رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

مبنای حمایت ارزی در حوزه کاغذ را دستور اکید معاون اول رئیس‌جمهور می‌دانیم/ تا پایان سال ۹۸ حمایت ارزی از کاغذ و تخصیص یارانه ۴۲۰۰ تومانی ادامه خواهد داشت

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۵:۱۰:۲۱
کد خبر: ۸۵۸۳۲۳
مبنای حمایت ارزی در حوزه کاغذ را دستور اکید معاون اول رئیس‌جمهور می‌دانیم/ تا پایان سال ۹۸ حمایت ارزی از کاغذ و تخصیص یارانه ۴۲۰۰ تومانی ادامه خواهد داشت
همایون امیرزاده در خصوص نامه‌ای که محمدرضا کلامی، خطاب به مدیرکل سیاست‌گذاری‌های ارزی بانک مرکزی منتشر کرده، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبنای حمایت ارزی در حوزه کاغذ را دستور اکید معاون اول رئیس‌جمهور می‌داند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ هفته گذشته نامه‌ای از سوی محمدرضا کلامی، خطاب به مدیرکل سیاست‌گذاری‌های ارزی بانک مرکزی منتشر شد. در این نامه تاریخ اخذ مابه‌التفاوت ریالی واردات «کره، حبوبات، چای و کاغذ» از گروه یک به گروه ۲ اعلام شد. همچنین قید شد ترخیص این کالاها پس از ماه رمضان با پرداخت مابه‌التفاوت ریالی امکان‌پذیر است. آنچه از فحوای این نامه برداشت می‌شود، خارج شدن کاغذ از لیست ارز دولتی است. این در حالی است که از جلسه معاون اول رئیس‌جمهور همراه با وزرای صمت، ارشاد و تشکل‌های صنفی زمان زیادی سپری نشده و نگرانی‌ها در خصوص تامین نیازهای اهالی طبع و نشر به تازگی مرتفع شده است.

برای رفع ابهام و نگرانی در این خصوص با «همایون امیرزاده»، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم.

«همایون امیرزاده» در خصوص این نامه گفت: این نامه به صورت رسمی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نشده است. ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبنای حمایت ارزی در حوزه کاغذ را دستور اکید معاون اول رئیس‌جمهور می‌داند. این دستور در جلسه‌ای با حضور وی و وزرای صمت و وزارت ارشاد، تشکل‌های صنفی و ذی‌نفعان حوزه کاغذ صادر شد.

وی افزود: بر اساس مصوبه این گروه، مقرر شد که تا پایان سال 98 حمایت ارزی از کاغذ و تخصیص یارانه 4200 تومانی ادامه پیدا بکند با این توضیح که این یارانه صرفا برای کاغذ فرهنگی است. ممکن است برخی از گروه‌های کاغذی هم به صورت کلامی مدنظر قرار گرفته باشد ولی آن موردی که مبنای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود، مصوبه جلسه مذکور است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این جلسه قید شد که حمایت ارزی از بخش کاغذ تا سقف قریب به 80 میلیون دلار صورت بگیرد؛ که بر این اساس نزدیک به 80 هزار تن کاغذ، همچنان در حوزه کتاب و مطبوعات مورد حمایت دولت قرار خواهد گرفت. کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر همین اساس فعالیت‌های خود را ادامه خواهد داد. ممکن است سیاست‌هایی در حال اعمال باشد، ولی مبنای اصلی حمایت از یارانه کاغذ در حوزه فرهنگی در بخش مطبوعات و بخش کتاب مصوبه جلسه مذکور است.

وی در خصوص دیگر مصوبات در حوزه کاغذ اظهار کرد: از مجموع کاغذهایی که با تعرفه پنجگانه وارد کشور می‌شد و مورد حمایت قرار می‌گرفت، ممکن است بخش‌هایی به گروه 2 رفته باشد. اگر مصوبه‌ای هست شاید مربوط به گروه‌های دیگر کاغذ باشد.

دبیر سابق کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت دولت در بخش کاغذ فرهنگی را تا پایان سال 98 ادامه‌دار دانست و گفت: سالانه نزدیک به 400 هزار تن کاغذ وارد کشور می‌شود، این کاغذها در حوزه‌های دیگری غیر از حوزه فرهنگی مصرف می‌شوند. شاید محتوای این نامه بخش‌هایی از حوزه کاغذ را مدنظر داشته باشد که مصرف غیرفرهنگی دارند مثلا مصرف صنایع دارند. اما در مصوبه جلسه مذکور، بخش مربوط به کتاب و مطبوعات صراحتا مورد حمایت قرار گرفته‌است و هم وزارتخانه های صمت و ارشاد بر این اساس عمل می‌کنند و هم مجلس شورای اسلامی در جریان امر قرار گرفته است و طبیعتا تلقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه کاربران حوزه مطبوعات و نشر این است که تا سقف تعیین شده -هم ارزی و هم کمّی(80 هزار تن)- حمایت‌ها تا پایان سال 98 ادامه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: در سقف تعیین شده در جلسه‌ای که با حضور معاون رئیس جمهور تشکیل شد، هیچ شبهه‌ای وجود ندارد و نگرانی در این زمینه نداریم.

نظر شما
پرونده ویژه