گزارش هفته؛

ترافیک دیدارهای امنیتی شمخانی در روسیه/ بمب خبری پیش از اجلاس مسکو که توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۵:۴۹:۵۵
کد خبر: ۸۶۰۱۰۴
ترافیک دیدارهای امنیتی شمخانی در روسیه/ بمب خبری پیش از اجلاس مسکو که توسط دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد
دریابان «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بامداد روز سه شنبه وارد شهر اوفای روسیه شد تا در دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان شرکت کند؛ اما نباید تصور کرد که این حضور، یک حضور معمولی و روتین است چراکه شرایط زمانی و نیز محتوای اجلاس نشان می‌دهد که حضور شمخانی به خصوص در دوران تحریم، حائز اهمیت است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا؛ اظهارات متناقض «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، تیم سیاست خارجی و مشاوران امنیت ملی وی در مورد شروط آمریکا برای مذاکره با ایران به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت آمریکا تا چه اندازه در مورد ایران بی‌برنامه و سردرگم است.

به عبارت دیگر سردرگمی ترامپ برای مذاکره با ایران به نوعی نشان دهنده نوعی سردرگمی مشاوران وی در کاخ سفید است. ترامپ و مشاورانش از زمان ورود به کاخ سفید تلاش کرده اند سیاست چماق و هویج را در ارتباط با ایران به کار ببرند اما به رغم همه فشارهای سیاسی و اقتصادی بسیاری که به ایران به ویژه در قالب تحریم های نفتی وارد کرده اند، اما نتوانستند به خواسته خود یعنی به زانو درآوردن ایران دست پیدا کنند چرا که ایران با وجود تاکید بر مذاکره و گفتگو در عرصه روابط بین الملل و اولویت دادن به ابزار دیپلماسی در سیاست خارجی خود، همواره به اصل احترام متقابل پایبند بوده است. این در حالی است که ترامپ و مشاورانش در کاخ سفید نه تنها به این اصل در ارتباط با کشورهای به ویژه با ایران قائل و پایبند نیستند بلکه همواره از در زور و فشار با ایران وارد شدند.  استراتژی قدیمی و از کار افتاده ای که هیچ گاه درباره ایران صدق نخواهد کرد.

با خروج حدود یکسال و نیمه ترامپ از توافقنامه بین المللی برجام و اعلام یک ماه و نیمه ایران مبنی بر خروج از بندهای 26 و 36 توافقنامه برجام، حال به روزهای پایانی فرصت 60 روزه ایران به اتحادیه اروپا و اعضای باقی مانده برجام رسیده ایم.

با وجود اولتیماتوم های جدی ایران مبنی بر خروج مرحله ای از برجام پس از این  60 روز به اروپا، گویا آنها این  هشدار را جدی نگرفته اند. «حشمت الله فلاحت پیشه»، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در این باره گفته است: «ضرب‌الاجل ۶۰ روزه ایران به معنای خروج از برجام نیست. کلیت ضرب‌الاجل آن است که آمریکایی‌ها در ادامه سلسله تحریم‌هایشان مبادلات هسته‌ای ایران را تحریم کردند.» وی در مورد جدی بودن این ضرب‌الاجل‌ها گفت: «ایران ضرب‌الاجل‌هایی است که با دست پر صورت می‌پذیرد و در قالب دستاوردهایی است که به‌خصوص در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران دستاوردهایش را به پیش می‌برد. این آمریکایی‌ها هستند که چنین فضایی را شکل داده‌اند و ایران هم به هیچ‌عنوان وارد فضای انتحاری نخواهد شد. ایران در حال حاضر صیانتی عمل می‌کند؛ به عبارت دیگر یعنی از دستاوردهایش صیانت می‌کند.»

این سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در حالی است که مقامات و مسئولان کشور هر کدام دراین باره به اظهار نظر پرداخته و همه بر جدی بودن ایران برای خروج مرحله ای از برجام پس از پایان شصت روز تاکید می کنند. به ویژه اینکه در روزهای گذشته «بهروز کمالوندی»، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به خبرنگاران گفت: «درباره مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی ایران، منتظر تصمیم مقامات هستیم. هنوز برای اروپایی‌ها وقت باقی است. آنها در گذشته هم فرصت داشتند که یک سال صبر استراتژیک بود و دو ماه هم فرصت دادیم. اروپایی‌ها اظهار عجز کرده‌اند، اما این موضوع به وزارت خارجه مربوط هست. فکر نکنند که بعد از 60 روز، بار دیگر فرصت 60روزه خواهند داشت. اقدامات ایران در راستای بندهای 26 و 36 برجام است.» این سخنان کمالوندی و سایر مقامات ایران با واکنش کشورهای اروپایی روبرو شد از دعوت ایران به صبوری توسط «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه تا درخواست آلمان از ایران به اجرای تعهدات برجامی.

درخواست هایی که تکراری بوده و گوش ایرانیان از این سخنان پر است. آلمان در حالی از ایران می خواهد به تعهدات برجامی خود پایبند باشد که گویا فراموش کرده کشوری که باید به تعهدات برجامی پایبند می بود یعنی آمریکا، نه تنها به آن عمل نکرد بلکه به صورت یکجانبه خارج شد و متحدان اروپایی را در پیمودن ادامه مسیر برجامی تنها گذاشت. کشوری که همواره دم از مذاکره و در عین حال تهدید علیه ایران می زند و خود را در توهم مذاکره با ایران می بیند. سردرگمی ترامپ و کابوس وی برای انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا، خواب از چشمان وی ربوده است چرا که او تنها با مذاکره با ایران می تواند برای خود اعتبار بخرد به ویژه اینکه او همه متحدین خود از جمله اروپایی ها و همچنین رقبای خود از جمله چین و روسیه را از خود رانده است و تنها با سفر به ژاپن و دیدار با شینزو آبه، امید وافری بسته بود که آن هم به بن بست عدم مذاکره از سوی ایران منجر شد.

توئیت بازی های متناقض ترامپ ادامه دارد؛ اما ایران دولت ترامپ را مناسب مذاکره نمی داند چرا که رئیس جمهور آمریکا یک بار برای همیشه با خروج غیرقانونی و غیرعاقلانه خود از برجام طی یکسال و نیم گذشته، چهره واقعی سیاستهای یکجانبه گرایانه و قلدرمابانه خود را به ایرانیان نشان داد. ایران نیز تمایلی برای مذاکره ندارد چرا که می داند اکنون زمان مناسبی برای مذاکره نیست. هرچند به گفته «کیوان خسروی»، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کشورمان، «سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است که عمدتاً از آمریکا نمایندگی دارند اما به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.»

در این راستا «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، نیز درباره مذاکره گفته بود: «آمریکا اهل مذاکره نیست چراکه آمریکایی‌ها معتقدند مذاکرات بخشی از روند فشار است نه راه حلی برای مشکلات.»

علی شمخانی که این روزها به روسیه سفر کرده است در دهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان، بر پدیده‌ای جهانی به اسم ترامپیسم تاکید کرد و آن را سلیقه‌ای و شخصی دانست. وی در حاشیه این اجلاس نیز گفت: «برخلاف جو سازی ها علیه ایران از سوی برخی، جنگی رخ نخواهد داد چرا که دلیلی ندارد جنگی رخ دهد ضمن اینکه تهمت زدن به دیگر کشورها به شیوه رایج مقامات آمریکا تبدیل شده است و آنها تلاش می کنند از این طریق به کشورهای دیگر فشار وارد کنند.»

شمخانی در این اجلاس به منظور تبادل نظر و گفتگوهای دوجانبه با کشورها، با مقامات امنیتی کشورهایی چون افغانستان، تاجیکستان، روسیه، ازبکستان، ارمنستان دیدار و گفتگو کرده است و به صورت جداگانه بر گسترش همکاریهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی این کشورها با ایران تاکید داشته است.

سفر شمخانی به روسیه و شرکت وی در این اجلاس دو روزه به ویژه با در نظر گرفتن موضوع اصلی این اجلاس تحت عنوان«راه‌های تضمین امنیت ملی، توسعه اقتصادی پایدار و توسعه اجتماعی در مقابله با تهدیدات روزافزون هیبریدی» ، برای ایران بسیار مهم است چرا که در حال حاضر ایران نیز با  تهدید هیبریدی روبرو است. تهدیدات هیبریدی بدین معناست که کشورها علیه یکدیگر، مجموعه‌ای از اقدامات را در دستور کار قرار دهند. بنابراین طبق این تعریف می توان گفت که ایران به نوعی قربانی این نوع تهدید از سوی آمریکا شده است و سخنرانی شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در این اجلاس می تواند ابعاد این نوع تهدید را برای کشورهای حاضر در اجلاس بیشتر نمایان کند. به ویژه اینکه شمخانی، پیش از سفر به روسیه، از کشف و نابودی یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های جاسوسی سایبری سازمان سیا از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران خبر داد و گفت: «بخش مهمی از ظرفیت‌های عملیاتی سیا در کشورهای هدف آمریکا با کشف این شبکه از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران کاملاً نابود شد.» این درحالی است که در این اجلاس، مشاوران امنیت ملی آمریکا و اسرائیل نیز حضور خواهند داشت و اعلام این خبر از سوی شمخانی به نوعی حاکی از قدرت اطلاعاتی و امنیتی ایران در مقابله با هر گونه تهدید خارجی از جمله تهدید آمریکا است.

گفتنی است این روزها، دولت آمریکا از اعمال هر اقدامی علیه ایران  چشم پوشی نکرده است. ترامپ طی (حدود) یکسال و نیم گذشته با خروج از برجام، فشارهای سیاسی و اقتصادی بسیاری را بر ایران تحمیل کرده است اما آنچه که از دید بسیاری مخفی مانده، مداخله آمریکا در حوزه های دیگر از جمله حوزه امنیتی و جاسوسی در همه کشورها از جمله کشورهای مخالف با منافع وی به ویژه ایران است.  شمخانی هم در این اجلاس تلاش خواهد کرد با مطرح کردن این خبر یعنی کشف و نابودی شبکه جاسوسی سایبری  سازمان سیا آمریکا، بر عملیات خرابکارانه سیا در کشورهای مختلف تاکید و آن را به عنوان مهمترین بحث این اجلاس در روسیه مطرح کند.  

گفتنی است، روسیه میزبان این اجلاس دو روزه است که در این اجلاس نمایندگان عالی کشورهای مختلف از ۵ قاره جهان در خصوص مهمترین موضوعات مشترک در حوزه امنیت بین الملل به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز