در نشست هم اندیشی رییس و اعضای شورای عالی استانها با کمالوندی مطرح شد:

کمالوندی: جلسه شورای حکام درباره ایران نشان استیصال آمریکا است/ جلسه شورای حکام خروجی نخواهد داشت

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۵:۱۵:۲۴
کد خبر: ۸۶۹۱۵۲
کمالوندی: جلسه شورای حکام درباره ایران نشان استیصال آمریکا است/ جلسه شورای حکام خروجی نخواهد داشت
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: جلسه شورای حکام درباره ایران نشان استیصال آمریکا است و خروجی نخواهد داشت.

 به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، نشست هم اندیشی رییس و اعضای شورای عالی استانها با حضور بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ، دقایقی پیش آغاز شد.

در ابتدای جلسه «مرتضی الویری» رییس شورای عالی استانها علت اینکه موضوع هسته‌ای در شورای عالی استانها مطرح می‌شود را تشریح کرد و گفت: خانواده شوراها یک شبکه مدیریتی است که به وسیله این خانواده کل کشور با یکدیگر مرتبط میشود.

وی افزود: مدیریت شهری می‌تواند در خدمت سیاست‌های کلی نظام باشد.

الویری خطاب به کمالوندی گفت: می‌خواهیم بدانیم درخواست شما از خانواده شورا چیست؟ و شورا چه کمکی می‌تواند انجام دهد؟

کمالوندی بیان داشت: بنا بر این بود که بحث های تئوریک مطرح کنیم  و پس از ان بحث های روز رامطرح کنیم  که به علت حضور رسانه های بحث تئوریک را خلاصه مطرح می کنیم  و بیشتر به مسائل روز می پردازیم.

 وی افزود: شوراها در همه شئونات دخیل هستند و بهتر است از اتفاقات مطلع باشند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اتفاقی که در سیاست خارجی رخ می دهد را نمی توان بدون فهم زمینه های تئوریک درک کرد. آمریکا تلاش کرد جای خالی نظام فروپاشی شده را بگیرد و یک نظام تک قطبی یکجانبه را پایه گذاری کند. اتفاقاتی که در عراق و سوریه رخ داد  تلاشی بود که بتوانند در  جایگزین  نظام قبلی حاکم در آنجا شوند.

وی در مورد تامین امنیت در این شرایط گفت: امنیت یک امر سیال است و به عناصر دیگر مرتبط است. بنابراین سخت ترین کار تامین امنیت است که به عنوان یک بار سنگین بر روی دوش کشور و کشورهای دیگر محسوب می شود. گروههای تروریستی مدعی بودند که می توانند این خلا را پر کنند و این بهم ریختگی برای کشورهایی متوسط چون ایران فرصتی طلایی محسوب می شود و در عین حال می تواند به عنوان تهدید باشد.

وی افزود: گفته می شود که ایران در منطقه دخالت می کنند، ترکیه و عربستان سعودی نیز در منطقه تلاش می کنند و این به دلیل بهم ریختگی شرایط موجود است. برقراری امنیت و دفع تهدیدات  به رصد دائمی نیازمند است. برنامه ریزی این شرایط، رجال سیاسی چندبعدی را می طلبد. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند این یک پیچ تاریخی است و اگر آن را پشت سر بگذاریم گشایشی حاصل می شود. با ظرفیت هایی که ایران در اختیار دارد این کشور  از پس این مشکلات بر می آید این بحرانها  اگزیستانسیال یا موجودی و ماهیتی برای ایران نیست ولی می تواند صدماتی را ایجاد کند که با برنامه ریزی می تواند مانع این صدمات شد.

کمالوندی ادامه داد: در شرایطی که تشریح شد آمریکا مسئله هسته ای ایران را مطرح کرد چون می خواست به کشور فشار وارد کند زیرا نمی خواست ایران از این شرایط به نفع خود استفاده کند و اینگونه تلقی می کردند که اگر ایران را خطری جهانی معرفی می کنند  و نه خطر برای اسرائیل، باید اجماع می کردند  چون در مورد حقوق بشر و تروریست نمی توانستند با بهانه حقوق بشر و تروریسم علیه ایران اجماع کنند بحث هسته ای را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه اروپایی نواقص خودشان را دارند گفت در اجرا می بیند که فرمان بخش خصوصی دراختیار آمریکا است و این که می گویند محدودیت دارند حقیقت دارد ولی اینگونه نیست که نتوانند راهی پیدا کنند و باید اراده داشته باشند و احساس کنند در مقابل آمریکا بایستند. در 18 اردیبهشت 98 آمریکایی ها به دنبال راهی بودند که بگویند ایران نقض برجام را انجام داده است اما گزارش های آژانس نشان داد که ایران به تعهدات خود پایبنداست.بنابراین آمریکا از برجام بیرون آمد با این تلقی که بقیه را هم مجبور کند که از برجام خارج شوند. در اینجا معادله اروپا اینگونه بود که آمریکا از برجام خارج می شود  و ایران احساسی عمل می کند و در نهایت از برجام خارج می شود پس اروپا طرف آمریکا را می گیرد اما ایران منطقی برخورد کرد. در ادامه ایران مشاهده کرد که ترازوی حقوق و تعهداتش تعادل ندارد. بنابراین در پی این برآمد که یک کفه ترازو کم شود و تعادل صورت گیرد.

کمالوندی گفت: نیاز به تولید20 درصد به راکتور تحقیقی تهران مربوط می شود ما فعلا سوخت داریم اما ایستگاه بعدی یعنی تولید 20 درصد را برای اینجادرنظر گرفتیم.

وی بااشاره به جلسه شورای حکام گفت: شورای حکام نیم ساعت دیگر برگزار می شود این جلسه نشانه استیصال آمریکا است. براساس قواعد  شورای حکام، 35 کشور عضو می توانند درخواست جلسه اضطراری کنند. صرف اضطراری بودن اهمیت ندارد مگر اینکه کسی بخواهد از آن سواستفاده تبلیغاتی کند. ایران در پروتکل الحاقی هیچ تعهدی ندارد که 300 کیلو را 400 کیلو نکند و 3/7 را 4 و نیم نکند. سوال اینجاست که ایران کدام ماده پروتکل را نقض کرده است.

وی بیان داشت: اگر مقصود آمریکا، برنامه استکه خود از برجام خارج شده است. آمریکا از این جلسه استفاده تبلیغاتی می کند و خروجی نخواهد داشت. بنابراین تلاشهای بیهوده می کند که نپختگی سیاسی در آن مشهود است و اقدامات آنها به لحاظ سیاسی صحیح نیست. اروپایی ها می گویند که آمریکا بیش از هر کشوری برای آنها مشکلاتی را ایجاد کرده اند.

وی گفت: اگر نظر مخالف داریم باید یکدیگر را تحمل کنیم. اگر جامعه دنبال اشتراکات باشد ما اشتراکات زیادی داریم. ما انقلاب کردیم و قرار بود بقیه را متوجه خود کنیم که چقدر با هم متحدیم. برای این اتفاق باید حکمت نظری به حکمت عملی و رعایت اخلاق منتهی شود.

کمالوندی در خصوص برجام گفت: برجام برای کشور اصل نیست اما اگر بتواند منافع را تامین کند خوب است و حفظش هم خوب است. برجام کار بزرگی بود که انجام شد. همچنین حفظ حقوق و مذاکره با قدرتهای بزرگ دنیا کار بزرگی است. برجام برای ما اصل نیست بلکه اصل منافعمان است. اروپایی ها الان می دانند که منافعشان و امنیتشان ایجاب می کند که برجام حفظ شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز