رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

اگر ایران نبود اروپا امروز در بسیاری از زمینه‌ها امنیت نداشت/ نقش روسیه و چین از اروپا در برجام بیشتر بود

۱۳۹۸/۰۲/۲۵ - ۰۵:۲۹:۲۹
کد خبر: ۸۴۵۹۲۵
اگر ایران نبود اروپا امروز در بسیاری از زمینه‌ها امنیت نداشت/ نقش روسیه و چین از اروپا در برجام بیشتر بود
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برجام توافقی بین ایران و آمریکا بود و دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی نقشی در برجام نداشتند.

«حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: اعتقاد من بر این است که این چالش در قالب برجام که در روزهای اخیر با توجه به تحریم های نفتی آمریکا و ضرب العجل 60 روزه ایران نمود جدی تری پیدا کرده، چالش بین ایران و امریکا است و در این بین اروپایی ها به برجام آویزان بودند نه برجام به اروپا.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: برجام توافقی بین ایران و آمریکا بود و دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی نقشی در برجام نداشتند.

فلاحت پیشه در این خصوص تصریح کرد: حتی من تصور می کنم در این معاهده نقش روسیه و چین بسیار بیشتر و پررنگ تر از کشورهای اروپایی بود.

وی ادامه داد: خود نظریه پردازان آمریکا، اروپایی ها را در شرایطی فعلی موج سواران عرصه بین‌المللی می شناسند و برای رفع مشکلات خود وابسته به کشورهای دیگر چه آمریکا و چه ایران هستند چرا که اگر ایران نبود اروپا امروز در بسیاری از زمینه ها امنیت نداشت.

موجودیت اروپا در عرصه بین المللی فعلی وابسته به برجام است

فلاحت پیشه با بیان این که موجودیت اروپایی ها وابسته به برجام بوده و هست، گفت: اروپا کمکی به حفظ برجام نکرد و من معتقدم این موضع اروپایی ها واقعیت برجام را واقعی تر کرد.

وی تصریح کرد: اروپایی ها همان طور که که نتوانستند کمک به جمهوری اسلامی ایران برای دور زدن تحریم ها کنند، همانگونه هم مواضعشان در قبال واضع جمهوری اسلامی ایران اثر خنثی دارد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: آنچه می ماند تنها آمریکا و جمهوری اسلامی ایران است که مولفه های قدرت خود را به کار می گیرند. 

میزان وزنی که ایران برای اروپا در مذاکرات هسته ای خود قائل شد از ابتدا اشتباه بود

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس با بیان این که بزرگ ترین آماده باش نظامی بین ایران و آمریکا از زمان حمله به ایرباس بر فراز خلیج فارس رخ داده است، افزود: علی رغم این موضوع دو طرف به دنبال کنترل نظامی تحولات هستند تا فضایی برای مذاکره بین آن ها پیش بیاید.

فلاحت پیشه با بیان این که در موضوع برجام موازنه بین ایران و آمریکا است، گفت: میزان و وزنی که ایران برای اروپا در مذاکرات هسته ای خود قائل می شد از ابتدا اشتباه بود.

وی ادامه داد : این وزن، یک وزن کاذب بود و این وزن کاذب در مسیر پرت قرار گرفت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در این بین اروپا دغدغه های خاص خود را دارد از این قبیل که اگر ایران راهبرد مشارکت جویانه خود را تحت تاثیر فشارهای آمریکا کنار بگذارد، اروپایی ها باید دغدغه های خود را مبنی بر مبارزه با قاچاق اسلحه و تروریسم دنبال کنند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: هر نتیجه ای که در نهایت درباره چالش فعلی در عرصه بین المللی رخ دهد، نتیجه ای است که بین ایران و آمریکا شکل می گیرد و بقیه نقش ناظر را دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز