طرح هادی روستایی در نشست نمایندگان مجمع استان تهران بررسی شد

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۱۱:۲۱:۵۸
کد خبر: ۸۲۰۴۳۴
طرح هادی روستایی در نشست نمایندگان مجمع استان تهران بررسی شد
رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس از بررسی مشکل طرح هادی روستاهای استان تهران و مشکلات زیست محیطی موجود در پردیس در نشست امروز سه شنبه این مجمع خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، نشست نمایندگان مجمع استان تهران امروز  سه شنبه با حضور مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مدیران مربوطه در این حوزه برگزار شد.

محمدرضا عارف در تشریح جزئیات این نشست اظهارداشت: مجمع نمایندگان استان تهران با ایجاد 4 دفتر در حوزه انتخابیه تهران، حل مشکلات زیربنایی و ساختاری این حوزه به خصوص شهرستان‌های این استان را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که تقریباً در تمام شهرستان‌های این استان با آن روبرو بودیم، طرح هادی روستاها است که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است؛ از طرفی این مساله طبیعی است که باید مراقبت‌های ویژه‌ای صورت گیرد تا مهاجرت به تهران را تشویق نکنیم.

وی با یادآوری این که این مجمع نشست‌های مختلفی را برای بررسی مشکلات تهران و شهرستان‌های پیرامون آن برگزار کرده است، تصریح کرد: در پی برگزاری نشست امروز قرار شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مشکل طرح هادی حدود 200 روستای تهران رفع شود.

رییس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس خاطرنشان کرد: به همین دلیل مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شود که تا آخر فروردین ماه سال 98 روستاهایی که با مانع جدی محیط زیستی یا مهاجرت مواجه نیستند را مشخص کرده و برای ساماندهی سایر روستاهایی که با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستند نیز با برگزاری جلساتی با حضور وزرای مربوطه تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

عارف یادآور شد: مسئله دیگری که در تهران با آن مواجه هستیم مشکلات زیست محیطی است، به خصوص در برخی مناطق همچون پردیس مشکلات جدی در بخش‌های مختلف محیط زیست وجود دارد که به منظور پیگیری آنها نشستی با مدیر کل محیط زیست استان تهران برگزار کردیم تا بتوانیم مشکلات این بخش را حل کنیم.

وی به مشکل موجود در منطقه پردیس اشاره و تأکید کرد: در هفت منطقه پردیس حدود هشت هزار واحد صنعتی وجود دارد که با مشکلات جدی مواجه هستند، از سوی دیگر واقعیتی که وجود دارد، این است این واحدها توانسته‌اند زمینه اشتغال زایی خوبی را در این مناطق ایجاد کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: این در حالی است که این واحدها هنوز مجوز ندارند، بنابراین تلاش شد که با پیگیری این موضوع بتوانیم به گونه‌ای این بخش را ساماندهی کنیم که پردیس از یک وضعیت خوبی برخوردار شود.

فاطمه سعیدی دیگر نماینده تهران در مجلس در این نشست به مشکلاتی همچون وجود آلودگی‌های زیست محیطی اعم از فاضلاب شهری، پسماندهای صنعتی و عادی، عدم رعایت استانداردهای لازم زیست محیطی توسط خودروهای فاضلاب‌بر، کارخانه سیمان، ساخت و سازهای شهری، کمبود آب شرب و آلودگی‌های صوتی در منطقه پردیس اشاره کرد و یادآور شد: این مسایل مشکلاتی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است.

سیدفرید موسوی از دیگر اعضای مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس نیز در ادامه این نشست افزود: در پردیس جانمایی‌ها به خوبی صورت نگرفته است، ضمن این که روستاهای پایین بزرگراه با کمبود آب شرب مواجه هستند، چرا که سفره‌های آب زیرزمینی در این منطقه آلوده شده است که بر اساس برآوردی که صورت گرفته است 300 میلیون تومان نیاز است تا بتوانیم آب معدنی مورد نیاز این منطقه را تأمین کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون دستگاه‌های مربوطه در رابطه با تحقق این مهم همکاری نکرده که این مشکل نیز به نبود جسارت مدیران محلی در این منطقه برمی‌گردد؛ و این در حالی است این مدیران گفته‌اند مشکلات محیط زیست مردم این منطقه را بیمار کرده است.

همچنین کیومرث کلانتری مدیرکل محیط زیست استان تهران در این نشست در پاسخ به موارد مطروحه از سوی اعضای مجمع نمایندگان استان تهران گفت: در هیچ دوره از فعالیت‌های روسای سازمان حفاظت محیط زیست کشور به اندازه دوره فعالیت عیسی کلانتری در راستای توسعه همه جانبه کشور گام برداشته نشده است.

وی افزود: مشکلات موجود در شهرستان پردیس وارث بی‌تدبیری دولت گذشته است، چرا که بارگذاری در نقاط خشن داشته است، به گونه‌ای که در این منطقه 900 برج مسکونی ایجاد شده که تعداد آنها از برج‌های موجود در تهران هم بیشتر است و به رغم اینکه بر اساس قانون زمین‌های این منطقه قابل واگذاری نبوده، اما بخش بزرگی از اراضی منطقه حفاظت ‌شده پردیس به مسکن مهر واگذار شده است.

کلانتری بیان کرد: حتی بر اساس مصوبه دیوان عدالت اداری که ادامه این روند را باطل اعلام کرده، برگرداندن این زمین‌ها امکان‌پذیر نیست، ضمن اینکه این موضوع در شرایط کنونی چالشی را بین دادستانی و سازمان محیط زیست ایجاد کرده که به عدم اجرای مصوبه دیوان عدالت اداری برمی‌گردد.

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: ما روز گذشته صدور مجوز ایجاد تصفیه‌خانه در پردیس را به تصویب رساندیم که این اقدام مشکل فاضلاب منطقه را حل خواهد کرد، ضمن اینکه قطعاً با خودروهای فاضلاب‌بری که استانداردهای لازم در حوزه محیط زیست را رعایت نکنند از سوی این سازمان برخورد خواهد شد، از سوی دیگر در رابطه با پسماندهای عادی پردیس در گندک مکان‌یابی شده و سازمان مدیریت پسماند شرق تهران بر این بخش نظارت دارد و قطعاً نباید پسماندها در محیط زیست دفن شود.

کلانتری تصریح کرد: سازمان محیط زیست اجازه استقرار بخش‌های صنعتی جدید در پردیس را نمی‌دهد، ضمن اینکه در رابطه با آلودگی صوتی نیز باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مشکلات این بخش به حداقل برسد و این امکان قطعاً از سوی این سازمان فراهم خواهد شد، همچنین در مورد کارخانه سیمان پردیس باید به این نکته اشاره کنم که هیچ آلودگی محیط زیستی نداشته و استانداردهای محیط زیست در آن لحاظ شده است.

وی همچنین در مورد مشکلات آب شرب روستاهای تهران و پردیس تأکید کرد که این مشکل به مدیریت آب برمی‌گردد که باید توسط وزارت نیرو ساماندهی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز