رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس:

اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس درباره پالرمو وجود ندارد/ پالرمو باید در صحن مجمع دوباره مطرح و رای گیری شود/ موافقان و مخالفان نمی‌توانند یکدیگر را قانع کنند

۱۳۹۸/۰۷/۲۴ - ۰۸:۳۸:۵۷
کد خبر: ۹۱۲۳۵۸
اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس درباره پالرمو وجود ندارد/ پالرمو باید در صحن مجمع دوباره مطرح و رای گیری شود/ موافقان و مخالفان نمی‌توانند یکدیگر را قانع کنند
رییس کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: پالرمو در مجمع تشخیص هم موافقان جدی و هم مخالفان جدی دارد که هیچکدام نمی توانند، دیگری را قانع کنند.

"الهیار ملکشاهی"، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت و گو  با خبرنگار سیاسی برنا در خصوص "سرنوشت پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام" گفت: پالرمو یک کنوانسیون است و قانون داخلی کشور نیست. در کنوانسیون، دولت پس از بررسی های مقدماتی از مجلس درخواست تصویب می کند، تصویبی که به منزله الحاق کشور به آن کنوانسیون خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: پالرمو یکی از لوایح چهارگانه بود. مجلس و کمیسیون قضایی، پالرمو را تصویب و در نهایت شورای نگهبان نظر مجلس را تایید کرد. اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس در این خصوص وجود نداشت اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت باتوجه به اختیارات خود، نظرش بر این بود که کنوانسیون ایراداتی دارد، بنابراین پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع و جلسات متعددی هم گذاشته شد و منتهی، رای گیری نشد. فعلا پالرمو در دستور مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی مجمع تشخیص مطرح بوده و تشریفات آن تابع آیین نامه داخلی است، ایین نامه ای که مصوب خود مجمع است.

رییس کمیسیون قضایی مجلس گفت: پالرمو باید در صحن مجمع دوباره مطرح و رای گیری شود. 

او در پاسخ به این سوال که طبق آیین نامه زمانی که پس از یک سال طرحی در جلسات مجمع منجر به رای گیری نشود رای، نظر شورای نگهبان خواهد بود بیان کرد: اشرافی بر ایین نامه ندارم اما مجمع ایین نامه داخلی خودش را رعایت می کند. اگر واقعا اینگونه باشد مجمع مطابق ایین نامه عمل می کند. 

ملکشاهی در پاسخ به این سوال که ایا مجمع نمی خواهد در این خصوص جلسه ای برگزار کند، گفت: مدیریت مجمع، با خودشان است از ما فقط دعوت می شود. پالرمو در مجمع تشخیص هم موافقان جدی و هم مخالفان جدی دارد که هیچکدام نمی توانند، دیگری را قانع کنند. 

او بیان کرد: هر دو نظرشان بر این است که پالرمو چه تصویب شود چه نشود، کشور دچار خود تحریمی خواهد شد. به عنوان موافق پالرمو نمی توانم مطرح کنم که دلایلم منطقی بوده و دلایل مخالفان غیر منطقی. پالرمو از نظر کارشناسی مشکل جدی دارد. دو گروه نتوانستیم این تفاهم را ایجاد و همدیگر را قانع کنیم. مجمع منتظر یک نظر کارشناسی جدی است.

نظر شما
پرونده ویژه