یک مدرس حوزه در واکنش به سخنان علم‌الهدی:

امام جمعه‌ای که خلاف نظر رهبری سخن بگوید، مشروعیت ندارد/ طرح این سخنان از تریبون نماز جمعه آزادی بیان نیست بلکه دیکتاتوری است/ از دولتی‌ها دعوت کنید تا در نماز جمعه مشهد سخنرانی کنند

۱۳۹۸/۰۸/۰۵ - ۰۵:۰۲:۰۱
کد خبر: ۹۱۶۵۱۴
امام جمعه‌ای که خلاف نظر رهبری سخن بگوید، مشروعیت ندارد/ طرح این سخنان از تریبون نماز جمعه آزادی بیان نیست بلکه دیکتاتوری است/ از دولتی‌ها دعوت کنید تا در نماز جمعه مشهد سخنرانی کنند
یک مدرس حوزه علمیه گفت: طرح سخنان علم الهدی از تریبون نماز جمعه درست خلاف نظرات رهبر معظم انقلاب است، امام جمعه‌ای که نظراتی را خلاف نظر رهبری طرح کند، مشروعیت ندارد.

«آیت‌الله محسن غرویان»، استاد و مدرس حوزه علمیه قم، در گفتگو با خبرنگار برنا درباره سخنان حجت‌الاسلام علم‌الهدی در خطبه روز جمعه مشهد اظهار کرد: ما مکرر گفته‌ایم که بر تریبون‌های عمومی همچون تریبون نماز جمعه باید نظارت شود و اگر حرف‌های نابه‌جایی از این تریبون‌ها مطرح شد، دفتر ائمه جمعه باید تذکر دهد، مسئله را برای مردم تشریح کرده و ابهامات را برطرف کند.

آیت‌الله غرویان طرح این سخنان را خلاف نظر مقام معظم رهبری دانست و گفت: طرح این سخنان از تریبون نماز جمعه درست خلاف نظرات رهبر معظم انقلاب است، امام جمعه‌ای که نظراتی را خلاف نظر رهبری طرح کند، مشروعیت ندارد. مقام معظم رهبری جامعه را به وحدت، انسجام و پشتیبانی از دولت دعوت می‌کند.

او تصریح کرد: برخورد با دولت با الفاظ رکیک و نازیبا خلاف بزرگی است آن هم با دولتی که منتخب اکثریت مردم است، قانونی است و رئیس جمهورش مورد تنفیذ قرار گرفته است. متولیان ائمه جمعه باید وظیفه خود را به‌درستی انجام دهند. این موارد بین مردم تفرقه ایجاد می‌کند و موجب وهن روحانیت میشود.

آیت‌الله غرویان با تاکید بر اینکه این حرف‌ها خلاف ادعایی است که خود آقایان دارند، گفت: این آقایان مگر روی منبرها نمی‌گویند جامعه را دو قطبی نکنید؟ اما حرف‌هایی که خودشان مطرح می‌کنند عین دوقطبی بودن است؛ پس فردی که عاملان ایجاد دوقطبی در کشور را لعنت می‌کند، در وهله اول خودش را لعن و نفرین می‌کند چراکه خود این فرد با صحبت‌هایش جامعه را دوقطبی کرده و اختلاف ایجاد می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به تغییر رویکرد مردم نسبت به افراطیون، گفت: مردم آگاه شده‌اند و رفتار مردم در انتخابات مجلس خبرگان گذشته به‌خصوص در پایتخت نشان داد تفکرات افراطی توسط مردم رد شده و پذیرفته نمی‌شوند.

ا‌و افزود: همچنین در انتخابات خود خراسان- چه انتخابات شورای شهر مشهد و چه انتخابات مجلس مشهد- مردم نشان دادند چه تفکری را می‌پسندند.

آیت‌الله غرویان گفت: نکته‌ای که امام جمعه باید در نظر داشته باشد این است که نباید حرف‌های ایشان با دولتی که در پایتخت کشور مستقر است و مردمی که در پایتخت جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند، آنقدر تقابل داشته باشد.

ا‌و با تاکید بر اینکه افکار افراطی جایی میان مردم ندارد، اظهار کرد: مردم در مجلس و خبرگان تهران همه افکار افراطیون را کنار زدند و به افرادی رای دادند که مخالف این تفکر بوده‌اند. مشهد نباید پایگاهی برای مخالفت با پایتخت جمهوری اسلامی ایران شود و این حرف‌های افراطی، تبدیل به پایگاهی شده برای مقابله با دولت قانونی کشور و رای ملت و این موضوع امری خلاف است.

این مدرس حوزه در پاسخ به این سوال که آیا این دیدگاه برخی از افراد که طرح سخنان اینچنین را آزادی بیان قلمداد می‌کنند درست است یا خیر، گفت: آزادی بیان وقتی است که در همان تریبون نماز جمعه مشهد یک هفته از طرف دولت یک نفر را دعوت کنند که به این سخنان پاسخ دهد، در آن صورت آزادی بیان محقق شده است.

او در پایان گفت: چرا در نماز جمعه مشهد پیش از شروع خطبه‌ها یک نماینده از دولت را دعوت نمی‌کنند که در آنجا سخنرانی کند و مسائل را برای مردم تشریح کرده و اتهامات را پاسخ دهد؟ یک جلسه در مشهد، علم‌الهدی ظریف را دعوت کنند، ایشان بیایند سخنرانی کنند و درباره برجام توضیح دهند، این آزادی بیان است اما اینکه هر هفته یک‌طرفه علیه دولت، برجام و دیپلماسی وزارت خارجه صحبت شود اما اجازه ندهند هیچکس پاسخ دهد این آزادی بیان نیست بلکه نوعی دیکتاتوری است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز