سفیر ایران در لندن:

پذیرش پرداخت غرامت به بانک ملت برای دولت انگلیس بسیار سخت بود

۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۵:۵۲:۰۷
کد خبر: ۹۰۷۵۲۳
پذیرش پرداخت غرامت به بانک ملت برای دولت انگلیس بسیار سخت بود
سفیر ایران در لندن در کانال تلگرامی خود نوشت؛ پذیرش پرداخت غرامت به بانک ملت برای دولت انگلیس بسیار سخت بود

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «حمید بعیدی نژاد»، سفیر ایران در لندن، در کانال تلگرامی خود نوشت:

دعوای حقوقی بانک ملت علیه دولت انگلیس با دعاوی متداول طرفهای ایرانی علیه طرفهای خارجی که عمدتا بر مبنای توقیف پول اموال و یا عدم تحویل کالا در برابر وجه دریافتی میباشد، فرق داشته است. این دعوا مبتنی بر درخواست خسارت بدلیل اعمال تحریمهای بانکی طرف انگلیسی در چند سال تحریم بوده است.

مهمترین رأی دادگاه در این پرونده که مهمترین پیروزی برای ایران و بانک ملت هم محسوب می گردد متعهد کردن دولت انگلیس توسط دادگاه به پرداخت خسارت به بانک ملت بوده است، که البته پذیرش آن برای دولت انگلیس بسیار سخت بود و همین رأی دادگاه توانست پرونده را به مسیر بسیار جدیدی وارد سازد.

اما در پرونده های درخواست خسارت، بعد از رأی الزام به پرداخت خسارت، محاسبه خسارت در اثر اقدام طرف مقابل یکی از پیچیده ترین مباحث در حقوق تجارت بین الملل میباشد که در خصوص نحوه ی محاسبه آن بین حقوق دانان با توجه به نظامهای حقوقی و موارد اختلاف، دیدگاهها و نظرات متعددی وجود دارد.

محاسبه میزان خسارت وارده به بانک ملت در اثر تحریم های وارده نیز پیچیدگی هایی زیادی داشته است و لذا تخمین های حداکثری و حداقلی متعددی توسط وکلا و حسابرسان داده شده است که برخی رسانه ها به برخی از تخمین ها اشاره کرده اند. اما مذاکرات نحوه محاسبه خسارت خود سالها طول کشیده است.

بعد از سالها مذاکرات سخت خوشبختانه دو‌طرف در خصوص مبلغ خسارت به توافق رسیدند و‌ مهم اینکه این مبلغ غرامت، با وجود چالش های زیادی که در تبادلات بانکی بعلت تحریم ها و محدودیت ها وجود دارند، مستقیما به حساب بانک ملت واریز گردید که خود موفقیت دیگری را برای بانک ملت به ارمغان آورد.

لذا با وجود پیچیدگی های زیادی که در مسیر این توافق وجود داشته است و با پرداخت قطعی این غرامت چنانچه مقامات بانک ملت مقدار آنرا رسما اعلام کردند و تماما به سرمایه سهامداران بانک اضافه می شود، وکلا و مسئولین بانک ملت توافق خوبی را در این مقطع حساس بدست آوردند و سهامداران بانک را خوشحال کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز