واکنش اصلاح طلبان به انتخاب رئیسی اصولگرا در سمت رئیس قوه قضاییه؛

اصلاح طلبان خوشحال از رئیس شدن رئیسی اصولگرا؛ اصولگرایان ناراحت از خوشحالی اصلاح طلبان/ واکنش مثبت اصلاح طلبان به ریاست ابراهیم رئیسی

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۵:۰۸:۳۲
کد خبر: ۸۲۱۱۲۷
اصلاح طلبان خوشحال از رئیس شدن رئیسی اصولگرا؛ اصولگرایان ناراحت از  خوشحالی اصلاح طلبان/ واکنش مثبت اصلاح طلبان به ریاست ابراهیم رئیسی
خبر ریاست رئیسی بر قوه قضائیه با سخنان چند روز اخیر سخنگوی قوه قضاییه قوت گرفت و برخی اصلاح طلبان از این انتخاب خوشحال شدند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ اخیرا «آیت الله صادق آملی لاریجانی»، رئیس قوه قضائیه، طی نامه ای به مقام معظم رهبری با توجه به نزدیکی پایان دوره ریاستش بر قوه قضائیه از ایشان درخواست کرد که معرفی رئیس قوه قضائیه جدید زودتر از موعد مقرر انجام شود که مقام معظم رهبری نیز با این درخواست موافقت کردند. بنابراین طی روزهای آینده با معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، او چهارمین رئیس قوه قضائیه پس از انقلاب است.

خبر ریاست رئیسی بر قوه قضائیه با سخنان چند روز اخیر «محسنی اژه ای»، سخنگوی قوه قضائیه،  نیز به صورت رسمی تایید شد. او در جمع خبرنگاران گفته بود: «بنده به نظام بدهکار هستم و باید به نظام خدمت کنم و حتماً در دوره بعدی ریاست قوه قضائیه هم به رئیس جدید آقای رئیسی و قوه قضائیه کمک خواهم کرد.»

در پی این خبر اما واکنش های اصلاح طلبانه به ریاست ابراهیم رئیسی اصولگرا و رقیب انتخاباتی روحانی در انتخابات گذشته در نوع خود بسیار جالب است. واکنش هایی که با مشکوک بودن رسانه‌های اصولگرا از جمله روزنامه جوان مواجه شده است. در میان این واکنش ها، واکنش احمد زیدآبادی روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب به ریاست ابراهیم رئیسی بود که در یادداشتی نوشت: «کارنامۀ قضایی سید ابراهیم رئیسی مشخص است و جایگاه سیاسی و عقیدتی او در منتهی‌الیه جناح موسوم به "اصولگرا" نیز بر کسی پوشیده نیست. با این حال، این پرسش برای بسیاری مطرح است که چرا برخی چهره‌های نزدیک جناح اصلاح‌طلب از ریاست او بر قوۀ قضائیه به تصریح یا تلویح استقبال کرده‌اند؟» او در ادامه درباره دلیل استقبال نوشت: «به گمانم این استقبال بیشتر به نوع ورود رئیسی به کارزار انتخاباتی سال 96 برمی‌گردد. رئیسی در آن انتخابات این فرصت را یافت تا با افکار عمومی، بی‌واسطه رو در رو شود و به مناظره با رقبای انتخاباتی‌اش برخیزد. او در مناظرات بر خلاف افرادی چون محمد باقر قالیباف و حتی حسن روحانی چندان خود را با دوز و کلک‌های سیاسی آشنا نشان نداد و به عنوان فردی بی شیله پیله نمود و ظهور پیدا کرد.»

بنابراین بی شیله پیله بودن ابراهیم رئیسی در دوره انتخابات، نکته ای بود که از دریچه نگاه احمد زیدآبادی به آن پرداخته شد. در کنار این دلایل، دلیل روشنی که ابراهیم رئیسی را در میان سایر روسای پیشین  قوه قضائیه برجسته می سازد این بوده که او اولین رئیس قوه قضائیه است که سابقه اجرایی و قضایی در کارنامه خود دارد. در حالی که روسای پیشین چنین سوابقی را در کارنامه خود نداشتند یا اینکه برجسته نبودند. او  اکنون پس از مرحوم هاشمی شاهرودی که مورد حمایت اصلاح طلبان بود مورد حمایت برخی اصلاح طلبان قرار گرفته است حمایتی که گویا به مذاق اصولگرایان خوش نیامده و حتی آن را مشکوک می دانند!

در ادامه این حمایت های اصلاح طلبانه می توان به یادداشت شهاب الدین طباطبایی دیگر فعال رسانه ای اصلاح طلب اشاره کرد که نوشت: «سیدابراهیم رئیسی غیر از حدود سه سالی که در تولیت آستان قدس رضوی است، بیشترین سابقه کاری را در دستگاه قضائی دارد. دادستانی تهران، ریاست سازمان بازرسی کل کشور، دادستان کل کشور و معاون اول قوه قضائیه از جمله مسئولیت‌های رئیسی در این دستگاه در سه دهه اخیر بوده است. ورود رئیسی به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ تصویر دیگری از او به دست داد و مرد ساکت سال‌های پیشین را در قامت نماینده مواضع طیف سیاسی اصولگرایان ظاهر کرد. پس از انتخابات سال ۹۶ با وجود آنکه کمابیش اخباری از حضور رئیسی در محافل سیاسی اصولگرایان منتشر شده، اما مواضع او عمدتاً متمرکز بر مسائل آستان قدس رضوی بوده است.»  او همچنین با خاطره ای از عباس معروفی به مدل مواجهه ابراهیم رئیسی با اهالی رسانه پرداخت.

«شهاب الدین طباطبایی» در این باره به خبرگزاری برنا  گفت: «مطرح کردن این خاطره از این جهت برای بنده مهم بود که شناخت اولیه ای با  مدل مواجهه رئیس آینده دستگاه قضایی با اهل فرهنگ، کتاب و رسانه آشنایی حاصل می شد.»

او افزود:« نکته ای که افراد مطرح می کنند بحث رقابت است. اتفاقا بخشی از رفتار اصلاح طلبانه این است که حتی اگر رقیب نیز برای جایگاهی مناسب بود نباید آن را نادیده گرفت و باید ویژگی مثبت آن گفته شود. این از نظر بنده نه نیرنگ و فریب است و نه تغییر عقیده و رویکرد. در حال حاضر بیش از پیش به آرامش و تعامل نیروهای سیاسی نیاز است. حاصل همه این دعواها و اتهام زنی ها همین است که مشاهده می کنید.»

او درباره نقد برخی اصولگرایان و مشکوک بودن آنها گفت: «اینکه چرا اصولگرایان به این حمایت اصلاح طلبان از آقای رئیسی مشکوک هستند باید از اصولگرایان پرسید. خوب است همگان  تلاش کنند از سوءظن و نیت خوانی دست بردارند و به اصالت گفتار افراد با صداقت  و حسن نیت بیشتری توجه کنند. بنده فکر می کنم که بخشی از این مشکلات کشور نیز محصول سوء برداشت ها  و سوءظن ها است. امیدوارم با امید و سعه صدر همه چیز در مسیر درست قرار گیرد و مشکلات  به تدریج حل شود.»

گفتنی است شایعه انتصاب ابراهیم رئیسی به سمت ریاست قوه قضائیه را چند وقت پیش (28آذرماه) فرید مدرسی در توئیتر مطرح کرد، اما حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، اولین مقام قضائی بود که به این گمانه‌زنی واکنشی درخور تأمل نشان داد؛ واکنشی که نه این خبر را تأیید می‌کرد و نه تکذیب.

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر صحت و سقم خبر تعیین حجت‌الاسلام رئیسی به‌ عنوان رئیس آتی قوه ‌قضائیه گفت: «فعلا فضای مجازی است و تا به فضای حقیقی تبدیل شود طول می‌کشد. کاری به فضای مجازی نداریم». آن روزنامه‌نگار در توئیترش نوشته بود: «ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه ‌قضائیه قطعی شد. گفت‌وگوهای مقدماتی با او انجام شده و جلسه میان او و صادق لاریجانی نیز برای چگونگی انتقال ریاست قوه برگزار شد. قرار شده است معاونان قوه ‌قضائیه نهایت همکاری را با رئیسی داشته باشند.»

در پی این اظهارت و توئیت ها اما واکنش ها به این قضیه جالب بود. در حالی که عزت الله ضرغامی اصولگرا در توئیتی نسبت به این خبر واکنش نه چندان مثبتی نشان نداده و نوشته بود: «گمانه‌زنی برای رئیس بعدی قوه ‌قضائیه زود است. معتقدم قدرت مدیریت از قوه اجتهاد مهم‌تر است. رئیس بعدی باید توان ایجاد تحول و مقابله با کلیشه‌های حاکم، بر اساس تجربیات کارشناسان متعهد و روش‌های مدرن اداره دادگستری‌ها در دنیا را داشته باشد. مدل میتی‌کومان هم کماکان کاربردی و روحیه‌بخش است! » اما در مقابل حسام الدین آشنا مشاور حسن روحانی واکنش مثبتی به این خبر نشان داده بود و در کانال تلگرامی خود نوشت: «رؤسای قبلی قوه قضائیه در 40 سال گذشته، معمولا این ویژگی مشترک را داشتند که فقهایی مطرح اما فاقد سابقه قضائی بودند؛ لذا مجبور بودند مدتی را برای آشنایی با ساختار و مسائل این قوه صرف کنند. اگر او به ریاست قوه قضائیه منصوب شود، اولین رئیسی خواهد بود که دارای سابقه طولانی قضائی است و از درون قوه قضائیه برخاسته است.»

ابراهیم رئیسی عضو مجلس خبرگان و از بدنه قوه ‌قضائیه است. او در سال ۱۳۹۱ که معاون‌اول قوه ‌قضائیه بود، با حفظ سمت، به‌عنوان دادستان کل ویژه روحانیت منصوب شد. از ابتدای انقلاب تاکنون سیدمحمد بهشتی و سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی رؤسای دیوان عالی کشور و محمد یزدی، سیدمحمود هاشمی شاهرودی و صادق آملی لاریجانی رؤسای قوه ‌قضائیه بوده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز