بیانیه ضد ایرانی و شرم آور آمریکا و متحدانش درباره تحولات منطقه خاورمیانه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۱:۱۶:۵۶
کد خبر: ۸۶۱۷۵۷
چهار کشور آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات با صدور بیانیه ای مشترک و شرم آور با ابراز نگرانی درباره افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه،‌ ادعای بی اساس خود مبنی بر نقش ایران در بی ثباتی منطقه و حمله به نفت کش ها در خلیج فارس و دریای عمان را تکرار کردند.

به گزارش گروه خبر سیاسی خبرگزاری برنا، در این بیانیه که از طریق تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: این حملات آب راه‌های بین المللی را که همه ما برای کشتیرانی به آن متکی هستیم تهدید می‌کند. این در حالی است که کشتی‌ها و کارکنان بایستی در امنیت کامل از آب‌های بین المللی تردد کنند.

این بیانیه ادعایی، از ایران خواسته تا دست از آنچه که از آن به عنوان «اقداماتی که منطقه را تهدید می‌کند» یاد شده، بردارد و بر ضرورت راه‌حل دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها تأکید شده است.

همچنین دراین بیانیه، نسبت به حملات جنبش انصار الله یمن علیه عربستان توسط موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین، ابراز نگرانی شده و در عین حال از عربستان سعودی (به عنوان کشور متجاوز به یمن) حمایت کامل شده و خواستار توقف سریع حملات جنبش انصار الله شده اند.

صادر کنندگان این بیانیه ادعایی، بر تعهد خود در خصوص روند صلح در یمن تأکید و از اقدامات «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن حمایت کرده‌اند و از طرف‌های یمنی خواسته اند تا به‌طور سازنده با فرستاده ویژه سازمان ملل برای سرعت بخشیدن به اجرای توافق استکهلم تعامل کنند.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که عربستان و امارات به عنوان آغاز کنندگان جنگ علیه یمن و انگلیس و آمریکا هم به‌عنوان حامیان تسلیحاتی این تجاوز، متهم هستند.

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصورهادی» رییس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نیز نقش جدی داشته است. این کشور همچنین دو سال قبل پیش‌نویس قرارداد فروش ۴۸ جنگنده «تایفون» را در جریان سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به لندن امضا کرده است.

دادگاه انگلیس هفته گذشته با صدور حکمی که یک پیروزی چشمگیر برای گروه‌های ضد جنگ محسوب می‌شود، فروش سلاح به عربستان توسط دولت انگلیس را غیر قانونی اعلام کرد.

قضات دادگاه اعلام کردند که فرایند تصمیم‌گیری دولت برای فروش سلاح به عربستان اشتباه بوده است. هرچند این به معنای توقف سریع مجوز صدور سلاح به عربستان نیست اما در جلسه دادگاه تأکید شد که دولت انگلیس بایستی این معاملات را موردبازنگری قرار دهد.

از سویی، نمایندگان جنبش مردمی انصار الله و دولت فراری یمن در ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر) گذشته درنتیجه رایزنی‌هایی که در استکهلم سوئد انجام شد، در خصوص رفع مشکلات استان الحدیده در غرب این کشور و نیز درباره پرونده تبادل اسیران دو طرف به توافق رسیدند.

بااین‌حال، انصار الله می‌گوید که ائتلاف عربی به تعهدات خود به توافق استکهلم پایبند نیست و در این مسیر کارشکنی می‌کند. تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن‌بست رسیده است.

نظر شما
پرونده ویژه