امروز انجام شد؛

برگزاری دادگاه پرونده متهمین پتروشیمی با ۱۷ متهم حقیقی و ۷ متهم حقوقی

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۵:۵۱:۱۶
کد خبر: ۸۸۶۵۲۵
برگزاری دادگاه پرونده متهمین پتروشیمی با ۱۷ متهم حقیقی و ۷ متهم حقوقی
سومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمین پتروشیمی در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد و ریاست این جلسه را قاضی مسعودی‌مقام بر عهده داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا؛ در ابتدای جلسه، حسینی نماینده دادستان برای قرائت ادامه کیفرخواست در جایگاه حاضر شد.

حسینی قرائت کرد: حامد مقدم متهم ردیف هفتم است. وی با لیست بارنامه‌هایی که در آنها مداخله داشته، ۱۵۰۰ تن را به فروش رسانده و مبلغ ۲ تا ۲ و نیم میلیارد تومان سود منتفع شده است.

حسینی افزود: حامد مقدم مسئولیت امور بازرگانی داخلی و خارجی چهار شرکت در قم را بر عهده داشته است. وی سهمیه این شرکت‌ها را اخذ می‌کرده و مواد اولیه را در بازار آزاد به فروش می‌رسانده است.

نماینده دادستان در تشریح تخلفات ۴ شرکت مذکور اظهار کرد: شرکت کیمیا پلی استر قم ۳۴۸۱ تن، پت را از بورس کالا خریداری کرده است. با ۵۳ بارنامه به وزن ۱۰۵۲ تن از مسیر خود منحرف شده و در شهرهای دیگر به فروش رسیده است.

وی ادامه داد: شرکت کارا صنعت زبده قم ۱۶۱۶ تن پت خریداری کرده که با ۵۰ فقره بارنامه به وزن ۹۴۱ تن از مسیر خود منحرف شده و به شهرهای دیگر ارسال شده است.

حسینی گفت: شرکت کسرا پلاست پیشرو قم ۴۹۸ تن پت از بورس کالا خریداری کرده، که با ۱۵ فقره بارنامه به وزن ۲۹۷ تن از مسیر خود خارج شده است.

وی افزود: شرکت کوشا رنگدانه قم ۲۹۶ تن پت از بورس کالا خریداری کرده که با ۲ فقره از بارنامه ها از مسیر خود منحرف شده است.

حسینی با بیان اینکه متهم ۲۳۱۴ تن از این ۴ شرکت را به محلی غیر از شرکت‌های فوق حمل کرده است، بیان کرد: ۱۰۰۰ تن برای تامین نقدینگی شرکت ها به فروش رسیده است. از قاضی پرونده درخواست صدور حکم را دارم.

قاضی مسعودی مقام از حامد مقدم درخواست کرد که در جایگاه حاضر شود و سپس اتهامات وی را قرائت کرد و گفت: متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام تولیدی کشور از طریق فروش مواد اولیه پتروشیمی به میزان ۲۳۱۴ تن و مبلغ ۲۰۸ میلیارد ریال هستید.

حامد مقدم ضمن رد اتهامات خود در  دفاع از خود بیان کرد: علت فروش ۱۰۵۶ تن مواد اولیه را ذکر خواهم کرد. افزایش قیمت پت چندین دلیل داشته است اولین دلیل آن افزایش نرخ ارز در ۸ ماه اول سال ۹۷ است. همچنین در فصول گرم تقاضا برای مواد اولیه بسته‌بندی بیشتر می‌شود و افزایش تقاضا افزایش قیمت‌ها را در پی دارد.

وی افزود: تنها تولید کننده محصولات پت پتروشیمی شهید تندگویان است. همه پتروشیمی‌ها می‌بایست عرضه تولیدات خود را ۲۰ درصد افزایش می‌دادند که در ۶ ماه اول با ۲۰ درصد کاهش مواجه بودیم.

مقدم ادامه داد: در کیفرخواست آمده است که دلیل کاهش قیمت این محصولات دستگیری متخلفین بوده است. سوال اینجاست که چرا با وجود اینکه متخلفین در زندان بودند باز هم افزایش قیمت داشتیم.

وی با رد اتهامش مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی کشور بیان کرد: من تنها ۱۱/۸ درصد از مواد اولیه‌ام را فروختم که معادل ۲/۵ درصد سهمیه‌ام بوده است. در کیفرخواست آمده که گران نمایی کردیم و مالیات بر ارزش افزوده را نپرداختیم و شرکت های ما صوری بوده است.

متهم ردیف ۷ این اتهامات را رد کرد و گفت: باید مشخص شود کدام شرکت‌ها مالیات بر ارزش افزوده نداده‌اند. ما در تولید زحمت کشیدیم، شرکت‌های ما صوری نیستند، ضابط پرونده صراحتا اعلام کرده است که شرکت‌های ما فعال بوده‌اند.

حامد مقدم با بیان اینکه در هیچ جای کیفرخواست به اخلال عمده اشاره نشده است، اظهار کرد: در کیفرخواست آمده که ما علم موثر بودن در نظام این کار را کرده‌ایم، مقابله با نظام اتهام بزرگی است و با کار ما سنخیت ندارد.

نماینده دادستان برای ارائه پاره‌ای از توضیحات درباره دفاعیات متهم در جایگاه حاضر شد و گفت: علت اصلی افزایش قیمت پت به دلیل اختلاف قیمت‌ها در بورس و بازار آزاد بوده است. اتهام متهمان این نیست که موجب افزایش قیمت شده‌اند بلکه اتهام آنها فروش مواد اولیه در بازار آزاد و اخلال در نظام بازار آزاد است.

وی افزود: بر اساس محاسبات ما ایشان یک چهارم سهمیه‌شان را در بازار آزاد فروخته‌اند.

متهم گفت: علت فروش سهمیه در بازار آزاد این بوده که بتوانیم هزینه‌های جاری را پرداخت کنیم.

دادستان در پاسخ گفت: اگر شما مدعی هستید که ۱ تن در ۱ ساعت تولید می‌کرده اید پس چرا سهمیه را فروختید؟ چرا تولید نکردید؟

حسینی افزود: ایرادت شما به مقدمات کیفرخواست بود در حالی که ما مشروح آن را در کیفرخواست نوشته‌ایم. وقتی شما سهمیه گرفته‌اید و به جای استفاده برای تولید کالا آن را در بازار آزاد فروخته‌اید، فردی از خرید مواد اولیه در بورس محروم و مجبور شده که از بازار آزاد خرید کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز