سیل کمک‌های بشردوستانه همچنان ادامه دارد؛

وقتی جهان برابر اقدام آمریکا علیه ایران، ایستاد/ موج حمایت‌ها از ایران رو به افزایش است

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۵:۰۷:۰۷
کد خبر: ۸۳۴۶۴۱
وقتی جهان برابر اقدام آمریکا علیه ایران، ایستاد/ موج حمایت‌ها از ایران رو به افزایش است
با وقوع سیل گسترده در بسیاری از استان‌های ایران و همچنین با وجود محدودیت‌های آمریکا در ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به سیل‌زدگان ایران، اما همچنان کمک‌های کشورهای خارجی رو به افزایش است و به هلال احمر ایران تحویل داده می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ بارندگی‌های غیرقابل پیش بینی و وقوع سیلاب‌های ویرانگر در فروردین ماه 98 در بسیاری از شهرهای ایران از جمله استان گلستان، مازندران، لرستان، فارس و خوزستان، هموطنان بسیاری را با بی‌خانمانی مواجه کرد. بارندگی‌هایی که حتی کم باران‌ترین  و خشکسالی‌ترین مناطق و شهرهای ایران همچون یاسوج را به پرباران‌ترین شهر جهان تبدیل کرد. این سیل خسارات بی‌شماری به خانه‌ها، زمین‌های زراعی، صنایع، زیرساخت‌های شهری و جاده‌های مواصلاتی وارد کرد و بسیاری از هموطنان را به آغوش مرگ کشاند.

طبیعتا در چنین شرایطی آن هم با این حجم از خسارت که اخیرا میزان خسارت آن نیز برآورد شده است، علاوه بر کمک های داخلی به کمک های خارجی و امدادرسانی نیاز است زیرا در شرایط بحرانی سیل در ایران، قاعدتا سیل زدگان نه تنها به همدردی نیاز دارند بلکه به کمک های مادی بسیار نیز نیاز دارند. بنابراین وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه دیپلماسی کشور تلاش کرد کمک های کشورهای خارجی را به سمت سیل زدگان ایران جذب کند و در این کار نیز موفق عمل کرد. به ویژه در شرایطی که ایران در شرایط تحریم یکجانبه دولت آمریکا قرار دارد و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیر اروپایی قادر نیستند کمک های خود را به صورت غیرمستقیم ارسال کنند و تنها از طریق صلیب سرخ بین‌المللی توانسته‌اند کمک‌هایی را به هلال احمر ایران تحویل دهند.

تا روز دوشنبه (26 فروردین ماه) کره‌جنوبی و روسیه جزو کشورهایی بودند که کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی خود را به سیل‌زدگان ایران تحویل دادند. همچنین سفارت کره‌جنوبی در تهران در صفحه توئیتر خود نوشت: «در راستای تعهدمان به کمک‌رسانی در هنگام نیاز، دولت جمهوری کره مبلغ ۲۰۰ هزار دلار را به جمعیت هلال احمر ایران هدیه کرد تا سهمی در التیام قلب‌هایی داشته باشد که در جریان سیل اخیر شکسته‌اند.»

همچنین کمک‌های بشردوستانه روسیه نیز راهی ایران شد. براساس اعلام وزارت حوادث غیر مترقبه روسیه، در پی ارتباط تنگاتنگ و تماس‌های مداوم این وزارت با هلال احمر ایران و کسب اطلاعات کامل از نیازهای ضروری مردم مناطق سیل‌زده و فراهم آوردن اقلام مورد نیاز، با دستور «دیمیتری مدودف»، نخست وزیر روسیه، چندین محموله کمک‌های بشردوستانه از پایگاه‌های وزارت حوادث غیر مترقبه روسیه در ارمنستان به سمت ایران حرکت نموده و به هلال احمر ایران تحویل داده شد. این محموله‌ها شامل بیش از 4 هزار چادر، تخت تاشو، پتو و سایر اقلام ضروری بودند.

طی روزهای گذشته، «کارلوس مارتین»، سخنگوی اتحادیه اروپا، در مورد کمک‌های بشردوستانه به سیلزدگان ایران در روز شنبه (24فروردین) گفته بود: درباره این کمک‌های بشری اتحادیه اروپا به ایران باید بگوییم که مانند همیشه کمک‌های انسان‌دوستانه اتحادیه اروپا از طریق کانال‌های مالی سازمان‌های امدادرسان و حقوق بشری بین‌المللی که در محل حاضر هستند به سیل‌زدگان تعلق خواهد گرفت. به این ترتیب ما از طریق کانال‌های مالی سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی و نه از طریق انتقال مالی با دولت‌ها کمک‌ها را اهدا می‌کنیم و در مورد ایران هم این نکته رعایت خواهد شد. همچنین طی روزهای گذشته و در راستای کمک به سیل زدگان کشورهایی چون آلمان، فرانسه و سوئیس کمک‌های بشردوستانه خود را به ایران ارسال کردند. وزارت امور خارجه سوئیس دو دستگاه تصفیه آب، هرکدام با ظرفیت تهیه آب آشامیدنی برای پنج هزار نفر، به‌منظور امدادرسانی به آسیب‌دیدگانِ سیل اخیر در ایران اهداء کرد. این دستگاه‌ها هریک به وزن یک ‌تن، به جمعیت هلال‌احمر ایران تحویل داده شد. همچنین سفیر آلمان در تهران با انتشار پیامی در توئیتر در ۱۵ فروردین گفت که هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای سیل‌زدگان ایران، وارد تهران شده است. بنا به درخواست هلال احمر ایران قایق‌های نجات بادی و تجهیزات مخصوص نجات در آب‌های روان، توسط صلیب سرخ آلمان به ایران ارسال شد.

در ادامه کمک‌ها، نیروهای حشدالشعبی و جنبش نجباء عراق نیز با برپایی کمپینی تحت عنوان «زیر آتش بودیم و‌ ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است»؛ دفاتر نمایندگی خود در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، دیاله، بابل، میسان، مثنی، ذی‌قار و صلاح‌الدین را به عنوان مراکز دریافت کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ایرانی اعلام کرد. کاروان مقاومت اسلامی نُجَباء روز یکشنبه (25 فروردین) در اولین روز فعالیت خود در ایران، اقدام به ارائه خدمات عمرانی و توزیع هدایای مواد غذایی در بین روستائیان سیل‌زده حومه اهواز و حمیدیه کردند.

گفتنی است پیش از این کشورها، ترکیه اولین کشور به عنوان همسایه بود که کمک‌های بشردوستانه خود را به ایران تحویل داد. بدین‌گونه که پنج دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ترکیه در ۱۱ فروردین با عبور از گذرگاه‌ مرزی گوربولاغ عازم مناطق سیل‌زده در ایران شد. کمک‌های ترکیه در مرحله اول ۳۲۰ چادر، ۵۰۰ تخت خواب، ۱۰۰ بسته بهداشتی، ۱۶۲۵ پتو، ۳۶۰ وسائل آشپزخانه و ۶۰ اجاق گاز بود. مدیر تیم اعزامی هلال احمر ترکیه اعلام کرد که با همکاری هلال احمر ایران به امدادرسانی خود ادامه خواهد داد.

 کویت نیز دومین کشور همسایه بود که به دستور «صباح الاحمد»، امیر کویت، به‌رغم سکوت بسیاری از کشورهای عربی، کمک خود به سیل‌زدگان ایران را از روز ۱۶ فروردین آغاز کرد. سفارت کویت در ایران اعلام کرده بود که از روز ۱۶ فروردین ماه، پل امدادرسانی برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه و امدادرسانی به سیل‌زدگان ایرانی که در مرحله اول شامل ۴۰ تن مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و امدادرسانی بوده، بین دو کشور برپا شده است. کویت همچنین اعلام کرد که کمک‌های بازسازی، توسعه‌ای، همچنین کلینیک‌های پزشکی سیار، ماشین‌های آمبولانس و دستگاه‌های ساکشن آب نیز به ایران ارسال خواهد کرد. طبق خبرها، امیر کویت مبلغ سه میلیون دلار برای خرید نقدی به هلال احمر ایران از کانال هلال احمر کویت و وزارت امور خارجه و سفارت کویت در تهران تخصیص داده است.

همچنین در ادامه کمک‌های بشر دوستانه بین‌المللی، در 20 فروردین کشور ارمنستان، محموله‌ای امدادی شامل ۲۵۰ زیرانداز، ۴ هزار تخته پتو، 40 دستگاه چادر برای سیل‌زدگان ایران ارسال کرد که این محموله به مرز جلفا ارسال و هیاتی ۱۵ نفره از ارمنستان این محموله را به جمعیت هلال احمر کشورمان تحویل دادند.

سفارت فرانسه در ایران هم روز جمعه ۱۶ فروردین با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با توجه به گستردگی سیل در ایران، فرانسه عزم خود را برای کمک به سیل‌زدگان به کار بسته و در روزهای آتی تجهیزات امداد و نجات خود را به هلال‌احمر ایران تحویل خواهد داد. این تجهیزات امداد و نجات شامل ۱۱۴ پمپ تخلیه آب، ۳۰۰ بسته تجهیزات آشپزی و ۵ هزار تخته پتو خواهد بود.»

همچنین وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کمک‌های بشردوستانه برای پاسخ به وضعیت اضطراری سیل‌زدگان در ایران با یک فروند هواپیما حامل کمک‌های اولیه از پایگاه کمک‌های بشردوستانه ملل متحد (UNHRD) در شهر «بریندیزی» در جنوب ایتالیا، به تهران ارسال شد.

لازم به ذکر است که «حسن روحانی»، رئیس جمهور، اخیرا ممانعت از ورود کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان را «یک جنایت بی‌سابقه» خوانده بود. «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، نیز آمریکا را به «تروریسم اقتصادی» متهم کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روز ۱۳ فروردین گفت «نهادهای امدادرسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا درصدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سیل‌زده است». هرچند «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده کمک‌های بشردوستانه به ایران مشمول تحریم‌ها نیست، اما شواهد نشان می‌دهد واقعیت چیز دیگری است و دولت‌ نهادهای خارجی، راه ساده‌ای برای کمک به سیل‌زدگان در پیش ندارند.

در پایان باید گفت، سیل کمک‌های خارجی از سراسر جهان به سمت سیل‌زدگان به دلیل دامنه و وسعت آن زیاد، است و از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا محدودیت‌هایی را در ارسال کمک‌های کشورهای مختلف ایجاد کرده است. اما میزان کمک‌ها چشم‌گیر بوده و روز به روز در حال افزایش است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز