جمعی از احزاب در خصوص FATF بیان کردند؛

استقبال از یک فرصت/ ایران مقتضیات جهانی شدن را بپذیرد/ فرصت بازگشت آرامش به بازار داخلی

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۲:۵۸:۵۱
کد خبر: ۸۲۳۳۵۹
استقبال از یک فرصت/ ایران مقتضیات جهانی شدن را بپذیرد/ فرصت بازگشت آرامش به بازار داخلی
گروه ویژه اقدام مالی هفته گذشته به ایران فرصت 4 ماهه ای داد تا ساز و کارهای قانونی داخلی برای پیوستن به FATF و کنوانسیون پالرمو و CFT را فراهم کند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، نمایندگان احزاب سیاسی در گفت و گوهایی در خصوص "مهلت 4 ماهه اتحادیه اروپایی" گفتند: این فرصت 4 ماهه گروه ویژه اقدام مالی از آن جهت دارای اهمیت است که در شرایط فعلی اقتصاد ایران، با توجه به دو موضوع تحریم ها و فرارسیدن سال جدید، اقدام گروه ویژه اقدام مالی  در قرار دادن ایران در لیست سیاه مربوط به FATF، ممکن بود پیچیدگی‌های اقتصادی و سیاسی زیادی برای کشورمان به دنبال داشته باشد اکنون اما با استمهال 4 ماهه اتحادیه اروپایی درباره الحاق کشورمان به این کنوانسیون ها، بازار اندکی تثبیت شده است.

استقبال از یک فرصت

مهلت 4 ماهه اتحادیه اروپایی به ایران برای ایجاد ساز و کارهای داخلی در پیوستن به کنوانسیون های یاد شده، مورد استقبال جناح‌ها و احزاب سیاسی داخلی قرار گرفته است، سیاسیون و فعالان اقتصادی معتقدند این فرصت کوتاه می تواند علاوه بر ترمیم اقتصاد کشور، همزیستی بیشتری برای ایران با جامعه جهانی به وجود بیاورد.

ایران مقتضیات جهانی شدن را بپذیرد

یک فعال سیاسی اصولگرا، معتقد است فرصت 4 ماهه اتحادیه اروپا به ایران باعث می شود کشور مهلت داشته باشد تا الزامات جهانی را بپذیرد.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان معتقد است در صورتی که جمهوری اسلامی ایران تمایل دارد در مسایل جهانی شریک دیگران شود، باید مناسبات جهانی را رعایت کند.

حسن بیادی در این باره می گوید: اگر بخواهیم در روند مسایل جهانی قرار گیریم باید مناسبات جهانی را رعایت کنیم. در دنیا برای ضوابط  و مقررات جهانی، یک پیوستگی ایجاد شده است که نمی توان بخشی از آن را پذیرفت و بقیه را رها کرد.

او با طرح این سئوال که آیا این قوانین برای همه یکسان است و کشورهای قدرتمند به این مسایل گردن نهاده‌اند، می گوید: اگر ایران می خواهد درمدیریت جهانی قرار گیرد ، باید مناسبات خود را به مقتضای قوانین داخلی خود بپذیرد. محرومیت ها برای همه کشورهاست نه تنها برای ایران.

 بیادی با اشاره به اینکه باید دید چند کشور در دنیا پیوستن به این معاهدات را قبول نکرده اند می گوید: ما دلیل خودمان را برای عدم شرکت در این اجماع جهانی بیان نمی کنیم، در حالی که باید همه چیز برای مردم گفته شود.

دبیرکل جمعیت آبادگران جوان معتقد است: اصل پذیرفتن این سند، با مجلس است چرا که مجلس باید پاسخگو باشد و بر مصوبه خود پافشاری کند.

فرصت بازگشت آرامش به بازار داخلی

یک فعال سیاسی اصلاح طلب هم معتقد است با مهلت 4 ماهه اتحادیه اروپایی، می توان آرامش را به بازار داخلی برگرداند.

دبیرکل اراده ملت ایران در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: این مهلت نشانه این است که دنیا به تعامل با ایران نیاز دارد و برای همین مهلت را تمدید کرده اند ، این تمدید نشانه ای است که تعامل با ایران در دستور کار نظام بین المللی است و این مسئله برای ایران فرصت تلقی می شود.

احمد حکیمی پوربا اشاره به اینکه ایران در نظام بین الملل جایگاهی دارد که باعث شده درباره ایران با احتیاط عمل بشود، می گوید: برای اتحادیه اروپا در ارتباط با ایران، دیگر موضع آمرانه و فشار و درخواست‌های یک جانبه د مطرح نیست و برای دنیا هم این مسئله جا افتاده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب توضیح می دهد: ایران باید سیاست تعامل را در مسایل بین المللی با جامعه جهانی دنبال کند، با توجه به اینکه بازار ایران متاثر از شوک های سیاسی است و خبرهایی که به وضعیت ارتباط ایران با اتحادیه اروپایی مربوط باشد روی بازار اثر می گذارد، ایران می تواند از این وضعیت به عنوان فرصت استفاده کند تا بتواند آرامش را به بازار داخلی برگرداند.

او خطاب به کسانی که در تلاطمات بازار به دنبال موج سواری هستند می گوید: این بخش اقتصادی هم باید بدانند اگر قصد دارند روی عنصر فشارهای بین المللی یا اهرم سیاسی تلاطم ایجاد کنند به جایی نخواهند رسید چون شاهدیم بازار به مرحله ثبات و عادی سازی رسیده و دیگر در مقابل فشارهای روانی رفتار خود را تغییر نمی دهد.

حکیمی پور درباره روند تصمیم گیری نهادهای نظام در برابر پیوستن به کنوانسیون های مورد بررسی هم معتقد است: فرصت 4 ماهه اتحادیه اروپایی به ایران، باعث می شود مجلس و مجمع تشخیص مصلحت که در قبال پیوستن ایران به کنوانسیون های بین المللی مسئولیت دارند با دقت بیشتری تصمیم بگیرند. این مهلت، فرصت خوبی است و همه فهمیده اند در 4 ماه آینده که فرصت مناسبی در اختیار دارند، باید قضیه را بیشتر بررسی کرده و منافع ملی را در تصمیمات خود در نظر داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز