یادداشت؛

برجام یک بازی برد- باخت به نفع ایران است

۱۳۹۷/۱۱/۰۵ - ۱۲:۴۷:۰۰
کد خبر: ۸۰۴۲۲۹
برجام یک بازی برد- باخت به نفع ایران است
مرتضی مبلغ- فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات

دیپلماسی و مذاکره همواره رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم بوده و هست و برجام هم یکی از دستاوردهای بزرگ دولت در این زمینه بوده است، در این میان، خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام موضوعی است که در ماه‌های اخیر دستاویز برخی از تندروها شده است.

دیپلماسی دولت روحانی را باید از سه منظر موردتوجه قرارداد که عبارتند از« رویکرد کلی دیپلماتیک دولت»، «برجام » و «دیپلماسی دولت در منطقه».

رویکرد کلی دولت نسبت به دیپلماسی، رویکرد درست و سازنده‌ای است؛ یعنی بالاخره ما باید بتوانیم با دنیا از طریق تعامل و گفت‌وگو با حفظ استقلال و عزت خودمان ارتباط برقرار کنیم. امروزه دنیا دنیای تعامل است و هرکسی که بتواند با گفت‌وگو، روش‌های علمی و هنرمندانه و مبتکرانه و دیپلماتیک ارتباطات سازنده‌تری برقرار کند و بتواند منافع ملی کشور خودش را تأمین کند موفق‌تر است. این‌یک رویکرد کلی است که همواره باید دنبال شود و دولت یازدهم و دوازدهم هم این رویکرد را به‌خوبی دنبال کرد. در مورد برجام هم نه‌تنها این رویکرد دنبال شده بلکه یکی از دستاوردهای بزرگ دیپلماسی کشور نه‌تنها در این دولت بلکه در دوران بعد از انقلاب موضوع برجام بوده که متأسفانه مخالفین برجام بسیار به این کشور و به دولت ظلم کردند و با سیاه نمایی‌  وجوه اساسی دستاوردهای برجام را تحت پوشش قراردادند و به تاریکی بردند و نگذاشتند اهمیت آن معلوم شود.

 قبل از دولت یازدهم در اثر دشمنی آمریکایی‌ها با ایران و از سوی دیگر در اثر بی کفایتی‌هایی که در دیپلماسی کشور وجود داشت، چندین قطعنامه علیه ایران در سازمان ملل صادر شد که بدترین شکل ممکن محکومیت یک کشور بود که توسط شورای امنیت و با اجماع جهانی آن را علیه ایران صادر کردند. همه صاحب‌نظران معتقد بودند که دهه‌ها طول می‌کشد که ایران از این محکومیت‌ها و قطعنامه‌ها بیرون بیاید اما در دولت یازدهم با دیپلماسی سازنده و در مدت نسبتا کوتاهی این اتفاق افتاد و به‌طور واقعی ایران از همه این قطعنامه‌ها خارج شد و این دستاورد عظیم برجام بود، اما متأسفانه مخالفین برجام اصرار بر آن دارند و مدام آدرس‌های غلط می‌دهند و در حال سیاه نمایی ضد ملی هستند.

 اما منظر سوم «دیپلماسی منطقه‌ای دولت» است که در این زمینه باید گفت خیلی قوی عمل نشد اما اخیراً دولت بیشتر به این موضوعات توجه می‌کند.

امروز دولت باید توجه بسیار گسترده و مؤثری را در دیپلماسی خود به مسائل منطقه‌ای معطوف کند و در این زمینه ابتکار عمل جدی به کار ببرد تا در دیپلماسی معقول و سازنده‌ای که در پیش‌گرفته‌ایم موفق‌تر از گذشته مسائل را دنبال کنیم اما همان‌طور که همگان به این موضوع اذعان دارند تحریم‌های دوره گذشته، تحریم‌های جهانی بود که قطعنامه‌های جدی و قاطع شورای امنیت را پشت سرخود داشت و از همین رو محدودیت‌های بسیار عظیمی بر کشور اعمال می‌شد اما تحریم‌های دوره جدید مستقیماً از سوی آمریکا وضع می‌شود واز این جهت که جنبه بین‌المللی و جهانی ندارد با تحریم‌های دوره قبل متفاوت است چراکه امروزه بسیاری از هم‌پیمانان آمریکا حتی کشوری که نزدیک‌ترین رابطه را با آمریکا دارد مثل انگلستان در این زمینه آمریکا را محکوم می‌کند و بسیاری از کشورهای دیگر هم به همین صورت اتفاق‌نظر دارند که این اقدام آمریکا علیه ایران، خلاف حقوق بین‌الملل بوده است؛ بنابراین هم به لحاظ سیاسی و هم امنیتی ایران برنده برجام است یعنی اگر آمریکا در برجام مانده بود یک بازی برد - برد بود اما در حال حاضر این بازی برد- برد به یک بازی برد- باخت به نفع ایران و به ضرر آمریکا است اگرچه آمریکا در راستای اهداف ضد ایرانی خودش در حال فشار وارد کردن به ایران است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز