رئیس دفتر رئیس جمهور:

دولت سخنگو انتخاب خواهد کرد/ اختلاف نظر ظریف و زنگنه کذب محض است

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۲:۲۹:۳۸
کد خبر: ۸۳۷۹۰۵
دولت سخنگو انتخاب خواهد کرد/ اختلاف نظر ظریف و زنگنه کذب محض است
رئیس دفتر رئیس جمهور درباره شایعاتی در خصوص وجود اختلاف میان وزرای امورخارجه و نفت با تکذیب این شایعات، گفت: اینکه یک نماینده مجلس برداشت خودش را یکطرفه و آن هم زمانی که آقای دکتر ظریف در نیویورک است، مطرح کند، ملاک نیست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران درباره مصوبات روز چهارشنبه هیأت دولت، گفت: مهم‌ترین بحثی که در این جلسه مطرح شد، در ارتباط با خباثتی است که آمریکا در روز دوشنبه انجام داد و اعلام کرد مانع فروش نفت ایران می‌شود و طبیعی است که باید در جلسه دولت به این مسئله می‌پرداختیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوع از بعد سیاست خارجی حائز اهمیت بوده و باید همه در دولت به آنچه اتفاق افتاده نگاهی یکسان داشته باشیم، ادامه داد: از سوی دیگر در گذشته برای مواجه شدن با شرایط مختلف گزینه های متفاوت را تدوین کرده و برای این گزینه هم فکر کرده بودیم و در بودجه سال ۹۸، پیش‌بینی‌های مختلفی شده بود از جمله اینکه اگر با برخی محدودیت‌ها مواجه شویم، باید بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.

واعظی اظهار داشت: طبیعی است این اقدام آمریکا محدودیت‌هایی برای ایران از نظر اقتصادی بوجود می‌آورد ولی آنچه آنها به دنبال آن هستند یک جنگ روانی است؛ یعنی بیشتر به دنبال یک تبلیغات گسترده و یک جنگ روانی هستند.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: خوشبختانه شاهد این هستیم به خاطر آگاهی مردم و اطلاع‌رسانی خوبی که صدا و سیما انجام داده، این موضوع از سوی مردم خیلی جدی گرفته نشده و می‌بینیم که تأثیر آنچنانی در بازار ارز و سایر بخش‌ها نداشته است؛ از طرف دیگر امروز در دولت صحبت کردیم که با این مقوله در خارج و داخل چگونه برخورد کنیم که برخی از آنها را رئیس جمهور بیان کرد.

واعظی تصریح کرد: باید قوای سه گانه و نهادهای مختلف دست به دست هم دهیم و در مقابل فشار آمریکا خودمان را آماده کرده و با اطلاع‌رسانی اقدامات به مردم خوب‌مان بتوانیم در برابر آنها مقاومت کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه قطعاً این آخرین تلاش‌هایی است که آمریکا می‌کند، گفت:  آنها در یکسال و نیم گذشته هر آنچه در توان داشته‌اند انجام داده و تأثیرات آن هم محدود به اقداماتی بود که قبل از ۱۳ آبان انجام شد و بقیه آنها آنطور که انتظار داشتند تأثیرگذار نبوده است.

واعظی ادامه داد: آنها فکر می‌کردند اگر سپاه پاسداران را در لیست تروریست‌ها قرار دهند، اتفاق بزرگی در ایران می‌افتد؛ اما هیچ اتفاقی نیفتاد و برعکس باعث همبستگی و وحدت مردم شد؛ تلاش کردند که از سیل برای جدا کردن دولت از سایر بخش ها استفاده کنند و این اتفاق نیفتاد.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: تردید ندارم آنچه امروز اعلام کردند نیز باعث همبستگی می‌شود؛ مردم عزیزمان مطمئن باشند که دولت برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داده و قوای سه‌گانه و همه دستگاهها و نهادها تحت زعامت مقام معظم رهبری، قطعاً امور را به خوبی پیش خواهند برد.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی انتخاب سخنگوی دولت نیز گفت: هفته گذشته  ۴ نفر با مشورت کمیته‌ای که آقای رئیس جمهور برای بررسی این موضوع انتخاب کرده بودند ، تعیین شدند و ایشان خواستند که با دو نفر از این افراد صحبت شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه عربستان و امارات اعلام کردندکمبود فروش نفت ایران را جبران می‌کنند، آیا اطمینان می‌دهید که درآمد نفتی ایران به صفر نرسد؟، گفت: قطعاً درآمد و صادرات نفت مان را داشته و نفت را به فروش خواهیم رساند؛ ضمن اینکه این تصمیم عربستان و امارات یک اقدام خصمانه علیه ملت ایران است و قطعاً آنها عاقل‌تر از این هستند که بخاطر اینکه یکی دو سال دیگر آقای ترامپ بر سر کار است و برای خوش‌خدمتی به رئیس جمهور آمریکا بخواهند اینگونه با کشوری دشمنی کنند که برای همیشه همسایه آنها در منطقه است.

واعظی تاکید کرد:  همه باید تلاش کنند که منطقه در آرامش باشد؛ ما هرگز به دنبال درگیری و برخورد نیستیم و از طرف‌های مقابل و از این دو کشور می‌خواهیم که در اقدامات‌شان تجدید نظر کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که «در دوره قبلی که تحریم‌های اقتصادی بروز چهره‌هایی مثل زنجانی‌ها و چهره‌های دیگر اتفاق افتاد؛ در این دوره هم که تحریم‌های نفتی گسترده است، دولت چه برنامه‌ای دارد برای اینکه چنین ماجرایی تکرار نشود»، گفت: هنگامی که می‌خواهید نفت بفروشید و با مانعی مواجه هستید روش‌هایی را پیش می‌گیرید  و ممکن است برخی از مواقع روش متعارف نباشد؛ بر این اساس ما در این دوره تلاش بسیار زیادی کردیم و کمیته‌ای در وزارت نفت تأسیس شده که این کمیته نظارت عالی بر همه اقدامات دارد و از طرف دیگر از تجربه آن دوران حداکثر استفاده را می‌کنیم که فروش نفت‌مان سالم بوده و پولش به خزانه برگردد.

واعظی همچنین در پاسخ به سوالی درباره علت لغو سفر رئیس جمهور به استان های کردستان و کرمانشاه، خاطرنشان کرد: مقدمات این سفر فراهم بود اما بر اساس گزارش مسوولان استان و شروع بارش برف و سرد شدن هوا  به خاطر اینکه برای مردم مزاحمت ایجاد نشود این سفر را به تأخیر انداختیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: از سوی دیگر  بواسطه شرایط جدیدی که بوجود آمده بود و آقای رئیس جمهور لازم بود جلسات فشرده‌ای را هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی برای اینکه بتوانند کل کابینه و کلیه دستگاه‌های ذیربط را هماهنگ کنند، داشته باشند، ناچار به لغو این سفر در هفته جاری شدیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تصمیم گیری در زمینه دو نرخی شدن بنزین با توجه به اتفاقات هفته اخیر و بحث تحریم نفتی ایران، خاطرنشان کرد: روی سناریوهای مختلف در حال بحث هستیم و فردا جلسه ای در این باره داریم .

رئیس دفتر رئیس جمهور درباره مخالفت برخی روسای کمیسیون‌های مختلف مجلس با این طرح نیز گفت: مطمئنا دولت هیچ تصمیمی که مغایر با قانون مجلس باشد، اتخاذ نخواهد کرد.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف تامین کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار داشت: آن چیزی که برای ما بسیار مهم است ارزاق و داروی مردم است و ما ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آن قلم از ارزاقی که مورد نیاز مردم است (که فکر کنم بیش از ۱۱ میلیارد دلار خواهد شد)، پرداخت خواهیم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: آن چیزی که باید بر آن تأکید کنیم و در گذشته یک مقدار ضعف داشته، موضوع نظارت بوده است؛ یعنی آنچه که مربوط به دولت بوده اینست که با اعطای ارز ۴۲۰۰ تومانی کاری کند که قیمت اجناس بالا نرود ولی چون واردات این محصولات دست دولت نیست، متأسفانه در بازار قیمت بالا رفته است.

واعظی تصریح کرد:  دولت تا  امروز ارز ۴۲۰۰ را اختصاص داده و تأکید آقای رئیس جمهور هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم به وزارت جهاد کشاورزی این بوده که حتماً باید نظارت بیشتری شود؛ تأکیدی که برای ایجاد وزارت بازرگانی داریم بر همین اساس است چراکه مهم‌ترین موضوع در وزارت کشاورزی مسأله کشاورزی است؛ وزارت صنعت، معدن، تجارت هم به هر دلیلی با توجه به شرایط امروز کشور، مسأله تولید و مسأله صنعت و اینکه کارگران بیکار نشوند برایش بسیار مهم است و لذا آنچه که متولی ندارد، مسأله بازار، ارزاق مردم و نظارت بر کالاها است.

رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که مجلس این تصمیم را اتخاذ کرده و این بخش‌ هم متولی داشته باشد؛ اگر نظارت بسیار خوبی در سراسر کشور بکنیم، با ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم به گونه ای که نه تنها بالا نرود بلکه پایین‌ هم بیاید.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای تامین کالاهای اساسی مردم در ماه مبارک رمضان، گفت: رئیس جمهور هفته گذشته هم به وزارت جهاد کشاورزی و هم به وزارت صنعت، معدن، تجارت دستور دادند که نیازمندی‌های ماه مبارک رمضان تأمین شود و آنچه می‌توانند در داخل و آنچه نمی‌توانند از خارج وارد کنند و دستور دیگرشان این بوده که تلاش جدی بکنند در ماه مبارک رمضان مردم دغدغه گران شدن اجناس را نداشته باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه به انتصاب سردار سرلشکر سلامی به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیا همکاری‌های دولت و سپاه وارد فاز جدیدی خواهد شد؟ گفت: سرلشکر سلامی را که از قبل می‌شناختیم و به دیدگاه‌های ایشان آشنایی کامل داریم؛ هم رئیس جمهور و هم وزرای دولت بسیار از این انتصاب استقبال کردند و به نظر می‌رسد که همکاری‌هایمان قطعاً گسترش خواهد داشت.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت حامی طرح استانی شدن انتخابات است، افزود: استانی شدن انتخابات در دولت یک بار مطرح و بحث شد؛ دولت مخالفتی با این کار نداشت و فکر می‌کرد اگر یک نماینده مجلسی در یک استان بتواند رأی بیاورد این بیشتر به مسایل کلان کشور توجه می‌کند و مسایل ملی را می‌بیند تا اینکه از یک جای کوچکی بیاید؛ البته نمی‌خواهم جایگاه کسی و نماینده‌ای را براساس رأی، کم و زیاد کنم؛ منظور این است که وقتی کسی بتواند در یک استان از همه مردم استان رأی بیشتر بگیرد، به مسایل ملی بیشتر توجه می‌کند، مجلس هم یک بررسی‌هایی کرده  و ما مخالفتی نداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین درباره شایعاتی در خصوص وجود اختلاف میان وزرای امورخارجه و نفت نیز با تکذیب این شایعات، گفت: اینکه یک نماینده مجلس برداشت خودش را یکطرفه و آن هم زمانی که آقای دکتر ظریف در نیویورک است، مطرح کند، ملاک نیست؛ سخنگوی وزارت خارجه این موضوع را تکذیب کرد؛ این کار اخلاقی نیست؛ بین آقای دکتر ظریف و آقای مهندس زنگنه نه تنها چنین مسأله ای وجود نداشته بلکه روابط بسیار خوبی دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز