزیر اقتصاد باید با آنها برخورد کند."

کار تا جایی بیخ پیدا کرد که علی کُرد، نماینده مردم خاش،  پس از برگزاری جلسه غیرعلنی پارلمان به خبرنگاران گفته بود، در پی اتفاقات توهین آمیز به نماینده مردم سراوان، در حال حاضر مشغول جمع آوری امضا برای تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی و عزل رئیس گمرک در مجلس هستیم و  بیش از 40 نماینده این تقاضا را امضا کرده‌اند.

هر چند بهروز نعمتی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا استیضاح را منتفی دانسته بود.

حسن روحانی دخالت کرد، داماد رفت بقیه دامادها ماندند

این هفته که موضوع دامادها بر سر زبان افتاده بود و با وجود اینکه به گفته محمود واعظی از انتصاب داماد خود به هیچ وجه خبر نداشتند اما پس از صدور این حکم به ماجرا ورود کرد و کامبیز مهدی زاده پس از سه روز استعفا کرد. این در حالی است که دیگران نه فقط اقدامی نکردند بلکه به یاد داریم که شخصی مانند احمدی نژاد نه فقط داماد خود را برکنار نکرد بلکه هر روز و با حمایت مستقیم پست های جدید برای مهدی خورشیدی تعریف شد. در واقع همه کسانی که اسم شان در این سال ها به عنوان داماد در پست های مختلف شنیده شد ماندند و فقط روحانی بود که به موضوع ورود کرد.

شاهکار ۹۰۰ هزاری محمود احمدی نژاد

احمدی نژاد دوباره دوره افتاده تا بلکه جلب توجه کند اما او دیگر مقبولیت در میان عموم مردم ندارد. احمدی نژاد برای این کار بازی از پیش باخته ای را شروع کرده که نخ نما هم شده است. احمدی نژاد که دید در نقش اپوزیسیون کار به جایی نبرده است با وعده یارانه ۹۰۰ هزار تومانی برگشته است، وعده ای که نه فقط متخصصان آن را غیر علمی و غیر عملی می دانند حتی باعث خنده مردم هم شده است.

اعتصاب غذای بقایی

پس از صدور حکم حمید بقایی و انتقال وی به زندان اوین، کانال‌ها و رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد از اعتصاب غذای وی خبر داده بودند. این کانال‌ها هر روز از وخامت حال بقایی به خاطر اعتصاب غذا و ضرورت انتقال وی به بیمارستان جهت مداوا اطلاع‌رسانی می‌کردند.

این رسانه ها همچنین مدعی شده بودند بقایی در حال انتقال از بیمارستان به زندان اعلام کرده بود که به مجرد بازگشت به زندان اعتصاب غذای کامل را از سر خواهد گرفت.

اما اخبار حاکی از آن است که موضوع اعتصاب غذای بقایی صرفاً شانتاژ رسانه‌ای حامیان احمدی‌نژاد بوده و وی نه‌تنها اعتصاب غذا نکرده بلکه در سلامت کامل است.

یک فرد مطلع در این باره به یکی از خبرگزاری ها گفته بود: بقایی طی دیروز و امروز غذای مفصلی خورده و ادامه اعتصاب غذای وی کذب محض است. بقایی پیش از این نیز اعتصاب غذای خشک نداشت و آب و مواد قندی مصرف می‌کرد.

این دروغ بزرگ از سوی جریان انحرافی تحریک افکار عمومی است و ادعاهای مطرح‌شده ناصحیح است چون کسی که اعتصاب غذای کامل انجام دهد این همه مدت نمی تواند زنده بماند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز