به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد؛

​پنجمین دادگاه رسیدگی به تخلفات موسسه غیرمجاز حافظ

۱۳۹۸/۰۶/۳۱ - ۰۹:۴۶:۰۳
کد خبر: ۹۰۱۱۸۴
​پنجمین دادگاه رسیدگی به تخلفات موسسه غیرمجاز حافظ
​پنجمین دادگاه رسیدگی به تخلفات موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی ماندگار به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، موسسه غیرمجاز حافظ شش متهم به نام‌های سید احسان الله میرزاباقری برزی فرزند سیداکبر (مدیرعامل موسسه غیرمجاز حافظ)، بهروز پورانی فرزند سیف الله (دبیر هیات مدیره)، وحید ذکری زاده فرزند اصغر (معاون پشتیبانی)، ابراهیم کارگر فرزند اسدالله (مدیر امور مالی)، هوتن یوسفیان فرزند احمدعلی (مدیر منطقه شمال کشور)، محسن خوشبخت فرزند محمدعلی (رئیس شعبه خوی) دارد که اتهام آن‌ها دایر بر مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

بانک مرکزی و ۴۹ نفر شاکی پرونده هستند.

در ابتدای جلسه متهم عباس شکربیگی در جایگاه حاضر شد. قاضی صلواتی اتهامات وی را به شرح زیر قرائت کرد: متهم هستید به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده اشخاص حقیقی تحت عناوین حقوقی که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.

متهم عباس شکر بیگی  گفت: فرزند سید کاظم هستم و متولد سال 42 و بازنشسته سپاه. در شرکت عضو هیئت مدیره بودم شرکت خوشه طلایی به صورت قانونی و با مجوزات قانون تأسیس شده است. شرکت به صورت قانونی و با مجوز ادامه فعالیت داشته است. من از ایثارگران دفاع مقدس هستم. با 25 درصد جانبازی، پس از جنگ تحمیلی با پیشنهاد بنیاد شهدا به عنوان مدیر حراست و بازرسی در خدمت خانواده شهدا و ایثارگران بودم. پس از بازنشستگی با دریافت مبلغ خدمات مبلغ  20 میلیون تومان سهام از این شرکت خریداری کردم.

متهم با اشاره به مشکلات فیزیکی که به دلیل جانبازی داشته گفت:  قادر  به حضور مستند در شرکت نبودم و فقط به عنوان هیئت مدیره جهت اعتبار بخشی در شرکت حضور یافتم. اخلال در نظام اقتصادی به من غیر منتصب و عنوان سنگینی است. به هیچ عنوان اتهامات را نمی پذیرم و اخلال در نظام با اعتقادات من تعارض دارد. در ایام جنگ در طول عملیات هایی با 5 برادرم در جبهه بودیم و از کشور دفاع کردیم حالا اتهام اخلال به من سنگین است.

متهم افزود: در اواخر سال 95 از دی ماه تا سال 96 به دلیل کمر درد شدید و عمل جراحی در بیمارستان بستری بودم و هیچ فعالیتی در شرکت نداشتم. من عضو غیر تأثیرگذار در شرکت  بودم از دادگاه می   خواهم ضمن تحقیقات کارشناسانه نسبت به رد اتهام از من و صدور حکم برائت اقدام کند.

قاضی پرسید چه مدت در  شرکت بودید؟ متهم  گفت از سال 93. قاضی گفت واگذاری  سهام غیرقانونی بوده است. متهم گفت این واگذاری  ها بر اساس اساس نامه انجام شده است. من وارد مسائل مالی نشدم و تخصصی در امور بانکی نداشتم اگر سوالی از من دارید من می توانم پاسخ گو باشم. قاضی گفت چه جوابی به شکات می دهید متهم گفت آن چه قانون جمهوری اسلامی بگوید به آن تمکین می کنم.

سپس قاضی از دیگر متهم به نام رضا عزیزیان خواست که در جایگاه حاضر شود. قاضی صلواتی اتهامات وی را به شرح ذیل قرائت کرد. مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده اشخاص حقیقی تحت عناوین  حقوقی که موجب حیف و میل اموال مردم شده است. متهم عزیزیان در جایگاه حاضر شد و گفت: در صندوق مهر بسیجیان حسابی در آنجا داشتم. شعبه ای در آن جا افتتاح کردم و به من گفتند 100 میلیون بده تا سهام به تو بدهیم. از سال 93 تا 98 نه مسئولیتی نه پاداشی و نه کاری با آنها داشتم ولی حسابم در بانک بوده است. در سال 1393، 300 میلیون تومان وام با سود 27 درصد از شرکت گرفتم و  سر موقع هم اقساط را پرداختم.

وی افزود: در سال 95، 250 میلیون تسهیلات به من دادند به دلیل سپرده ای که در شرکت داشتم و اقساط آن را پرداخت کردم تا برج 6 سال 95. قاضی پرسید: مقدار بدهی شما چقدر است؟ متهم عزیزیان گفت: بدهی من به شرکت برای یک حساب 120 میلیون تومان و در حساب دیگر 8 میلیون تومان است و اگر جایی باشد، بدهی خود را پرداخت خواهم کرد. قاضی صلواتی گفت: حساب امانی دادگاه را دریافت و بدهی خود را به این حساب واریز کنید. متهم عزیزیان در پایان از قاضی در خواست اعلام برائت کرد.

متهم دیگر به نام محمدجواد امامی در جایگاه حاضر شد. اتهامات وی به شرح زیر توسط قاضی قرائت شد. مشارکت در اخلال در نظام  اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده اشخاص حقیقی تحت عنوانین حقوقی که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.

متهم امامی به قرائت دفاعیات  خویش پرداخت گفت: فرزند عباس هستم، شغل آزاد دارم و در  منابع انسانی شرکت فعال بودم. وی ادامه داد: اگر حیف و میل صورت گرفته باید میزان هر یک از اعضا مشخص شود. اتهام وارده را قبول ندارم. من به وجوه مردم دسترسی نداشتم بلکه در منابع انسانی و به عنوان یک کارمند با حقوق 1 میلیون و 700 مشغول به کار بودم و هیچ دخالتی در سپرده اشخاص نداشتم. اگر در سپرده اشخاص امضای  من به عنوان هیئت مدیره بوده هیچ جرمی صورت نگرفته است. اسم من به عنوان تکمیل کادر هیئت مدیره در این هیئت ذکر شده و دلیل آن دوستی و فامیلی بوده اما هیچ گونه مسئولیتی نداشتم. وی افزود: با مبلغ 15 میلیون تومان 3 درصد سهام شرکت را خریداری کردم. همه تسهیلات من با ضمانت معتبر کسب شده و در بازپرداخت طبق قانون تسویه کردم. اداره تعاون ایلام در زمان نقل و انتقال سپرده ها از سهام ها از همه امور آگاه بوده هیچ گونه دخالتی در تصمیمات شرکت و افتتاح  شعب نداشتم. وی خواستار صدور حکم برائت شد.

قاضی پرسید در انتقال سهام به پورانی و میرزاباقری چه نقشی داشتید؟ متهم امامی گفت: مثل همه نقل و انتقالات دیگر انجام شده است. قاضی گفت از تعاون استان ایلام استعلام گرفتید؟ متهم امامی گفت: اداره تعاون استان در جریان همه کارها بوده است. من دخالتی در کار مالی شرکت نداشتم و صرفا کارمند بودم.

شهاب حسنی به دستور قاضی در جایگاه حاضر شد. قاضی صلواتی اتهامات وی را به شرح زیر قرائت کرد: اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان و قبول سپرده از اشخاص حقیقی تحت عناوین حقوقی که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.

متهم حسنی گفت: فرزند احمد هستم و مسئول شعبه شهرستان ایوان بودم. من فقط مدیر بودم و سود سپرده‌ها و تسهیلات دست آقایان بود. در سال ۹۶ استعفای خود را به پورانی تقدیم کردم.

وی افزود: نه از ارکان شرکت بودم، نه موسس و نه هیات مدیره. از میان مسئولین شعب فقط من احضار شدم، در حالیکه شعبه تحت مدیریت من پنجمین شعبه بود.

متهم حسنی ضمن شکایت از قرار سنگین وثیقه‌اش، درخواست اعلام برائت کرد.

در ادامه وکلای مدافع متهم ردیف اول(میرزا باقری) و متهم ردیف دوم( بهروز پورانی) به دفاع از موکلین خود پرداختند.

وکیل مدافع میرزاباقری درخواست واسپاری پرونده به جهت کارشناسی به وزارت دادگستری را مطرح کرد، وی همچنین آزادی و اعلام برائت موکلش را خواستار شد.

وکیل مدافع متهم پورانی گفت: وقتی پرونده در دادگاه انقلاب برگزار می‌شود که متهمین قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند، در غیر این صورت پرونده آنها در دادگاه‌های عمومی برگزار می‌شود. در این پرونده قصد ضربه به نظام احراز نشده است.

وکیل متهمان ایلام در جایگاه حاضر شد  و  گفت: کیفرخواست کلی تنظیم شده است. در قانون تجارت هرکسی به اندازه سهامی که دارد مسئول است و این تفکیک در کیفرخواست صورت نگرفته است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری دادگاه های مفاسد اقتصادی گفت: رهبری فرمودند دادگاه ها به صورت منصفانه و با دقت برگزار می شود ما دقت نظر را در یک کیفرخواست کلی نمی توانیم، ببینیم.

وی افزود: اداره تعاون خودش 2 مجوز را تا سال 96 صادر کرده است اداره تعاون زمانی شاکی می شود که بگیر و ببندها شروع می شود. اداره تعاون ابزار قانونی برای توقف عملکرد شرکت را داشته است پس چرا انجام نداده.

وکیل متهمان ایلام ادامه داد: نزا اصلی زمانی شروع شده که سازمان مرکزی روستایی کشور گفته واحدهای اعتباری ما مجوز بانک مرکزی ندارند و در عرف آنها اینگونه بوده و گفتند، ما نیازی به مجوز نداریم. وزیر کشاورزی (حجتی) نامه به بانک مرکزی نوشته که به موجب قوانین نیاز به اخذ مجوز از بانک مرکزی نیست این نزا اصلی بوده است. این مسئله باید در هیئت عالی و توسط دولت حل می شد.

با دستور قاضی متهم میرزا باقری در جایگاه حاضر شد. قاضی اتهامات وی را مجددا  قرائت کرد و از وی خواست آخرین دفاعیات خویش را مطرح کند. میرزا باقری در آخرین دفاع از خود گفت: من با رضایی در ارتباط بودم و ایشان وکیل من بود نه ارجمندی.

در مرحله دادسرا بارها خواستیم که کارشناسی شود. نماینده دادستان و بانک مرکزی گفتند من تجربه بانکی داشتم. من دقیقا بنا بر همین تجربه برای دریافت مجوز اقدام کردم. در آن زمان به غیر از موسسه کوثر کدام یک از موسسه ها مجوز داشته است؟ فقط از موسسه حافظ شکایت شد و من نمی دانم این تمایز و تفاوت به خاطر چیست.

متهم میرزاباقری افزود: بانک مرکزی گفته به خاطر بحث کمبود سرمایه به من مجوز ندادند این را به من اعلام می کردند. من ادعا دارم که سرمایه گذار من حاضر بود. کسانی از من از سوی بانک مرکزی شکایت کردند که الان خودشان در دادگاه ها پاسخگو هستند. جلسه ای برای اخذ مجوز با حیدری در بانک مرکزی داشتم. حیدری بانک سرمایه را به من پیشنهاد داد به ایشان گفتم راه را به من نشان دهید نه چاه. وی در پایان از شکات طلب حلالیت کرد و از قاضی زمانی را درخواست کرد برای رسیدگی به اموال و رد مال

به دستور قاضی صلواتی بهروز پورانی نیز در  جایگاه برای قرائت آخرین دفاعیات خود حاضر شد و پس از تفهیم اتهام مجدد توسط ریاست دادگاه گفت: هیچ سوء نیتی در کارهایی که انجام دادم نداشتم؛ صرفا نظریه بانک مرکزی مبنی بر عدم نیاز به مجوز من را به این کار وا داشت. من اشتباه کردم و نباید این کار را می کردم. تقاضای بخشایش می کنم. همچنین خواستارم قبل از صدور حکم مهلت برای رفع و رجوع اموال را به من بدهید.

در این لحظه قاضی صلواتی پایان جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: جلسه آینده این دادگاه برای شنیدن آخرین دفاعیات متهمان فردا صبح رأس ساعت 9 تشکیل خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز