عضو فراکسیون ولایی مجلس:

هیچ دلیلی نمی‌بینم از مصوبات مجمع تبعیت کنم/ نگه داشتن مصوبه مجلس در مجمع خلاف قانون اساسی است/ مخالف تغییر قانون اساسی هستم/ استناد شورای نگهبان به مجمع استناد درستی نیست

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۱۰:۲۹:۰۴
کد خبر: ۸۸۲۷۳۵
هیچ دلیلی نمی‌بینم از مصوبات مجمع تبعیت کنم/ نگه داشتن مصوبه مجلس در مجمع خلاف قانون اساسی است/ مخالف تغییر قانون اساسی هستم/ استناد شورای نگهبان به مجمع استناد درستی نیست
عضو فراکسیون ولایی مجلس گفت: هیچ دلیلی نمی‌بینم از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام تبعیت کنم.

«غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی»، عضو فراکسیون ولایی و نماینده مردم رشت در مجلس، درباره وظایف مجمع بر اساس قانون اساسی به خبرنگار سیاسی برنا گفت: اگر بخواهیم متناسب به قانون اساسی سخن بگوییم در قانون اساسی، تکلیف شورای نگهبان بر مصوبات مجلس کاملا مشخص شده است. یعنی در قانون اساسی آمده است که شورای نگهبان وظیفه دارد مصوبات مجلس را مطابق با قانون اساسی و شرع اسلام تطبیق دهد. این رکن در قانون اساسی رکن درستی است چرا که اگر این رکن نبود، پارلمان و مجلس به محل دیکتاتوری تبدیل می‌شد. یعنی قوه مقننه می‌توانست فراتر از قانون اساسی باشد یا خارج از عرف شرع اسلام حرکت کند. بنابراین وجود این رکن مفید است اما در حال حاضر، اقداماتی در حال انجام بوده که این اقدامات در جهت تضعیف مجلس شورای اسلامی است و مجلس شورای اسلامی را به یک مجلس فرمایشی تبدیل و اقتدار مجلس را گرفته است. بنابراین مجلسی که قرار بود در راس امور باشد باید مطابق با قانون اساسی عمل کند.

جعفرزاده افزود: بنده هیچ دلیلی نمی‌بینم که از مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام تبعیت کنم. مجمع می‌تواند به‌عنوان یک مرجع مشورتی برای مقام معظم رهبری عمل کند و شورای نگهبان نیز می‌تواند از نظر مشورتی آن استفاده کند. بنابراین اگر چیزی به عنوان حکم حکومتی از سوی رهبری برای مجلس صادر شود،  مسئله تمام شده و مشخص است و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که قانون بالاتر از همه است و ایشان در مصادیق مختلف، همواره به قانون استناد کرده اند و همه تلاش ایشان بر این بوده است که چیزی فراتر از قانون انجام نشود. ممکن است بسیاری از مسائل باب میل رهبری نبوده اما از حکم حکومتی استفاده نکردند و بر قانون تاکید داشتند، همچنین ورود نکردند تا قانون تضعیف نشود.

این عضو فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: متاسفانه روند مجمع، روند مناسبی نیست. استنادهای برخی از اعضای شورای نگهبان به مجمع نیز استنادهای درستی نیست. برای مثال شورای نگهبان می نویسد فلان موضوع مغایر با موضع مجمع تشخیص است. قانون اساسی، تکلیف شورای نگهبان را مشخص کرده و ادامه این روند قطعا در جهت تضعیف مجلس است و مجلس را به یک مجلس تشریفاتی و فرمایشی تبدیل می کند و این موضوع، چیز خوبی برای نظام نیست.

 نماینده مردم رشت در مجلس بیان کرد: بنده از همگان تقاضا دارم که به قانون اساسی پایبند باشند و از ادامه این روند جلوگیری شود چرا که روند خوبی نیست. در مجلس در این باره تذکر دادم و از رئیس مجلس نیز درخواست می کنیم که به این موضوع ورود کند و اجازه این همه دخالت مجمع را ندهد. ممکن است بسیاری بخش ها نظر خود را در مورد مصوبات ارائه دهند و بنده با نظر دادن مخالف نیستم اما استناد به نظر و نگه داشتن مصوبه مجلس، اقدام خلاف قانون اساسی است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره اصلاح قانون اساسی نیز بیان کرد: هر زمان که قانون اساسی اصلاح شود و مردم نیز به اصلاح قانون اساسی رای دهند باید از آن قانون تبعیت کرد. اما در حال حاضر مبنای همگان، این کتاب قانون اساسی است. اینکه در آینده چه خواهد شد مشخص نیست و آیا عده‌ای غیب‌گو هستند. درباره یک موضوع در همان روز، همان قانون اساسی قابل استناد است.

وی ادامه داد: فرانسه، بیش از 100 بار قانون اساسی خود را تغییر داد اما همچنان از آن ناراضی هستند. عده‌ای می‌گویند قانون اساسی باید تغییر کند، بنابراین سلایق متعدد است و باید از رهبری تشکر کرد که برابر اظهارنظرهایی مبنی بر تغییر قانون اساسی، مقاومت می کنند. هر اندازه که قانون اساسی را حفظ کنیم بهتر از این است که از تغییرات سخن بگوییم چرا که این تغییرات اگر شروع شود، تمامی ندارد.

وی اظهار کرد: در تغییر قانون اساسی اعمال سلیقه می شود. بنابراین هر زمان که قانون اساسی تغییر کرد و هر چه تصویب شد، همگان از آن تبعیت خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز