بیست و یکم دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه؛

نماینده دادستان: کلهر مهره کلیدی در شبکه فساد اختاپوسی است

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۳۹:۱۵
کد خبر: ۸۷۴۳۵۳
نماینده دادستان: کلهر مهره کلیدی در شبکه فساد اختاپوسی است
بیست و یکمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده متهمین بانک سرمایه امروز دوشنبه ۳۱ تیرماه در شعبه سوم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مسعودی‌مقام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ قاضی مسعودی مقام، در ابتدای بیست و یکمین جلسه از رسیدگی به این پرونده ضمن تفهیم مفاد 193 و 194 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 92 اظهار کرد: جلسه قبل مانی رهبری مدافعات خود را بیان کرد و نوبت به وکیل مدافع ایشان رسید. وکیل وی اگر مدافعاتی در خصوص اتهام مشارکت در اخلال عمده و 28 فقره خیانت در امانت دارد بیان کند.

در ابتدای این جلسه وکیل مدافع رهبری به درخواست قاضی مسعودی مقام در جایگاه حاضر شد. وی دفاعی را مطرح نکرد و گفت: در حال آماده کردن لایحه ای است که در دفاع آخر آن را مطرح خواهد کرد.

سپس کلهر در جایگاه حاضر شد. قاضی اتهامات وی را قرائت کرد. قاضی گفت: آقای کلهر به مشارکت در  اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشاکرت در سه فقره خیانت در امانت، به مبلغ بیش از 2 هزار میلیارد ریال متهم است. کلهر اتهامات را قبول نکرد و گفت: در دوره مدیریت به دلیل بیماری در بانک حضور مستمر نداشتم. در مورد شرکت کژال به صراحت مخالفت خود را بیان کردم و به غیر از آن، اصل سند اعلام موافقات خود با ضمانت نامه ها را دارم.

قاضی به وی گفت: شما در مورد بیماری تان باید از  پزشکی قانونی نامه بگیرید. چون در برخی جاها دیده شده که در ساعات عصر روز سالم هستید و به راحتی رفت و آمد می کنید.

قاضی مسعودی مقام گفت: آقای بیرانوند توضیح دادند که شما بعدا پرونده ها را دستکاری می کردید و می نوشتید با پرداخت ضمانت نامه ها مخالف هستید. کلهر گفت: من ادعای آقای بیراوند را رد می کنم این نوعی آدرس غلط دادن است. در مورد شرکت پژواک هم صراحتا مخالفت خود را اعلام کرده ام. منشا تضرر یک سال بعد از خروج من از بانک بوده است. آنچه که هیئت مدیره تصمیم می گرفت و من امضای هیئت مدیره را می گرفتم و بعد از ابلاغ رونوشت به اعضای هیئت مدیره می فرستادم. ادعای آقای بیراوند اشتباه است و ایشان آدرس غلط دادند.

سپس قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: کلهر مهره کلیدی در شبکه فساد اختاپوسی است. ایشان از طرفی به پرویز کاظمی وصل بودند و از طریق ایشان وارد بانک سرمایه می شوند و شرکت های مورد حمایت کاظمی توسط کلهر واسطه گری می شده است. کلهر به سمت هدایتی هم متمایل می شود و در راستای صدور ضمانت نامه به شرکت های موسوم به کارتن خواب ها اقدام می‌کرده است.

نماینده دادستان در مورد ضمانت نامه شرکت های کارتن خواب گفت: در شرکت فنل کژال 110 میلیارد  تومان ضمانت نامه گرفته است. در مصوبه هیئت مدیره سندی است که کلهر امضا نمی کند. در حالیکه دبیر بوده است. خودش امضا نمی کند که پایش گیر نباشد. به من  می گوید طبق قانون 129 بخشایش نمی توانسته نامه را امضا کند. بیرانوند نامه ای به زاهدی می زند و در مورد امضای اعضای کمیته اعتباری که 2 عدد بوده از زاهدی سوال می کند. در نهایت کلهر مجبور به امضا می شود. بعد از صدور ضمانت نامه کلهر صورت جلسه را برمی دارد و بالای آن می نویسد، من مخالفم. این نامه‌ها اسکنی است. ضمانت نامه صادر شده، فساد شکل گرفته و آقایان طراحی می کردند که پای خود را بیرون بکشند.

قهرمانی در مورد دریافتی های کلهر گفت: تصویری داریم که آقای مهدی محمدی همه دریافتی های کلهر را واریز می کرده است و توسط فرزان به امامی و سپس به کلهر واریز می شده است. کلهر با فرزان در دوبی هم ارتباط داشته است. آقای کلهر که در دوران احمدی برکنار می شود، تصویر برکناری او به فرزان در دبی فرستاده می شود و بعد فرزان این تصویر را به امامی می دهد و در پیامی می گوید این را کَل زده مگر زاهدی نرفته به جای او.

قهرمانی ادامه داد: کلهر اطلاعاتی در مورد دبیر هیئت مدیره داشته که امامی آن اطلاعات را از او دریافت می کرده است. چت هایی هم بین امامی و کلهر موجود است. کلهر باید در خصوص شرکت سایه گستر توضیح بدهند. چرا سهام این شرکت را واگذار کردند. به چه کسی و با دستور چه کسی واگذار کرده اند. برای شرکت های هاشمی چه اقداماتی به نفع آقایکاظمیان انجام داده اند و ارتباطشان با امامی و فرزان چه بوده است.

کلهر در جایگاه حاضر شد و گفت: شرکت سایه گستر از شرکت های زیرمجموعه بانک سرمایه بوده است. 28 درصد سهام این شرکت از میان رفته بود. ما برای اینکه، 28 درصد را جبران کنیم یک شرکت بازرگانی به اسم جهان بین تأسیس کردیم. ما سهام را تبدیل کردیم و به عنوان دارایی بانک به شرکت جهان بین دادیم تا کار بازرگانی کنند و اجاره به شرط تملیکی وجود نداشت. نامه ای از اقای ضیایی به دستمان رسید که گفتند وجه در اختیار ایشان هست و مسئولیت آن هم با ایشان است. که بعدا متوجه شدم این وجه در حساب روژا ابوالقاسمی رفته و او هم پول را به نظام پزشکی واریز کرده است.

دادستان گفت: فردی به نظام پزشکی بدهکار بوده و آن را از جیب فرهنگیان پرداخت می کرده است. وی خطاب به کلهر گفت: شما باید در این خصوص اعلام جرم می کردید. کلهر گفت: من چگونه باید اعلام جرم می کردم. از سهام دار عمده، رسیدی توسط ضیایی از صندوق ذخیره فرهنگیان به من رسید و گفته شد ما مسئولیت داریم. سهامدار عمده گفت که پول در اختیار اوست و من دیگر مسئولیتی نداشتم.

کلهر همچنین ارتباط با فرزان و امامی را رد کرد و د ر مورد امضاها گفت: در مورد امضاها من در کمیته اعتبارات مخالفت کردم و هیچ دستکاری در اسناد نداشتم و دلیل اخراج من هم همین موضوع بوده است. اقدامات من طبق اصول اسناد است. ما در کمیته مخالفت کردیم و بعد مدیر یا معاون اعتبارات اسناد را با خودش می برد من چطور به اسناد دسترسی داشتم.

قهرمانی گفت: اگر در  کمیته اعتبارات مخالف بوده اید چرا اصلا نامه را در هیئت مدیره مطرح کرده اید. کلهر گفت: برگه ها یکی است. قسمت بالا کمیته اعتباری و قسمت پایین زیر نظر هیئت مدیره است. من در همان نامه اعلام مخالفت کردم اگر اصل سند دیگری دارید ارائه دهید.

وی افزود: من در طول خدمتم یک سهو قلم اتفاق افتاد که من خودم آن را تصحیح کردم، نامه ها را منشی دفتر تنظیم می کرده است برگه اعتبارات یک نسخه بوده و من در همان یک نسخه اعلام مخالفت کرده ام.

کلهر ارتباط با امامی و فرزان را رد کرد و سپس دادستان پیامک های ارتباطی میان آنها را میان کلهر و امامی و فرزان را قرائت کرد. قاضی گفت: تصاویری در اختیار داریم که شما با آنها در ارتباط بوده اید و اقداماتتان با توجه به آینده بوده است که در اتهام نباشید. اما خوشبختانه مستندات وجود دارد ارتباطات شما در بانک سرمایه از نوع ارتباطات صحیح نبوده است. عزل و نصب ها و نادیده گرفتن حقوق ملت برای شما که منکر جرم هستید، زیبنده نیست. سپس وکیل کلهر در جایگاه حاضر شد و ضمن رد اتهامات وی از قاضی درخواست اعلام برائت کرد.

سپس بیرانوند از مدیرعامل بانک سرمایه برای توضیح در مورد پرونده کلهر در جایگاه حاضر شد. وی گفت: تکیه کلام آقای کلهر اصل اسناد است. آیا سندهای اتوماسیون جزو  سندها هست یا نیست. کلهر دبیر جلسات و عضو کمیته اعتبارات بود. وی همه ورودی ها را کنترل می کرد. ایشان اطلاع کامل از پرونده ها داشت. اما امضای کمیته را انجام نمی داده و بعد امضای هیئت مدیره را دریافت می کرده از جمله امضای من. آنچه از اتوماسیون به هیئت مدیره می آمده امضای ایشان را ندارد اما در نسخه فیزیکی امضای ایشان با اعلام مخالفت موجود است.

سپس بیرانوند از مدیران عامل بانک سرمایه برای توضیح در مورد پرونده کلهر در جایگاه حاضر شد. وی گفت: تکیه کلام آقای کلهر اصل اسناد است. آیا سندهای اتوماسیون جزو  سندها هست یا نیست. کلهر دبیر جلسات و عضو کمیته اعتبارات بود. کلیه ورودی‌ها را کنترل می‌کرد. ایشان اطلاع کامل از پرونده ها داشت. اما امضای کمیته را انجام نمی داده و بعد امضای هیئت مدیره را دریافت می‌کرده از جمله امضای من را. آنچه از اتوماسیون به هیئت مدیره می‌آمده امضای ایشان را ندارد اما در نسخه فیزیکی امضای ایشان با اعلام مخالفت موجود است

در ادامه پیمان پویان‌مهر در  جایگاه حاضر شد. قاضی اتهامات وی را قرائت کرد که به شرح زیر است. مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی پولی و بانکی از طریق مشارکت در 3  فقره خیانت در امانت به مبلغ بیش از 2 هزار میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع به میزان 15 قطعه سکه تمام بهار آزادی و 21 هزار دلار آمریکا.

پویان‌مهر ضمن رد اتهامات خود گفت که مسئول شعبه اسکان بوده‌است. وی با اعلام فرق بین تعهد و تسهیلات گفت: تعهدات ما در بانک این است که از منابع بانک خرج نمی‌کنیم، صرفا کارمزدی را دریافت می‌کنیم و این منبع درآمدی خوبی برای بانک است. در زمان صدور تعهدات قطعیتی وجود ندارد و بستگی دارد در طول مدت پیمان چه اتفاقاتی بیفتد. این مورد در پرونده من به عنوان تسهیلات قید شده است و درخواست اصلاح دارم. در رابطه با شرکت‌های آقای رضوی هیچ تسهیلاتی را نداده‌ام. من امامی را در پلیس آگاهی تهران دیدم نه من ایشان را می شناختم نه ایشان من را. استخدام من در بانک به این صورت بود که بعد از بازنشستگی از آقای فاروقی در مورد کار پرسیدم و ایشان گفتند که بانک سرمایه جذب نیرو می کند از طریق محاصبه جذب بانک شدم امامی را ندیدم و نمی شناختم و هر گونه ارتباط را قویا تکذیب می کنم.

پویان مهر ادامه داد: افسر پلیس در سلول پلیس نامه ای به من دادند و گفتند این  موجودی صندوق در زمان شماست و چون در سلول پلیس، شب و روز مشخص نیست و تنها با چند لامپ فضا روشن می شود من نتوانستم نامه را بخوانم و آن را امضا کردم که بعدا گفتند شما اقرار کردید به دریافت 21 هزار دلار آمریکا و 15 سکه بهار آزادی.

وی در مورد اقاریر همسرش گفت: همسر من نسبت به من ادعاهایی را مطرح کردند و اگر ادله دارند باید  ارائه بدهند.

دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: در فرق بین تعهد و تسهیل  که آقای پویان مهر مطرح کردند باید بگوییم در زمانی که پویان مهر در شعبه اسکان رئیس بودند، بانک به دلیل شرایط بدی که داشت نمی‌توانست تسهیلات بدهد، اینها فکر کردند چطور قوانین را دور بزنند، خودشان می‌گویند مسیر را از طریق ضمانت‌نامه برویم ضمانت نامه یک حُسنی دارد و آن این است که در ضمانت نامه ردیابی دشوار می شود. اینها فکر می کنند اگر ضمانت نامه را بدهند نه تنها بانک مرکزی برخورد نمی کند بلکه آنها را تشویق هم می کند چرا که برای پرداخت ضمانت نامه باید 10 درصد از مبلغ ضمانت نامه را پرداخت کند اما نهایتا یک سال بعد بانک زمین می خورد ضمانت نامه یک مسکن قلابی بوده است.

قهرمانی خطاب به پویان مهر گفت: آیا نباید وثیقه ضمانت نامه درجه اول باشد؟ چرا ضمانت نامه را صادر کردید؟ اینها هم قانون است در ضمانت نامه بانکی وثایق باید در درجه اول باشد یعنی  یا پول یا املاک مرغوب. اما وثایق این ضمانت نامه ها قراردادهای لازم الاجرا بوده اند. ایشان می گویند وظیفه هیئت مدیره بوده اگر من یک معتاد را می آوردم و درخواست ضمانت نامه می دادم به او هم ضمانت نامه می دادید؟ یا او را از بانک بیرون می انداختید؟

قهرمانی در رد اظهار بی‌اطلاعی پویان‌مهر اظهار داشت: آقایی به نام میرسعید حسینی را از بابل می‌آورند و از او در خیابان امضا می‌گیرند و بعد از چند وقت از بانک با او تماس می‌گیرند و به او می‌گویند که به نام شما یک چک چهل- پنجاه میلیاردی ضمانت نامه صادر شده است. آقای حسینی گفت که مستقیم پیش آقای پویان‌مهر رفته است.

قهرمانی خطاب به پویان‌مهر گفت: آقای پویان‌مهر چرا این تخلف را اطلاع ندادید؟ شما از این وضعیت مطلع بوده‌اید. اسناد یکی از شرکت‌ها در منزل شما بوده است، 10 سکه در منزل شما پیدا شده و آنها را از یکی از شرکت‌های کاغذی دریافت کردید. شما یک جایی حتی به عنوان معاونتان امضا زده اید. یک مورد مصوبه 110 میلیاردی را در مراسم تشییع جنازه در بهشت زهرا امضا کرده اید.

نماینده دادستان در مورد نحوه ورود وی به بانک سرمایه بیان داشت: آقای غندالی با پویان مهر در بانک سرمایه مصاحبه کرده‌اند در حالی که آقای غندالی سهامدار بانک بوده، آیا غندالی به عنوان سهامدار حق مصاحبه داشته است؟ به این دلیل پویان‌مهر را وارد بانک سرمایه می‌کنند که در او ضعف نفس و حرف گوش کنی را شناسایی می‌کنند. در خصوص آقای رضوی دفاعیاتشان مورد قبول است.

قهرمانی در رد ادعای پویان‌مهر مبنی بر اینکه در این بانک فقط پیشنهاددهنده بوده است، گفت: در شعبه شما فقط پیشنهاد دهنده نبودید. رئیس شعبه اگر مدارک کامل بود با در نظر گرفتن سقف اعتبارات پرونده را به کمیته اعتبارات می‌فرستد. شما از شرکت‌هایی که یک هفته مجوز داشته‌اند، گردش مالی نداشته‌اند، اطلاع داشتید چرا اعلام جرم نکردید؟
 

وکیل مدافع پویان مهر خطاب به قهرمانی گفت: وقتی فردی اقرار می کند که تحصیل نامشروع داشته است برای چه کسی و بابت چه کاری بوده است؟ در این زمینه چه تحقیقی شده است؟ آیا فرد را آوردید؟ اقرار کرده است؟ مواجهه حضوری بوده است؟  اگر فقط مبنا را معرفی عمر و زید توسط یک فرد بدانیم و تحقیق بیشتری نکرده باشیم جفا کرده ایم. باید بررسی شود اقدامات افراد بر اساس سوء نیت بوده است؟ آیا باید الان در مورد آقای علی محمدی که به عنوان پلیس در این پرونده توسط آقای خانی معرفی شده است و زحمت می‌کشند صرفا به دلیل اینکه آقای خانی او را معرفی کرده است، سوء نیت داشت.

نماینده دادستان در خصوص اظهارات وکیل پویان‌مهر گفت: شما وظیفه ذاتی خود را انجام دهید ولی نگویید اینها وظیفه خود را انجام داده‌اند. اقدامات آنها کاملا غیرقانونی بوده است. رئیس شعبه فیلتر اول فساد است. به شرکت‌هایی که صلاحیت ندارند و صورت‌های مالی مشابه دارند و تازه تاسیس هستند قانونا مدیر شعبه نمی‌تواند آن را معرفی کند و پیشنهاد دهد.

قهرمانی در مورد سوء نیت پویان‌مهر و محرز بودن آن اظهار داشت: میرسعید حسینی که به نام ایشان چهل-پنجاه میلیارد ضمانتنامه صادر کرده‌اند نزد پویان‌مهر می‌رود. سوال اینجاست؛ چرا در ادامه اقدامی نکردید؟
در ادامه محمد سلمان اعلایی از دیگر متهمین این پرونده در جایگاه حاضر شد. قاضی به قرائت اتهامات وی پرداخت. اعلایی اتهاماتش را نپذیرفت و به دفاع از خود پرداخت. دفاعیات وی نصفه باقی ماند. در این لحظه قاضی مسعودی ختم جلسه را اعلام نمود. جلسه بعدی روز چهارشنبه مورخ 2 مرداد برگزار خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز