یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد؛

تبدیل سهام عدالت به اوراق بهادار به نفع مردم/ نیاز به طراحی مکانیزم‌ برای مشخص شدن بهای اوراق بهادار هستیم

۱۳۹۸/۰۵/۱۸ - ۰۵:۲۹:۲۸
کد خبر: ۸۸۱۵۴۴
تبدیل سهام عدالت به اوراق بهادار به نفع مردم/ نیاز به طراحی مکانیزم‌ برای مشخص شدن بهای اوراق بهادار هستیم
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پذیرش سهام عدالت در بازار فرابورس باعث می‌شود که این سهم نقد شونده شده و از یک برگ خالی تبدیل به اوراقی شود که در بورس به عنوان یک اوراق بهادر می‌توان به آن پرداخت و مردم می‌توانند به صورت راحت و با قیمت منصفانه تری آن را تبدیل به پول نقد کنند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری برنا؛ «عبدالله پوری‌حسینی»، رییس سازمان خصوصی سازی، چندی پیش در خصوص خرید و فروش سهام عدالت در بازار سرمایه اعلام کرده بود که اقدامات لازم از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای ورود سهام عدالت به بورس انجام شده است و در این زمینه پیش‌نویس لایحه تهیه و بعد از ارائه اصلاحات لازم، تائید آن را از وزارت اقتصاد و دارایی کسب کرده‌ایم که در آخر پیش‌نویس مذکور در اختیار هیات وزیران قرار گرفت.

سپس در گفت‌وگویی که خبرگزاری ایرنا با مدیر عامل شرکت فرابورس ایران داشته است این موضوع مطرح می‌شود که از سوی معاونت سازمان بورس نامه‌ای به فرابورس ایران به منظور آمادگی برای پذیرش دهک‌های اول و دوم دارندگان سهام عدالت در بازار سرمایه ابلاغ شده است.

همچنین ابلاغیه‌ای از سوی هیات وزیران و مجلس مبنی بر معامله‌پذیر شدن سهام عدالت ارائه شده و هم اکنون در حال پیگیری‌های لازم است. در همین خصوص با یکی از کارشناسان  درباره تاثیر این کار بر روی بازار سرمایه به گفت‌وگو نشستیم.

«احسان رضا پور»، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره ورود سهام عدالت به بازار بورس بیان کرد: سبد سهام عدالت تشکیل شده از مجموعه شرکت هایی است که در آن صنایع گوناگون وجود دارند؛ از آنجایی که اسامی شرکت های بزرگ در این سهام قرار گرفته اند، برایند سبد بسیار خوب است بطوریکه اگر افرادی که این سهام را در اختیار دارند، در بازه های زمانی بلند مدت این سهام را حفظ کنند بازده بیشتری حتی از سود بانکی می‌توانند بدست بیاورند.

وی ادامه داد: پذیرش سهام عدالت در بازار فرابورس باعث می‌شود که این سهم نقد شونده شده و از یک برگ خالی تبدیل به اوراقی شود که در بورس به عنوان یک اوراق بهادر می‌توان به آن پرداخت و این اتفاق رخ می‌دهد که مردم، می‌توانند راحتر و با قیمت منصفانه تری آن را تبدیل به پول نقد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یکی از مقاصد توزیع این سهام حمایت از قشر ضعیف جامعه بوده است، اظهار کرد: اکنون اگر بخواهند نقش دولت و حاکمیت در اداره این شرکت ها کم تر شود باید خصوصی سازی صورت گرفته و شرکت ها متعلق به مردم شوند. با عرضه این سهم ها در بازار بورس افرادی که نیاز بیشتری به نقدینگی در بازار دارند به خواسته خود می‌رسند اما این مسئله نیز وجود دارد که قشرهای قوی تری از نظر بنیه مالی به جمع آوری و خرید این سهام ها روی می‌آورند که سهام عدالت را از هدف اصلی که دارد، دور می‌کند.

احسان رضاپور در همین خصوص افزود: باید مکانیزم هایی را طراحی کرد که بهای اوراق بهادر مشخص شود چرا که این اوراق نرخ های غیر رسمی دارد و عده ای در یک بازار غیر شفاف در حال داد و ستد هستند و شنیده می‌شود که عده ای آن را وکالتی خریداری می‌کنند. بنابراین نیاز است تا برای اینکه از عرضه زود هنگام افراد جلوگیری کنند باید در مکانیزمی که طراحی می‌شود، شرایطی را به وجود آورند که افراد از این سهام به عنوان پشتوانه وام ها و تسهیلات خود استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که ورود افرادی که بدون کد بورسی هستند اما سهام عدالت دارند، به بازار بورس چگونه اتفاق خواهد افتاد گفت: اگر قرار باشد که عرضه این اوراق در بازار اتفاق بیافتد با توجه به اطلاعات هویتی که قبلا از این افراد گرفته شده است، منطقا باید از طرف دست اندرکاران سهام عدالت و سازمان بورس زمینه هایی در نظر گرفته شود تا افراد کد بورسی خود را بگیرند و باید برای معاملات یک پروسه احراز هویت را از طریق کارگزارهای بورس طی کنند تا بتوانند برای فروش آن اقدام کنند.

وی در پایان درباره سازوکارهایی که باید برای سهام عدالت در نظر گرفت، بیان کرد: حتما برای این موضوع پیش از آنکه این اوراق وارد بازار شود و معاملات آن آغاز گردد، باید تمهیدات لازم در رابطه با بازار گردانی اوراق و ایجاد سازوکارهایی که انگیزه افراد را برای فروش کاهش دهد، طراحی شود. ما نباید مانع فروش افراد باشیم بلکه باید به آنها آگاهی از آینده ای که این سبد سهام می‌تواند داشته باشد، بدهیم. شاید انگیزه فروش در افراد کاهش پیدا کند تا این اوراق به مقصد اصلی خود که در بلند مدت برای گروه های هدف در نظر دارد، محقق شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز