رئیس بنیاد مسکن در صحن علنی:

طرح هادی در ۸ هزار روستا نیاز به بازنگری دارد/ به ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز داریم

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۹:۵۲:۰۳
کد خبر: ۸۵۵۶۵۷
طرح هادی در ۸ هزار روستا نیاز به بازنگری دارد/ به ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز داریم
رئیس بنیاد مسکن گفت: به ۲ میلیون و ۳۵۸ هزار واحد مسکونی روستایی نیاز داریم که باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد آن ساخته شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از خانه ملت، «علیرضا تابش»، رئیس بنیاد مسکن کشور، در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: وظیفه قانونی ما مسکن و عمران روستاها است، طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 97 تعداد آبادی های کشور 62 هزار که 39 هزار روستای بالای 20 خانوار، 20 میلیون و 730 هزار نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند که 26 درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود.

رئیس بنیاد مسکن کشور با بیان اینکه تعداد واحد مسکونی روستایی کشور 5 میلیون و 378 هزار واحد است، تصریح کرد: عملکرد طرح مسکن روستایی از سال 74 تا 84 تنها 200 هزار واحد بود که این عملکرد در سال 84 به بعد در قالب طرح جامع بهسازی مسکن روستایی با تولید سالانه 200 هزار واحد رشد و توسعه یافت.

وی با اشاره به اینکه هدف از طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، افزایش تاب آوری سکونت گاه های روستایی در برابر سوانح طبیعی است، ادامه داد: اهم اقدامات انجام شده در این بخش شامل ساخت یک میلیون و 692 هزار واحد مسکونی مقاوم در سراسر کشور به غیر از تعداد واحدهای مسکونی که در اثر سیل و حوادث بازسازی شده است.

تابش با تاکید بر اینکه وضعیت مسکن آسیب پذیر در نقطه شروع طرح جامعه مسکن 7درصد بود که در پایان آن 42.5 درصد مسکن موجود مقاوم شد و افزایش تاب آوری سکونت گاه ها عملی گردید، عنوان کرد: قرارداد ساخت یک میلیون و 891 هزار واحد مسکونی بسته شد که برای آن اعتبار بانکی معادل 16 هزار و 825 میلیارد تومان در قالب تسهیلات در نظر گرفته شد که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه 169 هزار پایان کار ساخت مسکن روستایی صادر شده است، گفت: از سال 84 تا 98، 403 هزار واحد مسکن روستایی بازسازی شده است که مجموعا تعداد 2 میلیون و 96 هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شد، این در حالی است که قبل از سال 84 تنها 187 هزار واحد بازسازی شده بود.

تابش با تاکید بر اینکه در توافق 1405 به 5 میلیون و 377 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم، نسبت کمبود مسکن انباشت شده به خانوار 688 هزار واحد است همچنین نیاز ناشی از افزایش جمعیت طی دوره 10 ساله 95 تا 1405، 95 هزار واحد است که اگر یک میلیون و 585 هزار واحد را نیز مقاوم سازی کنیم 70درصد واحدهای مسکونی مقاوم سازی می شود.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به اینکه به 2 میلیون و 358 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم که باید سالانه 200 هزار واحد آن ساخته شود، ادامه داد: در سال 97 مصوبه تامین 200 هزار واحد مسکن روستایی صادر و به بانک ها ابلاغ شد و تقسیم اعتبارات صورت گرفت.

وی افزود: سقف اعتبار مسکن روستایی 8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد، همچنین سقف تسهیلات فردی نیز از 25 میلیون تومان به 45 میلیون تومان افزایش داده شده است.

تابش با بیان اینکه سود تسهیلات مسکن روستایی 5 درصد است و تضمین نامه آن توسط دولت صورت می گیرد همچنین سفته زنجیره ای نیز تضمین نامه ای است که توسط مردم ارائه می شود، گفت: برای 7 هزار واحد مسکن آسیب دیده در سیل تامین اعتبار ابلاغ شده که شامل 2500 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه است.

رئیس بنیاد مسکن در پایان با تاکید بر اینکه در زمینه توسعه روستاها نیاز به نشست وجود دارد که رئیس مجلس دستور داد در کمیسیون عمران مجلس این نشست برگزار شود، بیان کرد: طرح هادی در 8 هزار روستا نیاز به بازنگری دارد، با الحاق لکه ها از حاشیه طرح به درون آن مشکل کمبود زمین در روستاها برطرف می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز