چهره‌های شاخص دنیای سیاست و اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

تولدی که حاشیه‌ساز شد/ سواستفاده برجامی از فوتبال!/ نطق یک امیدی جنجال‌آفرین شد/ آیا بازنشستگان سپاه در شورای مرکزی جمنا هستند؟

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۴:۵۰:۰۲
کد خبر: ۸۰۶۰۱۸
تولدی که حاشیه‌ساز شد/ سواستفاده برجامی از فوتبال!/ نطق یک امیدی جنجال‌آفرین شد/ آیا بازنشستگان سپاه در شورای مرکزی جمنا هستند؟
هفته جاری شواهد حوادث تلخ و شیرینی در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌الملل بودیم که مرور برخی اتفاقات مهم خالی از لطف نیست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بخشی از اتفاقات به شرح زیر است:

 

شخصیت هفته؛ دکتر حسن روحانی

دکتر «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، در دیدار با مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مسئله حجاب گفت: «متأسفانه در مسأله حجاب، اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند اما ما می‌رویم و بخاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم. اساس حجاب برای امنیت زن است همانطور که خدا در قرآن می‌فرماید، حجاب را برای جلوگیری از آسیب زن قرار داده تا مورد آزار و اذیت عده‌ای مریض قرار نگیرند. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.»

در حالی که اظهارات حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی به صورت زنده از شبکه خبر صدا و سیما و سایت ریاست جمهوری پخش و متن کامل این سخنان در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شد اما برخی رسانه‌ها آن را به گونه‌ای تحریف شده منتشر کردند تا آن‌جا که به جملاتی منتسب به رئیس‌جمهور واکنش نشان داده شد که از زبان وی بیان نشده بود. پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری نیز برای تنویر افکار عمومی بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد: «انتظار می‌رود هرگونه روایت یا قضاوت در مورد این سخنان با مراجعه به متن سخنرانی صورت پذیرد و افراد تحت تاثیر روایت‌های غیرمستقیم یا تحریف و تقطیع شده‌ای که گاه با انگیزه‌ای سیاسی و تخریبی از سوی برخی جریان‌ها صورت می‌گیرد، واقع نشوند.»

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهور، در این باره گفت: «حرف‌های اخیر آقای روحانی خارج از دیدگاه متعارف به حجاب و چارچوب دیدگاه‌های شهید مطهری نبود.»

 

چهره هفته؛ محمدنبی حبیبی

«محمدنبی حبیبی»، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

محمدنبی حبیبی در سال ۱۳۲۴ در روستای باغخواص ورامین به دنیا آمد. وی در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از تظاهرات‌ها فعال بوده و علیه رژیم شاهنشاهی فعالیت‌های سیاسی داشته است.

وی استانداری تهران، فارس و خراسان بزرگ را در کارنامه سوابق خود دارد. محمدنبی حبیبی که دارای فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران بود، مدتی نیز به عنوان شهردار تهران فعالیت کرد. ساخت مترو در دوره شهرداری او آغاز شد.

 

سوژه هفته؛ تولد معاون اول رئیس جمهور، اختلاف نظر دو فعال سیاسی اصولگرا درباره جمنا

جدیدترین سوژه مخالفان دولت برای تخریب، جشن تولد «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس جمهور، است. تولدی که عصر پنجشنبه گذشته با حضور تعدادی از اعضای تحریریه مجله صنعت و توسعه در کاخ سعدآباد برگزار شد. شاید لاکچری‌ترین بخش این تولد فقط کیک آن بود. ساعاتی پس از انتشار عکس یادگاری این مراسم که جهانگیری در آن مشغول بریدن کیک بود، موج تخریب‌ها آغاز شد. یکی از منتقدان در این باره نوشت؛ «سوال اساسی اینجاست که در شرایط فعلی آیا آقای معاون اول در این حد زمان آزاد و ذهنی رها از دغدغه‌های عمومی دارند که به حضور در این جشن تولد می‌رسد؟» البته این انتقاد به اینجا ختم نشد. «احمد امیرآبادی»، عضو هیات رئیسه مجلس با بازنشر تصویر منتشر ‌شده از این جشن تولد در توییتر خود نوشت: «آقای دکتر جهانگیری! واقعا آن‌قدر فرصت دارید که در کاخ سعدآباد جشن تولد می‌گیرید؟!‌ ای کاش در این وانفسای مشکلات اقتصادی مردم ما مسئولان اگر مرهم نیستیم، نمک به زخم ملت نپاشیم. امیدوارم تکذیب کنید.»

«سجاد سالک»، سردبیر صنعت و توسعه، در این‌باره اینگونه توضیح داد و نوشت: ««وقتی به ساده‌ترین اتفاقات زندگی هم سیاسی نگاه می‌شود چاره‌ای نیست جز آنکه توضیحی کوتاه نوشت. موضوع خیلی ساده‌تر از آن است که نیاز به توضیح مفصل داشته باشد. اسحاق جهانگیری قبل از آنکه به معاون‌اولی رئیس‌جمهوری برسد مجله‌ای داشت به نام «صنعت و توسعه.» در سال‌های ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، ایشان هر روز در دفتر مجله حضور داشت و طبیعتا میان بچه‌های تحریریه و ایشان صمیمیتی شکل گرفت. سال 92 که ایشان به عنوان معاون اول انتخاب شد به علت مشغله دیگر امکان حضور در دفتر مجله را پیدا نکرد اما همان موقع قراری گذاشتیم که لااقل سالی یک‌بار دیداری میان بچه‌های تحریریه و ایشان برگزار شود که مسائل کاری مجله را با ایشان مرور کنیم. از طرف ما پیشنهاد شد دیدار سالانه در روز تولد ایشان برگزار شود تا همان فضای صمیمانه قبلی تداعی شود. حقیقت این است از سال‌ها پیش نهاد ریاست‌جمهوری دفتری در کاخ سعدآباد داشته که برخی ملاقات‌ها و دیدارهای غیررسمی به‌خصوص روزهای پنجشنبه آنجا برگزار می‌شود. پس این نشست در دفتر کار معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد که در مجموعه سعدآباد قرار دارد.»

***

«محمدرضا باهنر»، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، اخیرا در گفت‌وگویی بیان کرده بود که حضور افرادی که عقبه حضور در سپاه داشتند این گمانه را در میان افکار عمومی به‌وجود آورد که جمنا از طرف سپاه حمایت می‌شود.

«مهدی چمران»، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، ضمن رد صحبت‌های اخیر باهنر حضور این افراد را برای جمنا مغتنم عنوان کرد. او برهمین اساس با وجود قبول این موضوع که در جمنا مشکلاتی وجود دارد، شکست تشکل جمنا را رد و رسیدن به یک نامزد واحد و کسب ۱۶ میلیون رای اقلیت برای اولین بار در کشور را نقطه قوت و پیروزی این تشکل عنوان کرد.

 

سواستفاده هفته؛ روزنامه وطن امروز

روزنامه وطن امروز در تیتر جنجالی خود در روز سه‌شنبه بازی تیم ملی فوتبال ایران با کشور ژاپن در جام ملت‌های آسیا را با برجام مقایسه کرد!

وطن امروز در تیتر خود نوشت: «چگونه مذاکره بچگانه و غیر حرفه‌ای مدافعان تیم ملی با داور استرالیایی و فرصت طلبی ژاپنی‌ها از این غفلت، ایران را از راه‌یابی به فینال جام ملت ها بازداشت، "پرجام".» این تیتر واکنش یکی از معاونین در وزارت امور خارجه را به همراه داشت.

******

«قاسم میرزایی نیکو»، نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، با نطق خود در مجلس جنجال به پا کرد. او با اشاره به حصر گفت: «در ایام شریف فاطمیه از ولایت حکومت علی (ع) آن امام عدالت گفتیم، اما هنوز در آستانه این شراب ۴۰ ساله، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد که بخشی از صفحات این تاریخ و این نظام بوده و هستند هنوز در حصر قرار دارند. رندان، این تکرار را به تمسخر طعنه می‌زنند که هر بار آمدی و همین‌ها را گفته‌ای. ما به عدالت به نسل پرسشگر، به تکه‌ای از تاریخ، به انقلاب بدهکار هستیم. ما به خودمان بدهکاریم. ما به انقلابی که بر آمده از وجدان آگاه و بیدار است، بدهکاریم.» بلافاصله بعد از نام‌ بردن از میرحسین موسوی و مهدی کروبی نمایندگان اصولگرا و نزدیک به جبهه پایداری از جمله کریمی‌قدوسی، سالک و ذوالنوری از روی صندلی‌های خود برخاستند و با صدای بلند فریاد «دو دو» سر دادند. سپس گعده‌ای را تشکیل دادند و دقایقی با هم صحبت کردند و سپس به سمت «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای تذکر رفتند.

«غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌‌آبادی» و «پروانه سلحشوری» خطاب به نمایندگانی که درخواست تذکر داشتند، گفتند: مگر برای نطق تذکر می‌دهند و این صحبت موجب شد در نهایت این نماینده‌ها از بیان تذکر خود منصرف شوند.»

«عباس جعفری دولت آبادی»، دادستان تهران، روز سه‌شنبه ۹ بهمن در یک گفت‌وگوی رادیویی در مورد پرونده حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اعلام کرد این پرونده در حال حاضر در دبیرخانه شورای امنیت ملی است. وی گفت: «اطلاع‌رسانی در مورد این پرونده با دادستانی نیست اما اصل حصر فعلا برقرار است.»

*******

«علی ادیانی‌راد»، نماینده اصولگرای قائمشهر و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی، در نطق مجلس روز سه شنبه و در حضور وزیر امور خارجه گفت: «قرار بود قطار برجام از ریل شرایط 9‌گانه رهبری و همچنین شرایط 9گانه مجلس خارج نشود. اگر صورت مساله به همین سادگی که آقای ظریف گفتند باشد، پس مملکت گل و بلبل است!» همچنین «جهانبخش محبی‌نیا»، نماینده میانه‌روی میاندوآب و عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی، نیز  گفت: «براساس قوانین مصرح کشور مسئول سیاست خارجه در کشور، وزیر امور خارجه است و اگر حرف اول را نزنید و سکان اداره سیاست خارجی کشور را دست نگیرید، شما در روز قیامت مسئول خواهید بود.» دو نماینده دیگر هم برجام را قرارداد ترکمنچای و یکی دیگر آن را به الاغی که پایش می لنگد، تشبیه کرد.

«محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در پاسخ به این انتقادات در پاسخی مقتدرانه گفت: «چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به اسم جمهوری اسلامی تمام می‌کنید و افتخار کشور را به ترکمانچای  نامگذاری می‌کنید؟ ما تعهد کافی گرفتیم و گزارش هم دادیم اما رژیم امریکا از این تعهد خارج شد کمااینکه از هزار تعهد دیگرش خارج شده است. دولتی که به اصول مسلم بین‌الملل هیچ احترامی نمی‌گذارد از این دولت چه توقعی دارید؟ چه کسی می‌گوید ما بر اساس اعتماد عمل کردیم؟ ما گزارش اجرای برجام را به مجلس ارائه کردیم لذا شما تصمیم می‌گرفتید و هر تصمیمی بخواهید می‌گیرید و ما انجام می‌دهیم. فکر می‌کنید برای بنده مشکلی است از برجام خارج شوم؟ تصمیم با من نیست و تصمیم با کشور است و کشور باید تصمیم بگیرد».

 

خبر هفته؛ سفرهای انتخاباتی رئیس مجلس شورای اسلامی

«حسین مرعشی»، سخنگوی حزب کارگزاران، از آغاز سفرهای استانی «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای حضور در انتخابات 1400 سخن گفت. «بهروز نعمتی»، از نزدیکان سیاسی «علی لاریجانی» در مجلس و سخنگوی هیات رئیسه در این باره به روزنامه اعتماد گفت: «آقای لاریجانی رئیس قوه است. ایشان رئیس قوه مقننه کشور هستند و سفرهای استانی هم بخشی از کارشان است. همین‌طور که باید به عنوان رئیس قوه مقننه در جلسات متعدد و مختلف حاضر شود. بعید می‌دانم سفرهای ایشان ارتباطی با انتخابات 1400 داشته باشد. الان هنوز خیلی زود است کسی بخواهد وارد فضای انتخابات 1400 شود.»

*******

خبرنگار جماران در حاشیه مراسم تجدید میثاق اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام مطلع شد، در پی مشاجره اخیر عزت‌الله ضرغامی با رئیس جمهور در جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، وی از سوی دفتر یکی از مقامات عالی‌رتبه نظام از ادامه حضور در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی منع شد. در این باره مدیرمسئول روزنامه جوان از موضع ضرغامی در جلسه شورای عالی فضای مجازی علیه رئیس جمهور انتقاد کرد. او نوشت: «‌شان حقوقی رئیس جمهور (هر کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیر دست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دو به دو تا مرز شکستن او پیش‌ رفت، اشتباه است. نگوییم این روحانی با اون مواضع حقش هست. شان حقوقی ارجح است. ادبیات فاخر و کوتاه آمدن طرف مقابل معقول‌تر است.»

 

بازنده هفته؛ رحیم پورازغدی

«حسن رحیم‌ پورازغدی»، تئوریسین که اتفاقا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست، جلودار مدافعان کودک همسری شده و در آخرین اظهارات خود به تشریح نگاه اسلام در خصوص ازدواج پرداخته است. به ظن او همین که حد سنی مشخص نشده یعنی ازدواج کودکان بعضا دبستانی هم مجاز است!

این اظهارات واکنش کاربران را در پی داشته است. این کاربران نوشته اند: «جناب ازغدی بدون توجه به هیچ یک از مسائل مورد اشاره و به صرف اینکه در اسلام ممنوعیتی برای ازدواج در سنین مختلف لحاظ نشده است از کودک همسری دفاع می کند. سوال ما از ایشان اما این است که آیا مواردی دیگری نداریم که آیات قرآن (آیات الاحکام) یا احکام امضایی در مورد آن سکوت کرده و بعدا فقها و دانشمندان فقهی اسلامی در مورد آن حکم داده باشند؟ آیا به واقع همین که در این مورد سکوت شده به معنای درستی مساله است؟»

دفاع از کودک همسری در حالی است که همین حالا نیز مطابق ماده ۱۰۴۱قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر ‌قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت‌ مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. طرح اخیر در صورت تصویب می توانست ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کند تا عواملی مثل سنت های قومی ، قبیله ای که هنوز در برخی نواحی کشور مشاهده می شود یا تشخیص اشتباه اولیای دختر موجب انجام چنین ازدواج‌هایی نشود.

دفتر «حسن رحیم پورازغدی»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پاسخ‌ به برخی جوسازی‌های رسانه‌ای در مورد اظهارات وی درخصوص طرح کودک همسری اطلاعیه‌ای صادر کرد.

 

واکنش تحسین برانگیز هفته؛ سرلشکر باقری

خبرنگاری در حاشیه نشست سالانه هیات امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از سردار سرلشکر محمد باقری درباره حوادث ونزوئلا سوال کرد و خواستار اعلام موضع درباره این حوادث شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پاسخ داد در این خصوص وزارت امور خارجه باید اعلام نظر کند، ما نظامی هستیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز