لاریجانی در دیدار رئیس مجلس اتریش:

شرایط منطقه به هم ریخته است

۱۳۹۸/۰۷/۲۳ - ۱۳:۴۳:۰۳
کد خبر: ۹۱۲۱۵۳
شرایط منطقه به هم ریخته است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط منطقه به هم ریخته است و باید بدانیم چه کسی شرایط را اینگونه کرده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی لاریجانی  و اینگو آپه، رئیس مجلس اتریش امروز (دوشنبه، 22 مهرماه) در حاشیه صد و چهل و یکمین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی(IPU) دیدار و گفت‌وگو کردند.

لاریجانی در ابتدای این دیدار با اشاره به ریشه دار بودن روابط ایران و اتریش، گفت: اتریش همیشه نقش متعادلی به مسائل داشته به ویژه بعد از توافق هسته ای، گام های خوبی برداشته البته روابط تجاری بین دو کشور باید افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: علاوه بر روابط سیاسی مناسب بین دو کشور، با وجود تکیه بر مسائل فرهنگی باید بر مسائل علمی نیز تمرکز کرد.

وی با بیان اینکه شرایط منطقه به هم ریخته است و باید بدانیم چه کسی شرایط را اینگونه کرده است، افزود: داعش را چه کسی به وجود آورد؟ خانم کلینتون گفتند؛ ما درست کردیم!

لاریجانی با بیان اینکه عامل موثر آشفتگی در منطقه، آمریکا است، اظهار کرد: به واقع در منطقه نگرانی وجود دارد و این مشکل در لیبی هم وجود دارد البته در مسئله یمن و سوریه از ابتدا گفتم باید مذاکره سیاسی شود اما برخی از کشورها قبول نکردند.

وی بیان کرد: آن ها می خواستند از ابزار داعش برای خود استفاده کنند اما نمی دانستند گریبان خودشان را هم خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: ایران مخالف حل مسائل میان ایران و سعودی ها نیست بلکه آمریکایی ها نمی گذارند و چنین فرصتی نمی دهند چرا که نفت آن ها در بودن این درگیری ها است و آمریکا دلیل مهم مناقشه ایران و عربستان است.

وی از اهمیت روابط دوجانبه دو کشور و افزایش مراودات فرهنگی و توریسم گفت و مطرح کرد: این همکاری ها را می توان گسترش داد و فقط باید اراده سیاسی وجود داشته باشد.

وی خطاب به رئیس پارلمان اتریش گفت: سیاستمداران کمتری در مسائل فرهنگی عمیق می شوند لذا تشکر می کنم که شما در مسائل فرهنگی عمیق می شوید.

همچنین در ادامه رئیس پارلمان اتریش با بیان اینکه به تازگی گروه دوستی اتریش با ایران از کشور ایران دیدن کرده اند و خوشبختانه روابط پارلمانی دو کشور در حال گسترش است.

وی گسترش روابط اقتصادی و توریستی با ایران را بسیار مهم دانست و افزود: ایران نقش با ثباتی را در منطقه و خاورمیانه ایفا می کند و این نشان می دهد نقش گفت وگو به هر راه حل دیگری ارجحیت دارد.

رئیس مجلس اتریش وضعیت منطقه را موجب نگرانی دانست و گفت: اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه و همچنین در یمن و لیبی نگران کننده است لذا از هر فرصتی برای ایجاد اعتماد میان ایران و عربستان سعودی استقبال می کنم.

وی با ابراز تاسف از خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای، مطرح کرد: تنها راه حل موجود برای امنیت جهانی از نظر ما همین توافق هسته ای است.

لذا امیدوارم آمریکا سیسات حساب شده تری را در پیش گیرد.

نظر شما
پرونده ویژه