رئیس فراکسیون امید:

متاسفانه شورای عالی سیاست‌گذاری پیگیر مطالبات مردم از لیست امید نبود/ برای دور بعد فرم‌هایی برای نظارت بهتر به منتخبان تهیه شده است

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۹:۳۸:۵۵
کد خبر: ۸۴۹۶۰۸
متاسفانه شورای عالی سیاست‌گذاری پیگیر مطالبات مردم از لیست امید نبود/ برای دور بعد فرم‌هایی برای نظارت بهتر به منتخبان تهیه شده است
نماینده مردم تهران گفت: من این انتقاد به شورای سیاست گذاری که مطالبات مردم را از لیست امید پیگیری نمی‌کند، قبول دارم هرچند که بگویند توجیه می‌کنم. متاسفانه نهادی برای اینکه بر عملکرد فراکسیون و لیست امید نظارت کند، وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدرضا عارف»، رییس فراکسیون امید، در نشست خبری خود تاکید کرد: با شرایط خاص و تحریم های ظالمانه مواجه هستیم که ما راوادار به جنگ تمام عیار کرده است. مهمترین از جنگ اقتصادی جنگ تمام عیار روانی است. ما مطمئن هستیم که از این دو جبهه که سخت تر از جنگ نظامی است عبور خواهیم کرد. شرط پیروزی ما هما فضایی بود که در 13 خردادماه سال 61 تجربه کردیم.

وی افزود: مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند و این یک واقعیت است. انتظار داریم دولت میدان داری کرده و اشتغال و معیشت مردم را بهبود بخشد. با کارآمد کردن تیم اقتصادی دولت و نگاه کلی به سیاست های اقتصاد مقاومتی از این شرایط عبور خواهیم کرد. وابستگی ما به نفت باید حذف شود.

عارف تاکید کرد: مسئولان باید مشکلات را برای مردم بازگو کنند و اگر مردم حقیقت را بدانند حتما همراهی خواهند کرد. دیپلماسی سیاسی ما فعال است اما باید فعال تر شود و با کشورهای منطقه و اسلامی بیش از گذشته ارتباط داشته باشیم. جنگ روانی که شروع شده از یک طرف شماره تلفن می دهند و از طرفی دیگر تهدید به جنگ می کنند و حرکات شیطنت آمیز می کنند که رسانه ها باید هشدار باشند.

 عارف در پاسخ سوال خبرنگار سیاسی برنا در این باره که چرا شورای عالی سیاست گذاری مطالبه گری از لیست خود ندارد، گفت: من این انتقاد به شورای سیاست گذاری که مطالبات مردم را از لیست امید پیگیری نمی‌کند، قبول دارم هرچند که بگویند توجیه می‌کنم. کسی ریاست شورای سیاست گذاری را بر عهده دارد که خود نماینده مردم در مجلس است. متاسفانه نهادی برای اینکه بر عملکرد فراکسیون و لیست امید نظارت کند، وجود نداشت. متاسفانه زمانی که ما لیست شورای شهر را دادیم در موازی کاری با ما حدود ۴۰ لیست منتشر شد. 

عارف افزود: در دوره جدید شورای عالی سیاست گذاری فرم هایی تهیه شده تا برای اعضای شهر ‌ و امیدی‌ها بفرستند تا  نظارت بر رفتار منتخبین داشته باشیم. 

وی در ادامه درباره ائتلاف برخی از اعضای  فراکسیون با فراکسیون مستقلین برای انتخابات هیات رئیسه ضمن رد این موضوع بیان کرد: برای هیچ پست انتخابات هیات رئیسه تصمیم گیری نشده است. ما باب ائتلاف را نبستیم زیرا با یک فراکسیون نمی توان به تنهایی مجلس را اداره کند. هیچ اشکالی ندارد فردی از یک فراکسیون به فراکسیون دیگر برود. ما با روش دموکراتیک برخورد می کنیم. 

‌عارف در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان در انتخابات آتی از اقبال برخوردارند، گفت: شرایط کشور افت داشته و مردم احساس می کنند که به مطالبات آنها توجه نمی شود. ما به درک مردم و توجه آنها به منافع ملی اعتقاد داریم. مردم ممکن است از افرادی عبور کنند اما در مواقع ضرور حضور جدی دارند. مهم‌ترین راهبرد ما اصلاح طلبان مشارکت مردم است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با جدی شدن تحریم‌ها چقدر مجلس آرایش جنگی به خود گرفته و دولت توانسته تحریم‌ها را دور بزند، گفت‌: درباره تحریم‌ها نهادهای مختلفی مسائل را با هوشمندی دنبال می‌کند که در رأس آن شورای عالی امنیت ملی است. ما در دور زدن تحریم‌ها تجربه موفقی داریم گرچه تحریم‌های این دوره با قبل قابل مقایسه نیست. آمریکایی‌ها جنگی تمام عیار راه انداختند که ما انشاالله از این گردنه با پیروزی عبور خواهیم کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا فراکسیون امید مطالبات مردم را از دولت پیگیری می کند، اظهار کرد: وظیفه ما پیگیری است. ما در حدی که دولت تضعیف نشود به مسائل ورود می کنیم. ما خارج از جلسات علنی تذکرات جدی می دهیم. فراکسیون امید همراه دولت است و این طور نیست که انتقاد نکینم.

نماینده مردم تهران درباره بازداشت خبرنگار همشهری گفت: پیگیری وضعیت این خبرنگار خواهم بود هر چند خبرنگاران باید قلمشان نلرزد، آزادی بیان داشته باشند  و در کنار آن اصول اخلاقی را رعایت کنند. ما برخی اقدامات خود را بدلیل شرایط خاص سیاسی کشور رسانه ای نمی کنیم اما پیگیر موضوعات هستیم. 

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوالی که مسئولان همدلی دارند اما در سخن خلاف این مسئله استنباط می شود، مانند اینکه یک مسئولین قضایی از مردم خواسته تا از رفتارهای خارج از عرف فیلم بگیرند، اظهار کرد: بله قبول دارم. ما حقیقتا خوش بین هستیم تا با حضور آقای رئیسی تغییراتی در قوه قضاییه ایجاد شود. هرگونه رفتاری که بوی تفرقه بدهد به نفع کشور نیست. ما بک رابط با قوه قضاییه برای پیگیری مشکلات تعیین کردیم.

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد فراکسیون امید بیان کرد: ما در مجلس سه فراکسیون داریم که نمی توان خیلی به خروجی آن حساب کرد. برخی از اعضای فراکسیون برای اولین بار وارد مجلس شدند اما با انسجام قابل قبولی روبرو بودیم. ما تلاش می کنیم تا طرح های اجماعی را دنبال کنیم. برای مثال طرح صداوسیما جزو برنامه های راهبردی ما بوده که  قرار شد در کمیسیون فرهنگی ادغام شود و در دستورکار قرار گرفت. همچنین در فراکسیون امید کمیته بحران سیل ایجاد کردیم که نتیجه آن طرح دو فوریتی بود که گیری دارد اما طرح مهمی است.

وی درباره رقابت خود با علی لاریجانی بیان کرد: جریان های سیاسی به خصوص در پارلمان باید از هویت خود دفاع کنند. همیشه فرد برای پیروزی رقابت نمی کند. رقابت در این مجلس سریع به رفاقت تبدیل می شود. ما آمادگی برای ائتلاف داریم و برای هر سه فراکسیون اصالت قائلیم.

عارف درباره اختیارات رئیس جمهور بیان کرد: اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی مشخص است و اختیارات خوبی دارد هرچند باید برخی تصمیمات دولت در مجلس تصویب شود. دولت محدودیت دارد اما باید موفق عمل کند.

عارف با اشاره به طرح گفتگوی ملی گفت: قرار بود در این باره اطلاع رسانی نشود که یکی از همکاران ما در نطق 7 دقیقه ای خود در سال 95 در مجلس این موضوع را مطرح کرد. قرار بود بر روی مشترکات کار کنیم و روی اختلافات صحبت کنیم و هدف هم یک جریان خاص نبود و هدف ارتقای همبستگی بود .5 الی 6 نفر در این کارگروه حضور دارند و صحیت می کنند و به این نتیجه رسیدند که نهاد بالاستی می خواهیم. قرار بر این است که این جلسات برای مثال در یک نهاد مانند مجمع تشخیص میان دو طیف سیاسی برگزار شود. همچنین روحانیت مبارز با روحانیون مبارز با یکدیگر گفتگو و صحبت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز