فعال سیاسی اصلاح طلب:

برخی وعده‌های سیاسی برآمده از اختلاف نظرات سیاسی است/ به جای قضائی کردن وعده‌های خارج از ظرفیت قانون، به فکر باز کردن فضای سیاسی باشیم

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۵:۴۴:۰۸
کد خبر: ۸۵۶۳۹۳
برخی وعده‌های سیاسی برآمده از اختلاف نظرات سیاسی است/ به جای قضائی کردن وعده‌های خارج از ظرفیت قانون، به فکر باز کردن فضای سیاسی باشیم
یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به جای رفتن به سمت قضایی کردن وعده های خارج از ظرفیت قانون و سیستم، باید با بازکردن فضای سیاسی به شفافیت برنامه ها کمک کنیم.

«فیض‌الله عرب‌سرخی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره مطرح شدن بحث محاکمه کاندیداهای انتخاباتی که در زمان تبلیغات انتخاباتی دروغ می‌گویند، به خبرنگار سیاسی برنا گفت: وعده‌های انتخاباتی معمولا به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ برخی از این وعده‌ها برآمده از اختلاف نظرات سیاسی است. به عنوان مثال در موضوع هسته‌ای یا تنش‌زدایی در سیاست خارجی و حتی تمرکز برخی جناح‌ها بر توسعه، از یک سو مورد اختلاف جناح‌های سیاسی بوده و از یک سو یک برنامه‌ای بلندمدت است که دستیابی به برخی از آنها به عمر یک دولت حاصل نمی‌شود، بنابراین ارزیابی آن هم توسط کارشناسان و نهایتا هم رای مردم تکلیف موضوع را روشن می‌کند و اقدامات قضایی نه تنها کارساز نیست، بلکه شرایط رقابت را تنگ‌تر می‌کند که عملا بر سطح مشارکت تأثیر منفی دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اما برخی وعده‌های انتخاباتی بیش از آنکه وعده برای اجرای یک برنامه باشد، بیان یک دیدگاه سیاسی برای آگاهی رای دهندگان از جنس دیدگاه سیاسی کاندیدا و جبهه‌ای است که نامزد به آن جبهه تعلق دارد. بنابراین بسیاری از سخنرانی‌های انتخاباتی از این جنس است.

عرب‌سرخی ادامه داد: اما گروه سومی از وعده‌ها با هدف خاص جلب رای انجام می‌شود در صورتی که با علم و آگاهی از عدم امکان تحقق آن در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی منظور شود و بیان آن به‌دلیل ایجاد انتظارات غیرمتعارف در جامعه و عدم امکان اجرایی شدن آن به ایجاد یاس و نومیدی و نهایتا دلزدگی از نظام سیاسی منجر شود، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در عین حال سپردن رسیدگی به این موضوعات هم به مراکزی که امروزه خود عملا حزبی عمل می‌کنند و برخلاف مصالح ملی یک طرف دعوای سیاسی هستند، کمکی به رفع مشکلات نخواهد کرد.

وی در پایان بیان کرد: بنابراین به جای رفتن به سمت قضایی کردن وعده‌های خارج از ظرفیت قانون و سیستم، باید با بازکردن فضای سیاسی و میدان عمل دادن به فعالیت احزاب و تشکل‌های ریشه‌دار به نحوی به شفافیت برنامه‌ها  کمک کنیم و امکان فریب رای دهندگان را به حداقل برسانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز