قاسمی از مذاکرات فشرده با اروپا در خصوص اینستکس خبر داد

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۱۰:۳۷:۳۹
کد خبر: ۸۱۳۹۸۶
قاسمی از مذاکرات فشرده با اروپا در خصوص اینستکس خبر داد
سخنگوی وزارت خارجه گفت: ظرف چندروز آینده مذاکرات فشرده کارشناسی با اروپا درباره اینستکس خواهیم داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود درباره سازوکار اینستکس گفت: کارشکنی‌های امریکا در قبال اینستکس ادامه‌دارد.ظرف چندروز آینده مذاکرات فشرده کارشناسی با اروپا درباره اینستکس خواهیم داشت.یک دور مذاکره با تروئیکای اروپا درباره اینستکس در پاریس داشتیم . ثبت اینستکس با کندی بسیار پیش می رود و امیدوارم این روند با درایت بیشتری از سوی اروپا پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حادثه تروریستی اخیر در زاهدان گفت: برای جلوگیری از اتفاقات اخیر مذاکرات خود را با طرف پاکستان با جدیت ادامه می دهیم و این موضوع برای ما قابل تحمل نیست که ارتش پاکستان نتواند در مقابل این شرارت ها بایستد. امیدوارم ماجرا به شکل مقتضی از سوی پاکستان حل و فصل شود . من درباره پیوستن پاکستان به ائتلاف در منطقه صحبت نمی کنم. این اقدامات با دارا بودن مرزهای صلح امیز مفایر است. پاکستان به این ماجرای تلخ باید  پایان دهد.

قاسمی درباره سفر کوتاه وزیر خارجه هند به ایران و دیدار با عراقچی بیان کرد: در سفر کوتاه وزیر خارجه هند به تهران در مورد پدیده تروریسم هم گفتگو و رایزنی شد. روابط ما با کشورهای منطقه، روابط مستقلی است و ما با هر کشوری بر اساس نوع روابط و تاریخ و همکاری های قبلی خود در سیاست خارجی مان آن را دنبال میکنیم. همکاری ما با هند بسیار دیرینه و خوبی است، روابط خوب اقتصادی با هند داریم و هند به عنوان یک کشور صعنتی در جهان شناخته میشود و ارتباطی خوبی بین مردم ایران و هند وجود دارد. ایران در بحث همکاری های جدیدی که با هند اغاز شده است در بحث چابهار قطعا برای افزایش همکاری ها و سطح روابط خواهیم داشت. پدیده تروریسم پدیده شومی است که نیاز به اجماع بین المللی و همکاری های چند جانبه دارد و در مورد این موضوع با هند گفتگو کردیم.

قاسمی درباره بیانیه راهبردی امام خامنه‌ای درباره گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: ما در حدود 15 توصیه در سیاست‌های جدیدی که توسط رهبر معظم انقلاب بیان شد، در زمینه سیاست خارجی مطرح شده است. باید با نگاه عمیق و دقیق تری این موارد پیگیری شود. کمیته‌ای در این زمینه در حال مطالعه و پیگیری است.

وی درباره اضافه شدن هند به اینستکس گفت: برخی کشورها خواستار اضافه شدن به این سازوکار هستند و برای ما پیوستن هند اتفاق خوبی است.

قاسمی درباره برخی ادعاها مبنی بر پناهنده شدن افسر ضدجاسوسی امریکا در ایران گفت: این خبر هم در راستای ایران هراسانه و ایران ستیزانه است. من چنین اطلاعی ندارم و خبر درستی نیست و فضا سازی رسانه ای علیه ایران است. این ادعا را FBI مطرح کرده و درست نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات اخیر مرکل درباره ایران و منطقه گفت: خانم مرکل باید در این بخش اشتباه کرده باشد. نقش ایران در منطقه کاملا مشخص است. برای خانم مرکل هم این موضوع مشخص است و من این اظهارات خانم مرکل را جدی نمی‌گیرم و فکر می‌کنم که سوتفاهمی پیش آمده باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال و خطر جنگ با اسرائیل اظهار کرد: ما برای هر وضعیتی در ایران امادگی داریم. همه این سخنان را در راستای جنگ روانی برای برخی سازش ها می دانم. ایران از توان و قدرت در صحنه منطقه ای و جهان برخوردار است. اگر عقل و درایت وجود داشته باشد کسی به این موضوع فکر نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر معاونت اقتصادی پیشرفت داشته است بیان کرد: اگر قرار بود اشرافی نداشته باشیم و پیشرفتی صورت نگیرد این معاونت تشکیل نمی شد. گرایش های اقتصادی از طریق سفارت خانه ها می تواند دریافت و از طریق این معاونت در اختیار دستگاه ها قرار بگیرد. ما مجبوریم از برخی ابعاد تبلیغاتی بکاهیم چرا که اقدامات ما با سایر کشورها دشمنانی دارد بنابراین کمتر سخن گفتیم و بیشتر سکوت کردیم. کشور ایران مستقل است و سیاست های خودش را تنظیم می کند. ما ظرفیت های مشخصی داریم که با شناخت بیشتر آن می توانیم این ظرفیت ها را گسترش دهیم. نقش رایزن اقتصادی و سفارت مشخص است و ارگان های اقتصادی کار را دنبال و آمد و شدها دنبال می شود.

قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم وجود معاونت اقتصادی نتوانستیم بازار سوریه و عراق را در دست بگیریم بیان کرد: اخیرا سفر معاون اول رییس جمهور به سوریه در این راستا صورت گرفت و این طور نیست که ما امور سایر کشورها و به خصوص عراق را که یک کشور مستقل است در دست بگیریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اسناد کشف شده مبنی بر درگیری میان نظامیان ایران و روسیه در سوریه گفت: من در این باره خبری ندارم در مورد صحت این خبر گزارشی دریافت نکرده ام. ما بارها تاکید کردیم در سوریه نیروی مستشاری داریم پذیرش این خبر یعنی اینکه یگان و نیروهای نظامی ما در سوریه حضور دارند که این درست نیست. به نظر می رسد این خبر به دلیل موفقیت در پیشرفت های روند آستانه مطرح می شود. برخی تلاش می کنند این روند را متوقف کنند و نگران روابط ایران و روسیه هستند. باید از این اخبار گذشت و جدی تلقی نکرد.

وی با اشاره به بررسی لوایح سه گانه در کشور گفت: بحث FATF هیچ ارتباطی به سازوکار مالی ندارد ایران کشوری نیست که شرط بپذیرد. درباره AFTA، لوایح سه گانه و پالرمو وزارت خارجه نظرات کارشناسی خود را اعلام کرده و تکرار می کنیم تصمیم این لوایح بدون نظرداشت سازوکار مالی به نفع کشور، مصالح مردم و اقتصاد خارجی جمهوری اسلامی است و امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام که باید تصمیم بگیرد علیرغم همه دلسوزی ها نتوانسته به جمع بندی برسد. نهایتا تشخیص درستی را مجمع باید داشته باشد و آنچه که به مصلحت مردم است تصویب کند. ما نیازمندیم چرخه های ارتباطات بین المللی خود را روان تر کنیم تا بتوانیم آن بخشی که مربوط به دولت می شود را اجرایی کنیم.

قاسمی درباره اظهارات اردوغان مبنی بر انتخاب دو عضو ناظر در نشست آستانه گفت: تصمیم گیری در مورد اینکه کشورهای جدیدی به عنوان ناظر در روند آستانه حضور داشته باشند از قبل هم بوده است. این سه کشور باید به تفاهم برسند که می خواهند اعضای جدیدی در این نشست حضور داشته باشد یا نه؟ مواضع کشورها در مورد اضافه شدن برخی کشورهای منطقه به عنوان ناظر به نظر مثبت می آید و می تواند به مرحله اجرا برسد.  ملاک و شرط لازم تفاهم ایران، ترکیه و روسیه است که در این باره اظهارنظر کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز