یک کارشناس حقوق بین الملل:

سفارتخانه هر کشوری به منزله خاک آن کشور است/ فکر نمی‌کنم در مراسم ضیافت افطار در سفارت انگلستان مشروب سرو شده باشد

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۵:۱۶:۴۸
کد خبر: ۸۵۸۶۵۳
سفارتخانه هر کشوری به منزله خاک  آن کشور است/ فکر نمی‌کنم در مراسم ضیافت افطار در سفارت انگلستان مشروب سرو شده باشد
یک کارشناس حقوق بین الملل گفت:سفارتخانه در حکم خاک کشوری است که در کشور دیگر سفارت خانه خود را بنا نهاده و از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

«علی بیگدلی»، استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل، درباره مصونیت دیپلماتیک سفارتخانه ها به خبرنگار سیاسی برنا، گفت: تا آن جایی که بنده اطلاع دارم مهمانی برای تولد ملکه در سفارت خانه انگلیس در فردوسی برگزار شده است که تعدادی از سفرای خارجی در آن دعوت بودند. مهمانی دیگری در ماه مبارک رمضان در ولنجک برگزار شده بود که ضیافت افطار  بوده که به گفته دوستان در آن ضیافت مشروب سرو می شده است، بنده گفتم امکان ندارد کسی که افطاری می دهد مشروب سرو کند!

بیگدلی افزود: معمولا  در سفارت خانه های اروپایی، کشور های مسلمان هم شرکت می کنند. بنابراین افطاری دادن اقدامی شایع و مرسومی است که هر سال توسط تعدادی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع سفارتخانه به عنوان خاک کشوری است که در کشور دیگر سفارتخانه خود را بنا نهاده، تلقی می شود که از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است. بنابراین به هیچ وجه دولت میزبان حق ورود به حوزه سفارتخانه را ندارد.

وی بیان کرد: کشور میزبان اجازه دخالت در رفت و آمد و برگزاری جشن هایی که در سفارتخانه ها برگزار می شود را ندارد مگر اینکه مصالح و امنیت کشور میزبان مطرح باشد که ابتدا این موضوع باید ثابت شود.

بیگدلی گفت: بنده از دلیل اصلی آگاهی ندارم. شاید به دلیل اختلافاتی است که اخیرا با کشور انگلیس پیدا کردیم. انگلیس در جهت حمایت کشورهای عرب، اسراییل و ترامپ گام برداشته است.

وی ادامه داد: رابطه ایران با انگلستان در این مقطع به جهات مختلف دچار مشکلاتی شده است، به رغم همه اینها، نکته مهم  این است که سفارت خانه هر کشوری، خاک آن کشور محسوب می شود و نباید نسبت به آن تعدی و تجاوزی صورت گیرد.

نظر شما
پرونده ویژه