نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس:

منع تحصیل فرزندان مسئولین در خارج از کشور با حقوق شهروندی مغایرت دارد اما توصیه خوبی است/ امکان قانونی شدن این مسئله وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۵/۱۳ - ۰۷:۴۶:۱۶
کد خبر: ۸۷۹۹۴۹
منع تحصیل فرزندان مسئولین در خارج از کشور با حقوق شهروندی مغایرت دارد اما توصیه خوبی است/ امکان قانونی شدن این مسئله وجود ندارد
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی در خصوص مطالبه معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه از نمایندگان مجلس مبنی بر ارائه طرح ممانعت از تحصیل فرزندان سران مملکت در خارج از کشور گفت: این مسئله با حقوق شهروندی مغایرت دارد اما توصیه خوبی است. این یک توقع انقلابی است که فرزندان مسئولین درجه بالای نظام در کشور بمانند و تحصیلات و اشتغالشان در کشور باشد. به هر حال این موضوع با حقوق شهروندی موافقت ندارد اما من این توصیه را می‌پذیرم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا؛ «محمد مصدق»، معاون حقوقی قوه قضائیه، روز پنجشنبه در همایش نقش حقوقدانان و وکلای دادگستری در گام دوم انقلاب که در همدان برگزار شد، خواهان ممنوعیت تحصیل فرزندان مقام‌های کشور در خارج شده است.

معاون حقوقی قوه قضائیه در این خصوص گفت: تحصیل در خارج از کشور حق مسلم همه است اما نباید از فرزندان سران مملکت باشد که اگر این چنین شد والدین آنها باید استعفا دهند.

مصدق بیان کرد: نماینده انقلابی آن است که در مجلس طرح عدم تحصیل فرزندان عالی رتبه نظام را مطرح کرده و از آن دفاع می‌کند تا منع شود.

«علیرضا رحیمی»، عضو هیات رئیسه مجلس، در واکنش به درخواست معاون حقوقی قوه قضائیه در توئیتر خود نوشت: «بنظر می‌رسد معاون حقوقی رئیس قوه قضائیه با نگاهی افراطی یا احساسی، از نمایندگان مجلس مطالبه طرح منع تحصیل فرزندان مقامات را کرده است. منع قانونی اشخاص برای تحصیل یا زندگی آنها در خارج از کشور خلاف آزادی‌های مصرح در قانون اساسی و حقوق شهروندی است.»

«محمد کاظمی»، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی، در این خصوص به خبرنگار سیاسی برنا گفت: این مسئله با حقوق شهروندی مغایرت دارد اما توصیه خوبی است. این یک توقع انقلابی است که فرزندان مسئولین درجه بالای نظام، در کشور بمانند و تحصیلات و اشتغال‌شان در داخل کشور صورت بگیرد. به هر حال این موضوع با حقوق شهروندی موافقت ندارد اما من این توصیه را می‌پذیرم.

وی افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که فرزندان بسیاری از مسئولین عالی کشوری در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و اقامت دارند. کسی که دل در گرو این کشور دارد این مسائل را باید رعایت کند که فرزندش را درون کشور و برای خدمت به مردم نگه دارد.

کاظمی با تاکید بر اینکه توانمندی‌های فرزندان مسئولین باید در خدمت کشور قرار بگیرد، اظهار کرد: اگر فرزند مسئولی تحصیلات عالی دارد، خدمتش را به مردم داخل کشور ارائه دهد، اگر توان اقتصادی دارد این توان را در اختیار مردم خودش بگذارد. به هر حال فرزند مسئول کشوری ما از ناحیه بیت‌المالی که به پدرش پرداخت شده، صاحب مکنت مادی و علمی شده است و حاصل این سرمایه، علم آن فرد و تمکن مالی اوست. انصاف ایجاب می‌کند که این امکانات در اختیار ملت ایران قرار بگیرد نه در خدمت بیگانگان.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت مطرح شدن این مطالبه، نشانگر این است که گویی بخشی از مسئولین بر خلاف آنچه در تریبون‌ها می‌گویند به ظرفیت‌های کشور باور ندارند، گفت: برداشت همین بوده که این مطلب مطرح شده است. شاید به لحاظ قانونی این مطلب را نپسندم اما به لحاظ ارق وطن پرستی و میهن دوستی معتقدم شیوه خوبی خواهد بود.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا این مطالبه می‌تواند در مسیر قانونی شدن پیش برود یا خیر، اظهار داشت: امکان قانونی شدن این مسئله وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز