ادعای یک فرد نزدیک به جان بولتون؛

یورونیوز: ترامپ برای دیدار با روحانی تحریم ها را لغو می کند/ بولتون مخالفت کرد اخراج شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۴:۱۸:۲۵
کد خبر: ۸۹۷۷۹۷
یورونیوز: ترامپ برای دیدار با روحانی تحریم ها را لغو می کند/ بولتون مخالفت کرد اخراج شد
یک فرد نزدیک به جان بولتون مدعی شد دلیل اخراج او از کاخ سفید تاکید ترامپ بر رفع برخی تحریم ها علیه ایران و مخالفت جدی و تند بولتون در این خصوص بود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، شبکه خبری یورونیوز در گزارشی نوشت: اخراج ناگهانی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در روز سه‌شنبه، پس از آن روی داده که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفته است احتمالا بخشی از تحریم‌های ایران را لغو خواهد کرد تا به این ترتیب در مقامات تهران انگیزۀ لازم را برای آغاز مذاکرات ایجاد کند.

این ادعایی است که از سوی فردی نزدیک به جان بولتون مطرح شده است.

به گفتۀ این فرد، دونالد ترامپ ایدۀ لغو بخشی از تحریم‌های ایران را عصر دوشنبه در جریان گفتگویش با جان بولتون در دفتر بیضی شکل خود در کاخ سفید مطرح کرده است و در واکنش، جان بولتون بطور روشن به آقای رئیس جمهور گفته که کاملا با این ایده مخالف است.

فردای این گفتگو جان بولتون از مقامش به عنوان مشاور امنیت ملی برکنار می‌شود؛ اگرچه دربارۀ این برکناری نیز میان این دو اختلاف نظر وجود دارد. دونالد ترامپ می‌گوید که بولتون را اخراج کرده و در مقابل جان بولتون می‌گوید که استعفا داده است.

بولتون در دوران فعالیتش به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا، همواره طرفدار سیاست «حداکثر فشار» بر ایران بود، با این هدف که با از کار انداختن اقتصاد این کشور، رهبری ایران را درنهایت مجبور به توقف فعالیتهای توسعه طلبانه‌اش در منطقه و پذیرش خواست آمریکا مبنی بر برچیدن برنامۀ هسته‌ای خود کند.

موضوع مشاجرۀ دونالد ترامپ و جان بولتون بر سر تحریم‌های ایران در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهوری آمریکا به تازگی اعلام کرده بود آماده است بدون هیچ پیش‌شرطی با همتای ایرانی خود حسن روحانی دیدار کند؛ دیداری که ممکن است در اواخر ماه جاری میلادی در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک محقق شود.

پیش از اخراج بولتون، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه پیشنهادی مبنی بر اعطای اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران با هدف آغاز مذاکرات مطرح کرده بود و دونالد ترامپ گفته بود که ممکن است با چنین پیشنهادی موافقت کند.

برای عملی شدن این پیشنهاد نیز ترامپ باید با امضای فرمانی، به موسسات مالی اجازه می‌داد تا با تسهیل این معامله و انتقال این مبلغ پول، گرفتار مجازاتهای ناشی از نقض تحریم‌های آمریکا نشوند.

اما این فرد نزدیک به جان بولتون ادعا کرده است که رئیس جمهور عصر دوشنبه در جریان گفتگویش با جان بولتون، فراتر از بحث اعطای اعتبار به ایران رفته و گفته است که احتمالا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو می‌کند و همین موضوع باعث شده جان بولتون تصمیم به استعفا بگیرد.

ایران می‌گوید تا زمانی که تحریم‌ها لغو نشود، حاضر به مذاکره با ایالات متحده آمریکا نیست و رئیس جمهوری آمریکا نیز روز چهارشنبه در جریان گفتگویش با خبرنگاران، احتمال رفع تحریم‌های ایران را رد نکرد. او در پاسخ به پرسشی دربارۀ احتمال کاهش تحریم‌ها گفت: «ببینیم چه پیش می‌آید.»

نظر شما
پرونده ویژه