وزیر نیرو:

۶ میلیون دلار برق به عراق صادر کردیم/ نگاه ما به عراق در مقایسه با دیگر نگاه‌ها در منطقه تفاوت دارد

۱۳۹۸/۰۱/۱۸ - ۱۷:۰۰:۱۴
کد خبر: ۸۳۱۱۵۷
۶ میلیون دلار برق به عراق صادر کردیم/ نگاه ما به عراق در مقایسه با دیگر نگاه‌ها در منطقه تفاوت دارد
وزیر نیرو گفت: نگاه ما به مشارکت در بازسازی عراق، فراتر از دیگر نگاه‌ها به عراق در منطقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و عراق گفت: هر برنامه توسعه‌ای به زیرساخت نیازمند است و صنعت برق نقش تعیین کننده ای دارد. ما کشور در حال توسعه‌ای هستیم. اجرای برنامه‌ها مستلزم فضای آرام و امنیت در منطقه است. عراق و آسایش و امنیت آن، نقش مهمی در آسایش منطقه و برنامه‌های توسعه ای دارد. می‌بایست نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ آرامش این کشور همسایه داشته باشیم. نگاه ما به مشارکت در بازسازی عراق فراتر از دیگر نگاه‌ها به این کشور است. کشورها و شرکت‌های وسیع در دنیا هستند که به لحاظ تکنولوژی از وضعیت ما بالاتر بوده اما نگاه آنها به عراق مشابه نگاه ایران به عراق نیست. آنها کشور همسایه ما را مانند بازار می‌بینند.

وزیر نیرو اظهار کرد: موفق شدیم برنامه 3 ساله ای، برای بازسازی برق عراق تدوین کنیم. وزیر برق عراق این برنامه را با بنده امضا کردند که در آستانه اجرایی شدن است. کاهش تلفات شبکه برق عراق از 50 درصد به 20 درصد در ظرف 3 سال یکی از فصل‌های این تفاهم‌نامه است. بازسازی نیروگاه‌های موجود در عراق، آموزش نیروهای انسانی، تشکیل شرکت‌های سازنده در عراق و ساخت کارخانجات تولید تجهیزات از جمله برنامه‌هایی بوده که وابسته به مشارکت بخش خصوصی است.

او بیان کرد: درخواست می‌کنم از حمایت‌های همه جانبه آقای عادل عبدالمهدی در وزارت برق عراق بهره مند شویم و این برنامه‌ها در سال‌های 2019، 2020 و 2021 به اهدف خود برسد. هر وقت در طی این 3 سال نیاز به صدور برق در عراق وجود داشت با رعایت اصول فنی و در چارچوب قرارداد این صادرات صورت خواهد گرفت. در 15 سال گذشته 6 میلیون دلار برق به عراق صادر کردیم که اندک کمی از بهای آن دریافت شد و مابقی مطابق قرارداد، بازپرداخت خواهد شد. در آغاز این برنامه و توسعه روابط صنعتی با کشور همسایه‌مان نیازمند بخش خصوصی به ویژه آنهایی که قادرند، مصالح و منافع بلند مدت دو کشور را در چارچوب‌های برنامه‌ای مهیا کنند، هستیم. در این سفر فرصتی فراهم شد تا با وزیر مسئول آب عراق مذاکراتی داشته باشیم که در سال‌های اخیر برای اولین بار این دیدار صورت گرفت.

اردکانیان در پایان اضافه کرد: با وزیر آب توافق کردیم که منتظر علامت مثبت وزارت خارجه دو کشور با تشکیل کمیسیون در خصوص قطعنامه 1975، بحث های مربوطه را پیگیری کنیم تا این بحث ها به شکل دقیق تعیین تکلیف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز