عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس:

تفاوت قیمت گندم در ایران با کشورهای منطقه حدود ۸۰۰تومان در هر کیلو است/ قاچاقچیان گندم را بالاتر از قیمت دولتی از کشاورزان می‌خرند

۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۰۵:۲۶:۰۷
کد خبر: ۸۵۴۸۱۵
تفاوت قیمت گندم در ایران با کشورهای منطقه حدود ۸۰۰تومان در هر کیلو است/ قاچاقچیان گندم را بالاتر از قیمت دولتی از کشاورزان می‌خرند
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قیمت گندم در داخل ارزان بوده به همین دلیل قاچاقچی‌ها دست به کار شده و گندم را بالاتر از قیمت دولتی از کشاورزان خریداری می‌کنند و با روش‌های مختلف آن را قاچاق می‌کنند.

«علی‌محمد شاعری»، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا درباره نامه تعدادی از نمایندگان به رئیس جمهور درباره «قاچاق گندم» گفت: قیمت گندم در کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان بیشتر از ایران است. قیمت گندم در داخل ارزان بوده به همین دلیل قاچاقچی‌ها دست به کار شده و گندم را بالاتر از قیمت دولتی از کشاورزان خریداری می‌کنند و با روش‌های مختلف آن را قاچاق و به کشورهای همسایه می‌فروشند و سود هنگفتی را به جیب می‌زنند.

او ادامه داد: تفاوت قیمت گندم در ایران با کشورهای منطقه حدود 800تومان در هر کیلو است. تنها راه مقابله با قاچاق گندم واقعی کردن قیمت گندم است. کمیسیون کشاورزی در سال قبل برای گندم قیمت 2500تومان را به دولت اعلام کرد اما دولت با فشار مجلس قیمت 1700تومان را به تصویب رساند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی بیان کرد: فکر می‌کنیم در این شرایط هم دولت باید حواسش باشد و هم مسئولینی که با قاچاق کالا مبارزه می‌کنند، بایستی مرزها را کنترل کنند. دستگاه‌های نظارتی مثل وزارت جهاد، وزارت اطلاعات، سازمان حمایت از مصرف کننده و تعزیرات بایستی هرگونه جابه‌جایی و حمل گندم در داخل را رهگیری کنند و اجازه ندهند، گندم که یک غذای استراتژِیک برای مردم است به خارج از کشور قاچاق شود و خدایی ناکرده با کمبود احتمالی روبه شویم.

او گفت: امیدوارم دستگاه‌های مسئول هم در حوزه قیمت‌گذاری و هم در مقابله با قاچاق و هم در جابه‌جایی محموله‌های گندم در  داخل به وظیفه خود عمل کنند و اجازه ندهند، گندم که با زحمات بی‌دریغ کشاورزان عزیز و زحمت‌کش تولید شده و در سومین سال خود در خود کفایی به سر می‌برد با قاچاق  مواجهه و عرضه آن در داخل با مشکل روبه‌رو شود.

شاعری بیان کرد: گندم و سایر محصولات استراتژیک را به صورت لحظه‌ای پایش و کنترل می‌کنیم و جلسات مستمری را با مسئولین زیربط از جمله وزارت جهاد داریم و این موضوعات را گوشزد می‌کنیم تا سازوکار و اقدامات مناسب برای کنترل قاچاق، افزایش قیمت، نگهداری و زیلوی گندم فراهم شود. در جلسه چند هفته گذشته با وزیر کشاورزی که در خصوص مبارزه با قاچاق گندم بود ایشان هم اطمینان داد همه تمهیدات لازم را پیش بینی می‌کنند تا با قاچاق گندم مبارزه شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز