سخنگوی شورای نگهبان:

۱۸ مصوبه ایراد داشت که به مجلس ارسال شد/ نمی‌توان در مورد اجرایی شدن قانون انتخابات در سال جدید پیش بینی کرد/ آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۲:۰۲:۱۹
کد خبر: ۸۴۱۷۲۳
۱۸ مصوبه ایراد داشت که به مجلس ارسال شد/ نمی‌توان در مورد اجرایی شدن قانون انتخابات در سال جدید پیش بینی کرد/  آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم
سخنگوی شورای نگهبان در اولین نشست خبری خود در سال جدید گفت: 25 مصوبه یا در مرحله اول و یا در مرحله رفت و برگشت تأیید شده، همچنین 18 مصوبه دارای ایراد بوده که به مجلس ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، در اولین نشست خبری خود در سال جدید گفت: ما در سوی شورای نگهبان 43 مصوبه داشتیم که مورد بررسی قرار گرفت. 25 مصوبه یا در مرحله اول و یا در  مرحله رفت و برگشت تأیید شده است. همچنین 18 مصوبه دارای ایراد بوده که به مجلس ارسال شده است.

وی در ادامه افزود: 7 اساسنامه توسط هیئت وزیران به شورای نگهبان ارسال شده و 4 مورد بررسی شده، یک مورد دارای ایراد و مابقی هم بررسی نشده است. همچنین 60 نامه از سوی دیوان عدالت اداری برای اعلام نظر شرعی به شورای نگهبان ارسال شده که 27 مورد خلاف شرع نداشت و مابقی در دست بررسی است.

وی درباره قانون انتخابات اظهار کرد: بررسی قانون انتخابات این هفته در دستور کار شورای نگهبان بود اما به دلیل طولانی شدن بررسی مصوباتی که مربوط به اجرای اصل 44 قانون اساسی بود، نتوانستیم قانون اصلاح انتخابات را بررسی کنیم. قانون انتخابات در جلسات فوق‌العاده به دلیل حساسیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نمی‌توانم پیش بینی کنم که اجرایی شدن این قانون به سال جدید می‌رسد یا خیر اما همین هفته پنجشنبه جلسه فوق‌العاده خواهیم داشت.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان با وجود تورم از پس  هزینه‌ها برمی‌آید اظهار کرد: مثل سایر دستگاه‌ها بودجه‌ای به شورای نگهبان اختصاص یافته اما همه آن بودجه اختصاص نمی‌یابد ولی ما بر اساس چارچوب‌ها  عمل می‌کنیم.

وی درباره دونرخی شدن بنزین نیز اظهار کرد: شورای نگهبان نسبت به مصوبه‌ای که هنوز نیامده نمی‌تواند اظهار نظر کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح نمایندگان مبنی بر ممنوعیت سه دوره‌ای شدن حضور در مجلس گفت: هنوز این مورد بررسی نشده است.

وی با اشاره به مکانیزم شورای نگهبان برای صلاحیت کاندیده‌ها گفت: نسبت به وضعیت انتخابات و روش‌هایی  که اجرایی می‌شود ما هم انتقاداتی داریم و ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شود. راه اول اصلاح قانون انتخابات بوده که طولانی شده است.  باید ببینیم در راستای این قانون چه اتفاقاتی می‌افتد و در صورت به پایان نرسیدن بررسی قانون انتخابات، مثل  گذشته عمل خواهیم کرد. انشالله دقت خواهیم کرد تا حق کسی ضایع نشود.

کدخدایی درباره توئیت خود مبنی بر استفاده از نظر اساتید درباره قانون انتخابات و این که چقدر این نظرات قابلیت اجرایی دارد بیان کرد: ما دو مجمع مشورتی داریم. در بخش حقوقی دوستان جوان حضور دارند و گزارشات کارشناسی شده را ارائه می‌دهند. یک مجمع مشورتی هم در قم داریم بنابراین استفاده از نظرات کارشناسان هیچ ایرادی ندارد و این نظرات در چارچوب مقررات است. شاید  یک موردی به ذهن حقوقدان دانشگاهی برسد اما به ذهن من نرسد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا فقهای شورای نگهبان از این شورا حقوق دریافت می کنند، گفت: کسانی که در جای دیگر استخدام هستند، اضافه کارها و حق الزحمه ای اضافه ای را شورای نگهبان پرداخت می کند، اما حقوقی از سوی شورای نگهبان به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، بنده و کسانی که در دانشگاه هستند حقوق و مزایا را از دانشگاه دریافت می‌کنیم.

وی درباره الکترونی شدن انتخابات گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک روندهای متعدد و طولانی دارد و مرحله به مرحله باید آنها را طی کنیم. در هر حوزه‌ای که وزارت کشور آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیک داشته باشد ما هم آماده اجرایی شدن آن هستیم.

کدخدایی درباره مشکل افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها در  زمان انتخابات بیان کرد: الان همان قانون گذشته را داریم و وضعیت مثل گذشته است. اگر قانون جدید به تأیید برسد مشکلات حل  خواهد شد در غیر این صورت اشکالات به قوت خود باقی خواهد ماند. قطعا نحوه و تعداد ثبت نام باید در چارچوب نظام انتخاباتی باشد اما اگر وضعیت مثل گذشته بود با دقت بیشتری صلاحیت کاندیداها را بررسی خواهیم کرد تا حق کسی تضییع نشود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز