چهل سال اقتدار؛

فراز و فرودهای اعتبارات تحقیق و توسعه در ۴۰ سالگی انقلاب

۱۳۹۷/۱۱/۲۰ - ۰۵:۲۳:۱۱
کد خبر: ۸۱۰۲۸۰
فراز و فرودهای اعتبارات تحقیق و توسعه در ۴۰ سالگی انقلاب
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همراه با دستاوردهای بسیاری در حوزه‌های مختلف است که اعم این دستاوردها در بخش تحقیق و توسعه منتشر شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ اعم دستاوردهای انقلاب در بخش تحقیق و توسعه به شرح زیر است:

نسبت اعتبارات تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی، از 0/28 درصد در سال قبل از انقلاب، بعد از 40 سال و با نرخ رشد متوسط سالانه 15/1 درصد به 0/78 درصد در سال 1396رسیده است.

در سال 1357 به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، فقط تعداد 38 نفر محقق و پژوهشگر در کشور وجود داشته است، با رشد متوسط سالانه حدود 12 درصد به 2760 نفر در سال 1396 افزایش یافته است.

بر اساس پایگاه استنادی ISI، در اولین سال انقلاب اسلامی، تعداد 450 مقاله از ایران در پایگاه ‌ISI به ثبت رسیده است. تعداد مقاله در پایان برنامه سوم در مقایسه با سال آخر برنامه دوم به سه و نیم برابر، در پایان برنامه چهارم توسعه یعنی سال 1389 نسبت به سال پایانی برنامه سوم حدود 4 برابر شده است. این روند افزایشی در سال‌های برنامه پنجم نیز ادامه داشته و به دو برابر سال‌های آغاز برنامه پنجم رسیده است.

سهم بودجه تحقیقات از بودجه عمومی کشور معادل 0/58 درصد بوده است و 40 سال پس از پیروزی انقلاب با فراز و فرودهایی به حدود چهار و نیم برابر معادل 2/6 درصد از بودجه عمومی کشور رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز