سفیر اسبق ایران در اردن:

عربستان نیاز دارد به سمت تنش صفر حرکت کند/ در عربستان به دنبال این هستند که اجلاس ۲۰۲۰ گروه هفت را در ریاض برگزار کنند

۱۳۹۸/۰۶/۰۷ - ۰۵:۰۶:۲۱
کد خبر: ۸۸۸۴۵۴
عربستان نیاز دارد به سمت تنش صفر حرکت کند/ در عربستان به دنبال این هستند که اجلاس ۲۰۲۰ گروه هفت را در ریاض برگزار کنند
سفیر اسبق ایران در اردن اظهار کرد: بعد از جریان نفتکش‌ها و ساقط شدن پهپاد آمریکایی در خلیج فارس، شرایطی طوری شد که عربستان و امارات بیشتر درصدد آن برآیند که چهره‌شان را بزک و اصلاح کنند، دلیل آن برنامه‌هایی است که در آینده دارند.

«نصرت‌الله تاجیک»، سفیر اسبق ایران در اردن و کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار سیاسی برنا درباره اختلافات میان امارات و عربستان گفت: قرینه‌ای برای درگیری بین امارات و عربستان وجود ندارد بلکه اختلافاتی بین این دو کشور مطرح است. برخی از مسائل وجود دارد اعم از مسائل سیاسی، اختلاف استراتژیک در مورد جنگ یمن و نحوه رویارویی با ایران و ...

ماتریکس اختلافات عربستان و امارات

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه در این دو کشور ماتریکسی از اختلافات درونی وجود دارد، بیان کرد: امارات درگیر مشکلاتی است از جمله اختلاف بین شیخ محمد بن زاید، ولیعهد همه کاره امارات، با سایر حکام درباه جنگ یمن و نحوه تعامل با ایران.

وی افزود: عربستان هم سلسله اختلافاتی با اماراتی‌ها دارد؛ از جمله در مورد نحوه تعامل‌شان با ایران، ادامه ائتلاف‌شان در زمینه یمن و نحوه حمایت از نیروها. هر کدام از این دو کشور از نیروهای متفاوتی حمایت می‌کنند. طول کشیدن جنگ یمن و اشتباه استراتژیک آنها، باعث شده که حل کردن مجموع این اختلافات در یک پکیج عملی نباشد.

تاجیک با تاکید بر اینکه این دو کشور ناگزیرند تا تغییر رویکردی نسبت به برخی از مسائل بدهند، گفت: از جمله درباره طولانی شدن جنگ یمن که باعث بی‌آبرویی امارات و عربستان در مجامع بین‌المللی و افکار عمومی شده مسئله دیگر نحوه تعامل‌شان با ایران است.

وی افزود: بعد از جریان نفتکش‌ها و ساقط شدن پهپاد آمریکایی در خلیج فارس، شرایطی طوری شد که این دو کشور بیشتر درصدد آن هستند که چهره‌شان را بزک و اصلاح کنند، دلیل آن برنامه‌هایی است که در آینده دارند؛ مثلا در عربستان به دنبال این هستند که اجلاس 2020 گروه هفت را در ریاض برگزار کنند و این نیاز دارد به اینکه به سمت تنش صفر حرکت بکند. مجموعه این شرایط باعث شده است که در حقیقت شکاف‌های سیاسی، رویکردی و استراتژیک فعال شود و نقطه ضعف سیاست‌های این دو کشور خودش را نشان دهد.

آسیب‌پذیری امارات باعث شده بخواهد مسائلش را با ایران حل کند

سفیر اسبق ایران در اردن درباره سیاست‌های این دو کشور در قبال ایران اظهار کرد: اگر سیاست‌های این دو کشور را در رابطه با ایران مقایسه کنید، می‌بینید اماراتی‌ها جلوتر هستند و وارد فاز عملیاتی شده‌اند. سعودی‌ها فقط اظهار تمایل به بهبود روابط داشته‌اند و قدم جدی برداشته نشده است.

وی با بیان اینکه امارات نسبت به تحولات خلیج فارس آسیب‌پذیرتر از عربستان است، توضیح داد: به دلیل وابستگی امارات به امنیت سرمایه‎گذاری، نقش ایرانیان مقیم در سرمایه‌گذاری در این کشور، تشدید اوضاع امنیتی و تاثیر آن بر فرار سرمایه‌گذاران خارجی اعم از ایرانی یا سایر افراد؛ مجموعه این شرایط امارات را آسیب‌پذیرتر می‌کند؛ لذا این کشور در مقایسه با عربستان تمایل بیشتری دارد مسائل و مشکلاتش را با ایران حل بکند.

تاجیک افزود: بعید می‌دانم اختلاف این دو به حدی برسد که روابط‌شان به هم بخورد. اینها در برخی از سطوح دارای روابط استراتژیک و در بعضی از وجوه دارای روابط دوستانه هستند، در برخی از موارد هم اختلاف دارند ولی هنوز گسل اختلافات انقد شدید نیست که بر نزدیکی این دو کشور غالب شود و بتواند این دو کشور را از یکدیگر دور کند.

 ما باید آینده منطقه را روی اشتراکات بنا کنیم، نه اختلافات

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان درخصوص سیاست ایران در برخورد با این اختلافات بیان کرد: ما باید آینده منطقه را روی اشتراکات بنا کنیم، نه اختلافات؛ اختلافات کشورها بر اساس منافعشان مقطعی است و دیر یا زود حل می‌شود. بهتر است روی مشترکات کار کنیم چراکه هر دو کشوری که با هم اختلاف پیدا کنند شرایط منطقه را از صلح و ثبات دور می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز