سخنگوی شورای نگهبان:

کسی از اصل رفراندوم هراسی ندارد

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۱۱:۳۸:۴۱
کد خبر: ۸۱۸۹۱۴
کسی از اصل رفراندوم هراسی ندارد
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اشاره به برگزاری رفراندومCFT و پالرمو گفت: از اصل رفراندوم کسی هراسی ندارد اما تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه قانونی خود را انجام می دهند طرح این موضوع هم دلیلی ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اشاره به برگزاری رفراندوم برای CFT و پالرمو گفت: از اصل رفراندوم کسی هراسی ندارد اما تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه قانونی خود را انجام می دهند طرح این موضوع هم دلیلی ندارد. باید منتظر نظر مجمع در این خصوص باشیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رییس جمهوری بیان کرده که شورای نگهبان موافقت خود را به CFT و پارلرمو اعلام کرده این موضوع را تایید می کنید، اظهار کرد: من هم این را شنیده ام البته یک تسامحی در حرف های ایشان بود زیرا پالرمو و CFT با ایرادات ارجاع شد. به دلیل اینکه میان مجلس و شورای نگهبان اختلاف نظر وجود دارد این لوایح به مجمع رفت. در پالرمو اشکالات محتوایی شورای نگهبان برطرف شده بود ولی اشکالات هیات نظارت همچنان باقی بود و براساس قانون اساسی ما آن ایرادات را به عنوان ایراد شورا ارسال کردیم، بنابراین، این ایرادات با اختلافی شدن نظر شورا و مجلس در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است.

وی با اشاره به شفاف شدن هزینه های انتخاباتی اظهار کرد: بعد از اصراری که در چند سال گذشته به مجلس و دولت داشتیم لایحه جامع انتخابات بررسی شد الان در مراحل ابتدایی و احتمالا بررسی این لایحه به سال آینده موکول خواهد شد. نمی دانم چه میزان زمان ببرد تا مجلس آن را بررسی کند. 

کدخدایی درباره تعریف رجل سیاسی نیز اظهار کرد: مواردی که بر عهده شورای نگهبان بوده به مجلس اعلام شده است.

وی با اشاره به نظارت استصوابی و اعتراضات اصلاح طلبان به آن گفت: ما از هر پیشنهادی فارغ از اینکه چه جناحی باشد استقبال می کنیم، نشست هایی هم در این خصوص با برخی افراد داریم که اگر بخواهند می توانند خودشان اطلاع رسانی کنند. اگر هر حسابی باشد ما می پذیریم، توییت من هم پاسخی بود به کسانی که هر روز نظرات خود را اعمال و انتقاد می کنند.

کدخدایی درباره شفافیت در جلسات شورای نگهبان و حضور رسانه ها در جلسات این شورا گفت: در رابطه با بررسی قوانین، مشروع مذاکرات چاپ و منتشر می شود، خبرنگاران هم می آیند و فیلم و عکس تهیه می کنند. اما الزام قانونی مانند اینکه جلسات مثل مجلس از رادیو پخش شود نداریم. در زمان انتخابات به دلیل آنکه حریم خصوصی افراد است امکان پخش نداریم.

کدخدایی درباره تجیمع لایحه جامع انتخابات با طرح استانی شدن انتخابات بیان کرد: ما نمی توانیم اعمال نظر کنیم، کاش زودتر مجلس و دولت به فکر اصلاح قانون انتخابات بودند اگرچه دیر است اما اصلاحات در مجلس بررسی می شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در این باره که راه برای ورود شایستگان در انتخابات کم شده است اظهار کرد: شورای نگهبان براساس قوانین انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شرایط حداقلی دارد ما ابزار شایسته سنجی را نداشته و نداریم. اگر جناح ها و گروه های سیاسی در این جهت گام بردارند و افراد شایسته را معرفی کنند مشکل حل می شود.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که دولت به دنبال دولتی کردن انتخابات بوده و بستن دست شورای نگهبان است، گفت: این لایحه دعوت به پیشنهاد است و تا به تصویب مجلس نرسد، نمی توانیم اظهارنظر کنیم.

وی درباره حذف نظارت استصوابی توسط مجلس و نظر شورای نگهبان دراین باره گفت: بگذارید تصویب کنند و فعلا پیش بینی نمی کنیم. در صورت تصویب طبق قانون رفتار می کنیم.

کدخدایی درباره برگزاری انتخابات به صورت تناسبی بیان کرد: انتخابات تناسبی به عدالت نزدیک تر است و چگونگی آن بر عهده مجلس است. مجلس پیشنهادات مختلفی را در این باره ارایه کرده که پس از تصویب اعلام نظر می کنیم.

وی در باره بررسی بودجه در شورای نگهبان اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته در دو نوبت صبح و بعدازظهر جلساتی داشتیم، اما به جز بررسی کلیات آن فرصت رسیدگی غیر رسمی به جزییات این لایحه را نداشتیم. رسیدگی به لایحه بودجه را آغاز کردیم و امیدواریم در هفته جاری با تشکیل جلسات فوق‌العاده بتوانیم در مورد لایحه بودجه ۹۸ اعلام نظر کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی گفت: طبق قانون شکایت ما در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شده است. آخرین پیگیری ها ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که حقوقدانان شورای نگهبان چه زمانی معرفی می شوند گفت: 26 تیرماه هر سه سال اعضای حقوقدان انتخاب می شوند.

وی درباره افزایش حقوق کارمندان و اینکه چشم امید مردم به شورای نگهبان است اظهار کرد: ان شاءالله همیشه امیدوار باشید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز