وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران:

مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست/ شورای حکام جز در حوزه برجام که آن هم باید آژانس گزارش دهد؛ اصلاً موضوعیتی ندارد

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۱:۱۲:۰۶
کد خبر: ۸۶۸۹۱۸
مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست/ شورای حکام جز در حوزه برجام که آن هم باید آژانس گزارش دهد؛ اصلاً موضوعیتی ندارد
وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه، در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره سفر مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به ایران گفت: مشاور آقای مکرون سحرگاه امروز وارد تهران شده. است مذاکراتش را اگر شروع کرده باشد که فکر نمی کنم شروع کرده باشد، من بعد از ظهر او را می بینم و هنوز نمی دانم ایشان چه نکاتی را مطرح کند. البته موضع ما کاملا مشخص است. جمهوری اسلامی بر اساس برجام عمل کرده است. مشکل اروپایی ها خودشان هستند که آمادگی ندارند برای امنیت خودشان هزینه کنند.

ظریف خطاب به آمریکایی ها تاکید کرد:  مشکل اصلی آمریکا است که از  برجام خارج شده و باید آن مشکل را حل  کند. جمهوری اسلامی موضعش صریح است. هیچ گاه تحت فشار مذاکره امکان پذیر نیست. باید فشارها را متوقف و جنگ و تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران را متوقف کنند و بعد برای اجرای برجام با آنها صحبت شود.

وی افزود: مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست. برجام یک ساز و کار دارد و آن ساز و کار برای این است که مانع از نقض برجام شود. برجام نقض شده و در 5 نامه ای که به خانم موگرینی قبل از خروج برجام  نوشتم و به ویژه بعداز خروج آمریکا، اعلام کردم رسما ساز و کار ماده 36 عملیاتی شده است.

ظریف همچنین با اشاره به عدم اجرای تعهدات برجام از سوی اروپا گفت: جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرا و به فاصله کمی در سطح وزرا برگزار و ۱۱ تعهد در جلسه اول به ایران داده شده و در جلسه دوم این تعهدات مورد تاکید قرار گرفته اما هیچکدام از این تعهدات عملی نشده است.

ظریف همچنین درباره جلسه امروز شورای حکام گفت: جالب است کشوری که برجام را نقض و پاره کرده برای اقدامی که در داخل برجام است و ارتباطی هم با پادمان و پروتکل الحاقی ندارد؛ تقاضای تشکیل جلسه می دهد. اقدامی که از نظر آنها نقض برجام است. شورای حکام جز در حوزه برجام که آن هم باید آژانس گزارش دهد؛ اصلاً موضوعیتی ندارد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که برخی ادعا کردند که انگلیس خواستار معاوضه زاغری با نفتکش توقیف شده ایرانی توسط انگلیس است، گفت: همچنین پیشنهادی نکردند و این اقدام راهزنی دریایی است و ضرورتی ندارد که چنین درخواستی مطرح کنند.

وی افزود: این نفتکش نه مالکیتش با ایران است و نه پرچم ایران دارد. پیگیری حقوقی به معنای آن است که کسی که مالکیت دارد یا پرچم دارد، باید پیگیری کند. ما فعلا پیگیری سیاسی می کنیم و صاحبان نفت و کشتی می توانند پیگیری حقوقی کنند که آنها هم اقدامات خودشان را انجام می دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: برجام امکانی را به جمهوری اسلامی داده است که بتواند از این امکان استفاده و گام هایی که می تواند را طراحی کند. گام هایی که بستگی به خودمان دارد. این اقدامات را انجام می دهیم تا زمانی که نیاز داشته باشیم. این که ما تلاش کنیم هرچه سریعتر از برجام خارج شویم ممکن است برخی به خاطر مسائل سیاسی داخلی دوست داشته باشند، اما در حوزه منافع ملی باید، کسانی که درباره منافع ملی تصمیم می گیرند، نهایتا این تصمیم را اتخاذ کنند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی ایران پس از تجاوز پهباد آمریکایی به خاک ایران گفت: اولین کشوری که در مورد پهباد آمریکایی وارد عمل و مانع شدند که آمریکایی ها روایت غلطشان را به دنیا ارائه بدهند، ما بودیم. در واقع همکاری بسیار خوبی با ستاد کل داشتیم و همین موضوع باعث شد که ما بتوانیم با فاصله خیلی کمی هم، سفیر سوئیس را احضار و اعتراض کنیم. در این راستا اطلاع رسانی کردیم و نامه به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشتیم و اقدامات خودمان را انجام دادیم البته ما پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز